caprifol
Min gamla jobbdator (3-4 år) har "blivit över", men eftersom den i stort sett är OK vill jag inte kassera den utan tänkte ha den som reserv. Det är dessutom en mycket liten och lätt laptop så den är toppen att ha med på resande fot.

Efter att ha rensat den ligger nu bara Windows XP i den - en originalversion. Jag har installerat nätverk och allt ser OK ut men den kan inte ansluta. Den hittar det trådlösa nätet hemma men jag får följande meddelande:
"Windows kunde inte hitta något certifikat som låter logga in dig på nätverket xxxxx".

Jag har försökt och försökt och kollat alla upptänkliga inställningar men ger nu upp - snart. Innan dess ställer jag förstås frågan här. Någon som vet??
Tikka
På din dator bör du ha en etikett med en "nyckel" sifferkod på, testa o se om du kan skriva in den någonstans.
Det va det lilla jag kunde bidra med. Hoppas någon annan kan hjälpa dig vidare för jag vet inte var man skriver in den koden...
Huggorm
CITAT (Tikka @ 26-02-2012, 12:28) *
På din dator bör du ha en etikett med en "nyckel" sifferkod på, testa o se om du kan skriva in den någonstans.
Det va det lilla jag kunde bidra med. Hoppas någon annan kan hjälpa dig vidare för jag vet inte var man skriver in den koden...

Den skrivs in redan under installationen, så det borde inte vara den.

Det jag funderar på är var den XP som installerades kommer ifrån? Är den också från jobbet kanske det är någon specialversion som är utformad för att förhindra att datorn loggas in på dåliga nätverk där någon kan smitta en med virus och liknande
xcb567
CITAT (caprifol @ 26-02-2012, 12:23) *
Efter att ha rensat den ligger nu bara Windows XP i den - en originalversion. Jag har installerat nätverk och allt ser OK ut men den kan inte ansluta. Den hittar det trådlösa nätet hemma men jag får följande meddelande:
"Windows kunde inte hitta något certifikat som låter logga in dig på nätverket xxxxx".

Jag har försökt och försökt och kollat alla upptänkliga inställningar men ger nu upp - snart. Innan dess ställer jag förstås frågan här. Någon som vet??

Låter som du försöker ansluta till ett trådlöst nätverk, dom vanligaste felen är;

* Klockan fel inställd
Kolla så att klockan går rätt i datorn och routern

* Gamla/felaktiga drivrutiner
Uppdatera drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet, lämpligtvis från tillverkaren av kortet och inte av datorn ( Atheros / Intel / Realtek )

* "IEEE 802.1x autentisering" aktiverat för anslutningen
Ta bort alla sparade trådlösa nätverk, starta om och anslut igen till det trådlösa nätverket.

HtH

Edit: Felmeddelandet beror enbart på problem med autentisering via 802.1x
caprifol
Tack alla för svar!
Ska ta itu med detta nu igen igen och återkommer m besked.
Windows-skivan är en "vanlig" originalskiva och drivrutinerna för nätverkskortet har jag installerat med skiva från korttillverkaren.

Tillägg: Ber om ursäkt! Ser nu att jag borde ha lagt denna tråd under Datorfrågor i "Forumteknik".
caprifol
CITAT (xcb567 @ 26-02-2012, 12:46) *
Låter som du försöker ansluta till ett trådlöst nätverk, dom vanligaste felen är;

* Klockan fel inställd
Kolla så att klockan går rätt i datorn och routern

* Gamla/felaktiga drivrutiner
Uppdatera drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet, lämpligtvis från tillverkaren av kortet och inte av datorn ( Atheros / Intel / Realtek )

* "IEEE 802.1x autentisering" aktiverat för anslutningen
Ta bort alla sparade trådlösa nätverk, starta om och anslut igen till det trådlösa nätverket.

HtH

Edit: Felmeddelandet beror enbart på problem med autentisering via 802.1x

Tack men - tyvärr: klockan är OK, drivrutinen borde också vara det - och din sista punkt blev för avancerad för en gammal humanist... Förstår inte var detta ska aktiveras. Har i alla fall tagit bort alla gamla nätverk, men får samma resultat. D v s datorn hittar mitt trådlösa nätverk men kan inte ansluta, och jag får ovan angivna felmeddelande.
skånepåg
Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och sen kan du testa med att göra en ny nätverksanslutning och ställa in allt rätt, finns mycket att läsa här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows...at+n%C3%A4tverk Bla. här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows...-authentication
caprifol
CITAT (skånepåg @ 27-02-2012, 11:25) *
Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och sen kan du testa med att göra en ny nätverksanslutning och ställa in allt rätt, finns mycket att läsa här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows...at+n%C3%A4tverk Bla. här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows...-authentication

Tack skånepåg men det är gjort. Jag har avinstallerat och rensat, laddat upp nya drivrutiner med orignal-CD m m flera gånger. Därutöver blir det nog för avancerat för mig så jag ger upp. Tack ni andra också för era svar!
skånepåg
Från orginal-cd som antagligen är för gammal? Så är det bäst att uppdatera genom nätet eller genom deras hemsida, men det är ju en spärr från ditt jobb som du får stänga av, har aldrig själv stött på det men det står ju en del tips där ^^
Du hade en xp skiva? Har du gjort en ominstallation eller bara tagit bort saker? tongue.gif
Gör ren ominstallation så blir du av med det skulle jag tro, för då görs ju allt från början, vet ju inte själv hur det är med dessa spärrar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon