Någon som vet om det fungerar att lägga alla sorters tegel på mark, i stället för betongsten, på t.ex. uteplatser, i gångar eller i växthus? Eller blir det problem på vintern när det fryser? Vi har marktegel på en uteplats, vad är skillnaden mellan detta (som verkar vara "massivt") och tegel med hål i?
Bengalow
26-02-2012, 16:33
Marktegel är hådrare bränt, och suger inte åt sig vatten, som fasadtegel (med hål i) gör. Fasadtegel fryser sönder från första vintern. Klinkers är också hårdbränt, och klarar frost.
Om man lägger ner en fasadtegelsten i vatten, och sedan mäter hur mycket vatten den sugit åt sig, så kan du se skillnaden, mot en marktegelsten
Aha, då förstår jag!!!
Men då kan man inte lägga något tegel (förutom det hårdbrända markteglet) på marken, inte ens gammat tegel utan lufthålen. Men om man vill ha tegel på golvet inne i ett växthus, kan det fungera med icke-marktegel där?
Och om man vill mura upp en mur och sätta växthuset på, vad ska man ha för tegel då???
Bengalow
26-02-2012, 21:52
Men KRT...om man murar upp tegel i höjden, så utsätter man den inte för samma påfrestningar, som om man lägger den i marken. Regnvattnet rinner av, och den blir inte mättad, som om den var just i marken. Därför fryser inte tegel på fasader. Innanför ett fasadtegel finns ju värme, som trycker ut vattnet. Denna vätska är för övrigt en unik kemisk blandning...den tenderar att förtätas, när andra lösningar förångas. Den expanderar vid kyla, när andra vätskor krymper. Ett mycket märkligt beteende. Eller som den gode Falstaff Fakir skev: "-Vatten är ett farligt gift, som omger hela Visby stift!"
Du kan gott och väl lägga massivt tegel på marken i ett växthus, men se till att det inte fryser, eller välj ett tegel som är relativt hårdbränt.
Tänker främst på scenariot där man murar upp en vägg som inte värms upp från ena sidan, typ ett växthus. Att det inte mättas på samma sätt som om det ligger på marken begriper jag, men det kan ju ändå bli ganska blött om det regnar, eller om det är fuktigt i växthuset. Eller?
Bengalow
27-02-2012, 10:01
En murad tegelväggs "svaga" sida är murbruket. Det släpper igenom vatten, om det är kraftigt tryck/hård vind. Det brukar det inte vara på vintern. Då är det snö som kommer. Luftspalterna i fasadtegel fungerar som ett dränage, så vatten kommer bara in i teglet någon/några centimeter. Ingen fara att mura en växthusvägg med tegel, men var noga med ett fönsterbleck under fönstret.
CITAT (Bengalow @ 27-02-2012, 10:01)

En murad tegelväggs "svaga" sida är murbruket. Det släpper igenom vatten, om det är kraftigt tryck/hård vind. Det brukar det inte vara på vintern. Då är det snö som kommer.
Jag bor i Skåne - där är det snarare regel än undantag att det är regn också på vintern
Men jag förstår vad du menar, och tackar så jättemycket för hjälpen, svaren och tålamodet
Det nämndes klinkers ovan.
Tänk på att det finns två varianter, den är och den andra är INTE frostsäker.
Vore ju trist att lägga ned allt jobb och sedan fryser allt till småbitar första vintern.
Bengalow
27-02-2012, 18:48
Helt rätt Peztis. Det finns "smygare" på marknaden...som fackman vet jag vad klinkers går för - en genombränd vara, som oftast klarar frost - till skillnad mot kakel, som är "matjord med lite glasyryta", som min gamle chef på UE sade. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller, och sedan följa de riktlinjer som finns. Annars riskerar man att komma med som huvudperson i "Fuskbyggarna"!
Hej
Jag föredrar att ställa frågor till Butiker ägarna och tar tillräckligt med information innan du köper, sen butikerna ska få ansvar om händer någonting
H:Bassam
Men å andra sidan så är det ännu bättre att vara bra påläst innan man frågar i butikerna och man får svar av okunnig personal som bara vill sälja, man åker hem och lägger ned en massa tid och energi som sedan är bortkastad.
Det är tyvärr sannningen idag, man kan inte alltid lita på att personalen ska kunna allt även i en fackbutik.
Jag har inget sådant här projekt på gång ännu men suger åt mig all information. Det är halva nöjet tycker jag så jag tackar. När det blir dags så har jag tänkt mig både växthus och grill. Jag tänker handla på byggåtervinningen de har massor med olika sorters tegel,
Anna-Karin Lundberg
28-02-2012, 07:53
Jag är också väldigt intresserad, har ett tegelprojekt på gång. Det är en glasfibertank som ska kläs med tegel, det ska bli en fiskdamm i form av en "önskebrunn". Den kommer stå tömd på vintern, men utomhus i kylan förstås. Jag har köpt vad jag tror är fasadtegel, två olika varianter, och tegelt ska limmas med "typ superlimfog" istället för murbruk, eftersom jag misstänker att det kommer röra på sig. Det som ska vara på väggarna är tunnare tegelsten, typ 6cm, som man har för att bygga grillar och små murar eller "fusktegla" ett hus med, tror jag. På marken runtom ska det vara "hustegel". Båda sorterna känns täta och de ligger ute nu, om de inte sugit vatten och frusit nu bör de väl inte göra det sen? Om jag tar en torr sten och lägger i blöt bör jag väl se om den suger vatten? Lika bra att samla information nu innan jag sätter igång, det blir inte billigt och det blir inte lätt, så jag vill inte göra nåt galet från början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.