lynnis
Hej,
har planterat Therese Bugnet och Martin Frobischer innan för staketet för tre år sedan och de blev snabbt ett fint insynsskydd. Jag tycker de har massor av bra egenskaper såsom: De växte snabbt (2m på 2år) de är friska, har ett vackert grenverk på vintern som går i rött. Nu ska jag plantera på andra sidan grinden och det lutar åt samma men innan jag bestämmer mig vill jag fråga,

finns det andra rosor som kan passa mina önskemål??

-Snabbväxande (jag köper krukodlade) sluthöjd runt 1,80
-Fina röda grenar (i varjefall inte grå, matta och taggiga som min Rosa rugosa Roseraie de L'Hay, som jag inte gillar)

Tack på förhand
Kajsa

Louise Bugnet, blir 1.80 ev 2 m alltid frisk, vacker rugosa och blommar till sena hösten, zon 7 ros också en Kanadros. Doftar kryddigt, får stora nypon.

Wasagaming, Kanada rugosa med en himmelsk doft 1.5 - 2 m, blommar om, zon 6

Wild Edric, en Austin rugosa en av mina älsklings rosor alla kategorier, 1.5 - 1.80, doftar som den bästa parfym, frisk, zon 6 ros. Blommar hela sommaren. Finns många andra bilder av denna i mitt album/Austinrosor.

Titta runt i mina album/Kanadarosor och album/Rugosa rosor där finns många.

Tror du får pruta på kraven om färg på grenarna, andra egenskaper är mycket viktigare !
octachoron
För mig i zon 4 så växer Wild Edric betydligt långsammare i höjdled än Therese Bugnet. Dock så blir Edric en tät buske medan TB blir ganska storkbent efter ett tag. Det beror väl på hur länge man kan vänta på en uppvuxen häck?
Kajsa
Har samma erfarenhet Therése Bugnet kan bli storkbent, det blir inte Louise Bugnet.
Du skriver inte att det är en häck du ska ha ? Annars en av mina andra kära Rugosa rosor är

Henry Hudson Kanada ros, alltid frisk ! Klarar björkar bakom och lite tufft läge.

Henry Hudson, blommar hela sommaren och får många nypon min är 1.60 hög och lika bred
lynnis
Tack era svar!
Anledningen till att jag efterlyste några andra form för rosor var att jag ville variera mig lite. De rosor jag har nu är Therese B, Louise B och Martin Frobisher. Louise Bugnet har varit seg och är inte mer än strax över metern. Grenarna som jag tycker är så vackra på TB och MF är mycket tristare på LB men ändå ok. Däremot tycker jag att de grenarna som jag ser på en en traditionell Rugosa som finns mycket häromkring (Hansa?) ser hemska ut och de vill jag inte ha på framsidan bakom mitt staket. De ser håriga och matta ut och jag gillar det inte. Då satsar jag myckt hellre på ett säkert kort som TB och MF igen.

Har funderat lite på någon annan typ, gammaldagsbuskros?

Tacksam för mer input
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon