Sabina87
ÄNTLIGEN!

Nu har jag och gubben köpt ett hus, vårat helt egna. Till huset är det en stor tomt, 13,000! Så nu kan jag verkligen ta mina hobby till nya nivåer. Jag har en åker som vi ska kalka och plöja upp med traktorn. Men hur ska jag göra sedan? Jag har inte rikitg bestämt mig. Hur har ni gjort eller skulle ha gjort? Om ni skulle börja med en jättestor köksträdgård från noll.
Ska jag bygga upp någon form av rum, eller ska jag bara odla på platten? Så att vi varje år kan använda oss av traktorn...

Jag funderade på att ha växthuset i mitten och lite drivbänkar runt om, på något sätt. Sedan där utanför ha större bitar med övrig odling.

Mycket tankar, men jag har tid att tänka. Det blir först till hösten vi flyttar, så första odlings året blir nästa år. Men planera kan man alltid göra!

/Sabina
EKLO
Hej,

låter kul.

Om du framför allt vill odla ätbart så skulle jag börja med att tänka igenom vad du vill äta, vad du brukar äta, ta det från det istället för från arealen. Om du vill ha mkt potatis så tar ju det en ganska stor areal, t ex. Men man måste ju ha ngnstans att göra av skörden också, en jordkällare eller liknande, om du inte bara ska odla för färskkonsumtion. En bra bok att kolla i är Lena Israelssons Köksträdgården, där står det mesta om odling, gödning, grönsakssorter och deras krav, t ex vilka plantavstånd olika grönsaker behöver.

Och kalka inte hela ytan, t ex potatis vill absolut inte ha kalk, då riskerar du att få mkt skorv. (Jag odlar en massa olika grönsaker i ganska sur jord i södra Bohuslän, jag har aldrig kalkat, det växer fint ändå.)

Du behöver gångar att gå på mellan grönsaksbäddarna, så att du kan komma åt att så, rensa, vattna, och skörda. Därför är en bra bredd på grönsaksland 1,20 m, då kommer du åt hela ytan om du har gångar på båda långsidorna. Och du behöver ha land så att du kan växla gröda mellan åren och inte odla t ex potatis flera år i följd på samma plätt - bäst är om man kan växla 4 år, alltså fyra års växtföljd innan samma växt kommer tillbaka till samma ställe - för att inte jorden ska mattas ut och du inte ska riskera att få in sjukdomar.

Men som sagt, börja med att fundera över vad det är du vill odla, vad du brukar köpa och nu ska odla själv istället. Då får man bättre begrepp om hur man ska utnyttja sina meter, tycker jag.
katah
Så avundsjuk jag är, grattis för varje kvadrat blomma.gif !

Vi bor i en vanlig villatomt på 900kvm men jag drömmer om en större.
Vi hade planer att flytta redan i år, men det blev inte av, och nu väntar vi ett par år pga. barnens skolgång.

Jag kan försöka bolla med dig lite.

Vilja odlingserfarenheter har du i bagaget?

När jag tänker ur min synvinkel lutar jag åt mina erfarenheter ( 20 år med trädgård och de senaste 10 åren med egna grönsaker, nu är hela tomten som ett kolonilott, alla sorters grönsaker och bär + lite blommor)
Jag har 13 kvm frostfri växthus och driver alla plantor själv.

Jag funderar redan nu om jag skulle köpa några plantor och dela dom nu ett par år innan för att få tillgång till billiga plantor när jag väl behöver.
Min absolut fokus skulle vara att få upp ett växthus och plantera fruktträd och bärbuskar för det tar alltid tid att innan man får skörd.
Dilemmat är att man måste då även känna sin tomt väl och veta var man vill sitta och fika, var har man best sol och var har man skugga.

Jag skulle spaljera några äppelsorter och päronsorter. Sätta sötrönn, blåbär, björnbär, anlägga ett stort hallonland och många vinbärsbuskar av olika valörer.

Trädgårdslandet får ni på gång med traktors hjäp eller?

Läs Lena Israellsons bok som rekommenderades av Eklo, jag rekommenderar även att du läser om täckodning. Du kommer att ha gott om täckmaterial på din tomt.

Fråga säljaren och grannar om odjur på området, det är inte roligt att sätta en miljon plantor och sedan kommer rådjuren eller vildsvin och äter upp allt.
Om det finns några sådana djur i området resonera först kring om du behöver någon form av staket runt odlingarna/ trädgården.

Fundera även kring kompost / komposter och deras placering.
Och jag tror att man har stor nytta av ett kompostkvarn ( kaliber stor av viking... står på min önskelista).

Och tänk stort med gångar så att det är smidigt att gå där med en skottkärra.

Fundera även att du behöver rejält med plats åt alla redkap och förvaring av lådor och byttor.

Om du är nybörjare ,börja sakta, med allt.
Tro inte att du orkar och hinner mycket på ett år.

Hösten är en perfekt tid att landa på en ny trädgård! Kolla runt och förbered för grönsaksodlningar genom att arbeta den ytan du tänker odla i och täck den med löv ( blöta dom så att de inte blåser överallt med vinden).

Men som sagt, berätta om dina erfarenheter så man vet hur man kan hjälpa dig bäst!
Vet du vad som finns där redan?
Sabina87
Jag tycker nog att jag är väldigt påläst om odling. Lenas böcker har jag, de är nog ett måste om man är odlings freak. =) Så det är inte odladet i sig som är dilemat.

Det som blir från noll är trädgården, det finns några gamla äppelträd som jag ska försöka rädda, men i övrigt finns inget. Utan för huset så finns det en åker som vi ska plöja upp och göra i ordning, det har börjat komma lite sly mm.
Mina funderingar är mycket om hur jag ska göra köksträdgården. Så långt som mina tankar har kommit hittills är att växthuset ska flytta med oss (11,4m2) och att jag ska ha två delar, en köksträdgård och en frukt/ bär del. Jag har tänkt att spaljera upp äpplen längs vägen upp till huset =)

Men sedan kommer funderingarna, ska jag bara ha slät yta att odla, så vi kan plöja varje år, eller ska jag ställa växthuset mitt på och bygga lite drivbänkar kring, med de gamla fönstrena från huset, och utanför de ha lite större bäddar med de olika grödorna. Jag gillar kännslan av rum, men samtidigt är jag en praktiker. Det gör mig inte så mycket med lite ogräs i hörnen heller.

Tanken är att jag ska odla för hela årets behov, men i nu läget finns ingen jordkällare, men det kommer att byggas en nästa år. Så vi kan förvara maten bra.

Detta blev lite rörigt, men jag är jättetacksam för alla svar!

/Sabina
katah
Ok, då har du koll.

Mitt råd av fruktträden är att inte klippa för hård även om de skulle vara risiga.
Om man går och kapar av där massor, skjuter de bara vattenskott och löv som galningar många år framåt, för de har en stor rotsystem fortfarande. Det blir inga frukt.

Jag skulle tänka en " finare " del för trädgården och en trädgårdsland- del.
Just nu känner jag att jag måste hålla det hyfsat snygt hela tiden även runt trädgårdslandet då det är ett villaområde och vi själva sitter där och njuter också.
Men jag önskar att kunna dela lite så att " skräpet med teckning mm. skulle kunna vara lite bakom häcken, eller spaljen.

Växthuset är ju praktiskt att ha nära grönsaksodlingar.
Har nu tänkt att ha vatten och el i växthuset, då är det kanske smidigast att ha det närmare huset?

Är tomten runt huset gräsmatta, eller vildvuxet?
Sabina87
Det är gräsmatta runt huset nu. Tanken är att vi ska göra den lite större, eftersom huset kommer att byggas ut.

Jag kommer inte att ha el kopplat till växhuset, men på våren kommer jag lägga ut en förlängningssladd till frostvakten. Vi har två brunnar til huset, på sommaren ska vi lägga ner en pump i den ena till mina odlingar. Vi ska även gräva ner en slang som vi kopplar på. Grönsakslandet kommer komma nära huset, så allt blir nära =)

Eftersom jag jobbar heltid och har två små barn så kanske man inte ska sätta förhöga mål heller....

/Sabina
*Stintan*
Mitt råd är att du odlar på slät yta åtminstone första året. Sen kan du fundera under tiden hur du vill ha det. Du verkar ju ha plats så då är en slät yta enklast och mest lättarbetad, det är iallafall min erfarenhet. Det går ju att rumsfördela även på slät yta. En ide är att första året odla mycket potatis eftersom du då får bort en del ogräs till nästkommande säsong. För om jag förstod rätt så har åkern legat i träda en tid. Kalka inte om du inte är säker på att det behövs. Gör det så enkelt du kan första året så att du i lugn och ro kan planera din trädgård på plats. Det är lätt att man förivrar sig och jag förstår att du har stora förväntningar men precis som du säger så har man i din sits begränsat med tid.

Odlade själv på en åker under många år och det hade inte fungerat om vi inte traktorfräst varje vår innan sådd så slät yta var ett måste.
KRT
Vilken fantastisk möjlighet du har fått! Blir riktigt avundsjuk, även om det är alldeles för stor yta för mig, jag hade tyckt 1/5 av det var perfekt smile.gif

Jag skulle precis ge samma råd som Stintan... Odla på enklast möjliga sätt (dvs platt och använd traktorn) de första åren och låt bäddar etc vänta tills du känner vad som passar just DIG. Därmed inte sagt att du inte ska fundera och testa, men börja inte bygga eller anlägga några stora projekt nu direkt. Risken är att du kommer på att det inte var helt som du vill ha det och får göra om. Och det är jättetrist sad.gif

Om du har tänkt dig att odla för hushållsbehov tycker jag det låter som en mycket bra idé att faktiskt dela upp ytan i endast odling (där man kanske inte behöver hålla alla gångar perfekta etc) och en del där man också kan sitta och njuta, utan att behöva se ogräset.... Kanske du också vill ha lite blommor, rosor eller något annat dekorativt? Det är väldigt trevligt att kunna plocka in sina egna snittblommor eller kunna ta med en bukett när man går bort!

Hade jag haft den typen av yta hade jag absolut (på sikt) försökt bygga en muromgärdad del, som de ofta hade det förr i Storbritannien. De ger ett fantastiskt microklimat och man kan odla växter som är mindre härdiga eller inte växer sig så stora i vårt klimat. Man behöver ju inte ha mur runt hela, det kan räcka med mur åt norr för att skapa detta lilla extravarma hörn... Men så när jag också en dröm om att en gång kunna bygga ett orangeri - men det går inte riktigt i en villaträdgård på 600 kvm smile.gif

Sabina87
Vad glad jag blir för svaren!

Med tanke på vilka växter som växer på åkern nu så är det för surt. Speciellt om jag ska odla rotselleri, potatisen kommer att klara det men vissa grönsaker är ju lite så kinkiga. Man behöver ju absolut inte överdriga kalkningen, men det blir bätte växtlighet om vi kalkar lite. Eftersom marken inte har varit "öppen" så får vi vänta två år med potatisen och jordgubbar, för att undvika knäppalarvar som finns kvar i jorden.

Jag tror nog att det blir till att odla på platten. Men jag kom på i går att jag kan göra en perrendel, där jag kan ha växthuset, örtträdgården och mina drivbänkar. Iställert för att sätta de mitt i åkern. Så kan man odla på platten brevid.

Lite roligt att KRT skrev om muren, det står en gammal stenmur i norrläget på åkern =)

/Sabina
KRT
CITAT (Sabina87 @ 26-02-2012, 09:00) *
Lite roligt att KRT skrev om muren, det står en gammal stenmur i norrläget på åkern =)

/Sabina

Men så perfekt!!!!
Kanske har bott en odlarintresserad zonknäckare i huset innan tongue.gif
Sabina87
Nja det tror jag inte =) Det är en gammal fastighet.
Hon som har bott i huset innan oss hyrde det i fem år, och har nog inte brytt sig om något alls. Det är fullt med massa snören i flera av äppelträden, gissar att de har haft hängmatten eller något annat i träden.

/Sabina
KRT
Men för längre sedan då? Jag menar, man brukar ju inte sätta upp murat hur som helst.

Hängmattor i äppelträd låter som en mycket rimlig gissning:)

Har ni precis flyttat dit eller ska ni flytta? Det är SÅ spännande att flytta till en ny men gammal trädgård - man vet ju aldrig vad som dyker upp ur marken när det börjar bli vår! V flyttade in i mitten på sommaren, så vi missade hela vårdelen - men andra året fick jag en chock när jag såg mängderna pärlhyacinter, tulpaner, vintergäck, scilla etc som kom upp. Helt fantastiskt 000.gif
Sabina87
Det är inte en murad sten mur, utan en av bara sten som kan gjorde förr för att märka ut markgränsen.

Vi fick tillgång till huset i torsdags, men vi kommer inte flytta fören till hösten. Vi ska bygga ut och renovera en massa innan. Vi har småttingar, och då känns det lite farligt att bo mitt i renoveringen. Som man kan se nu så finns det inte någon rabatt alls i trädgården. =(

Men då kan jag ju göra som jag vill! =)

/Sabina
KRT
Men då KAN det finnas oanade skatter i trädgården. Så spännande!!!!

Förnuftigt att renovera utan att bo där, jag har haft en 1-åring och en 3-åring i huset när vi blåste bottenvåningen och renoverade köket, det gör jag ALDRIG om!!!! Och då var det ändå sommar så vi kunde äta och vistas mycket ute.....

Lycka till med renovering, hus och trädgårdsland!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon