wonderboy
Hejsan!

Mitt tulpanträd höll på att stryka med första vintern. Sommaren efter kom det upp två små stammar. Jag hade inte hjärta att ta bort en av dem. Nu har åren gått, tulpanträdet trivs och är nu 5 - 6 meter högt. Den ena av stammarna växer snett. Den riskerar att fläka upp trädet vid en storm, grenarna från den stammen är i vägen för garageuppfarten, ett blåregn och en bollpil.

Jag skulle vilja ta bort den stammen men vågar/ kan jag? Hur bör jag såga? Bifogar en bild på där stammarna går isär.[attachment=68172:Tulpanstam.jpg]
Huggorm
Det bör göras på sensommaren, när träden har bäst läkförmåga. Kapa vinkelrätt mot den lutande stammen, precis över stället där det delar sig.

Men själv skulle jag låta stammen vara, eventuellt ta bort några grenar om de är i vägen för uppfarten. Och är den i vägen för en bollpil skulle jag ta bort bollpilen rolleyes.gif
wonderboy
CITAT (Huggorm @ 26-02-2012, 18:57) *
Det bör göras på sensommaren, när träden har bäst läkförmåga. Kapa vinkelrätt mot den lutande stammen, precis över stället där det delar sig.

Men själv skulle jag låta stammen vara, eventuellt ta bort några grenar om de är i vägen för uppfarten. Och är den i vägen för en bollpil skulle jag ta bort bollpilen rolleyes.gif

Aha??!! Sensommaren låter för mig otippat och en smula underligt. Man brukar ju beskära alla typer av träd förutom körsbär, plommon och andra stenfruktsträd på vårvintern och då trodde jag att jag borde göra ett sådant här ingrepp nu innan våren kommer igång. Jag trodde ju annars att det skulle vara bäst läkekraft under våren plus att trädet får en hel växtsäsong på sig att börja läka?

Jag menar inte att misstro de råd jag får här, jag blir dock lite ställd och känner att jag vill förstå innan jag ev går och ställer till det!
KRT
Fruktträd etc beskärs inte på vårvintern utan under JAS (Juli, Augusti och September) fast här i Skåne ända fram till Oktober eller tom November om det är en mild vinter.... JASON faktiskt smile.gif

aromata
Jag skulle kapat grenen nu innan savstigningen. Kapa ganska nära den andra stammen och se till att snittytan lutar mycket så att eventuellt regnvatten kan rinna av. Eventuella rotskott som sedan kommer upp kan du klippa bort när som helst medan de är små. Tulpanträdet är snyggast som solitär med en stam, det är ju ett träd.

Fruktträd kan man beskära i princip när som helst men man bör alltid vara försiktig vid savstigningen på våren.
Alexander-VG-zon3
Blödare och känsliga träd beskär jag under JAS (förutom vinterskador och som som är sjukt det får man ta direkt).

Hur du ska göra med ditt tulpanträd får man nog själv känna vad man tycker, har sett på med en stam och så som liknade som din och tycker bägge kan vara vackra på sitt sett på rätt plats. Bor man i kallzon där det fryser ner kan det ju vara en fördel att hålla det med flera stammar, men det kanske blommar sämre då men i gengäld större och juvenila blad.
Bassam
Hej

Jag föredrar att kvar minst två stammen för att reservera, Om någon skadats är fortfarande den andra intakt.

H:Bassam
Huggorm
CITAT (wonderboy @ 27-02-2012, 10:09) *
Aha??!! Sensommaren låter för mig otippat och en smula underligt. Man brukar ju beskära alla typer av träd förutom körsbär, plommon och andra stenfruktsträd på vårvintern och då trodde jag att jag borde göra ett sådant här ingrepp nu innan våren kommer igång. Jag trodde ju annars att det skulle vara bäst läkekraft under våren plus att trädet får en hel växtsäsong på sig att börja läka?

Jag menar inte att misstro de råd jag får här, jag blir dock lite ställd och känner att jag vill förstå innan jag ev går och ställer till det!

Att man beskär fruktträd på vårvintern är för att man inte har tid på sensommaren, då är det så mycket annat som skall göras med fruktplockning och så vidare. För träden är sensommaren eller tidig höst bättre, även om det inte är enorm skillnad. Beskär man på våren stimulerar man tillväxt, och kan få en massa skott som växer ut från basen för att kompensera för den förlorade bladmassan.
aromata
CITAT (Huggorm @ 27-02-2012, 16:56) *
Beskär man på våren stimulerar man tillväxt, och kan få en massa skott som växer ut från basen för att kompensera för den förlorade bladmassan.

Det låter rätt, bra att tänka på.
Cilla
Jag skulle inte beskurit alls, istället gjort en flexibel (lös) stabilisering (lina fäst högt uppe i trädet med tjocka remmar i enkel loop runt stammarna). Spänningen så slak att det bara var när stormar ruskar som den skulle ta emot och förhindra spjälkning, som helt klart är risk med detta träd.

Sedan skulle jag prioriterat som tidigare föreslogs, tulpanträdet före bollpilen. I alla fall bara med hänsyn till arterna.

Men låt du dem växa samman. Kan bli bra det med, och vem vet om pilen inte kan skydda tuplpanträdet lite också! :-)
Cilla
Allt vedartat som man beskär på vårvintern och tidiga våren stimulerar tillväxt. Därför bra om man vill ha mer skottbildning och större tillväxt. Beskärning på sensommaren ger inte den stimulansen, bra om man vill åstadkomma gallring, lättning, reducering.

Sedan gör man ofta undantag för vissa arter, främst de som savar från snitt på våren. Det är tradition, men den är inte oemotsagd. Savning från snitt behöver inte vara skadlig, det är inte samma sak som en blödning hos en människa. Och t ex silverglans, i vissa områden vanligt på plommon, får svårare att få fäste om man beskär på våren fram till midsommar.

Så helt enkelt är det inte. Själv beskär jag äpple och päron på tider där jag får den effekt jag vill uppnå - tillväxt (vår) eller gallring/lättning/reducering (JAS). Och kräftsjuka äppelträd under JAS.

De flesta unga träd vill man ha stark tillväxt i, de beskär jag på våren.

Av tradition skär jag plommon under JAS (om det behövs), men levde jag i ett område där silverglansen härjade skulle jag nog ändra till våren fram till midsommar. Körsbär ska man helt inte skära alls, de behöver normalt ingen beskärning.

JAS är också bra om man vill göra ett större snitt, då har träden bäst egna försvarsförmågor. Så för ditt tulpanträd, om du nu måste ta bort ena delen, är JAS det bästa.
wonderboy

Tack för alla svar! Jag läser, funderar och tar till mig!

Alltså, det ser inget vidare kul ut med de två stammarna. Som jag skrev så lutar den ena stammen ganska mycket också. Den stam jag vill behålla är rak och har gott om grenar, även åt det håll där den stam jag planerar att såga bort finns. Jag tror alltså att trädet ändå kan se vackert ut redan i sommar.

Jag tänker mig att beskära/ kapa stammen nu till helgen. Detta främst för att jag har bättre tid nu än i JAS, som ju annars föreslås.

Tack än en gång för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon