Full version: Uttorkad Ampellilja
milily
Hej hopp, jag är igång igen och behöver eran expertis jag är en rookie på allt som har med växter att göra och nu efter en timmes sökande ute i cyberspace har inte jag blivit mycket smartare...

Känns hårt att säga det, men min kära mor har inte gett denna den kärleken den kräver!! Vattning har inte denhär fått på säkert en månad eller tre...

Bladen är så mjuka och jorden är snustorr!! Ljusbrun jord och det dår sönder om man bara ser på det... Jag kan inte förklara det helt och fullt men min fråga är följande:

Vågar jag plantera om den nu direkt, eller ska jag se om jag kan få liv i den på annat sätt?
Försktigt vattna den lite grann?
Vattna den genomblöt?

För det är väl en ampellilja? höhö

[attachment=68185:CIMG0995.JPG]

Tack!!

/Yllepylle
Peztis
Ja, det är en ampellilja.

Jag tror jag hade börjat med att vattna den så att den återfår lite spänst och sedan om någon vecka eller så plantera om den i ny jord.

Dränka den eller vattna lite lagom? Hmmm... jag hade nog förökt att vattna den lite lagom men om jorden är så torr så kan det vara lättare att sänka ned hela krukan i vatten tills det slutar bubbla och sedan låta vattnet rinna ur ordentligt.

det är ju en ganska härdig växt, i alla fall.

Och så har du små skott att ta hand om också, ser jag.

Och ta inte jättekallt vatten utan mer rumstempererat.
milily
Tack för ditt svar. smile.gif Vattnar lite lagom då tror jag, se hur den reagerar på det.

Nu har jag både vattnat den och rensat bort alla helt torkade blad och sen får vi se hur jag gör med de lite mindre snygga halv torkade bladen. De kommer ju inte bli så snygga dom men kanske inte ska överstressa den även om den är en ordentligt tålig växt. Den verkar nästan piggare redan nu!

Har alltid ett par tre flaskor vatten ståendes så att jag har det rumstempererat och lätt tillgängligt, annars om jag tar helt nytt vatten så blir det lite mer åt det "ljummare" hållet.

Ett litet skott som kära mor också slängde i påsen för mig att ta hand om, vilket leder till nästa fråga, hur gör jag med den? I vatten eller direkt i jord, den har ju trots allt rötter?

Tack!

/Yllepylle
niggle
Något som jag tillämpar med alla mina växter är en dusch i handljummet vatten.
Brukar göra susen.
Då menar jag en riktig dusch i några minuter, inte bara lite "duttande".
mamamaggan
Om mina krukväxter blir så uttorkade kör jag med mitt vanliga " trick " och ställer ner krukan i en bunke med vatten.

Den får dra åt sig vatten tills jorden känns fuktig , då lyfter jag ur krukan , och då vet jag med säkerhet att hela jorden/rotklumpen har fått tillräckligt med vatten
Gröna mormor
Jag brukar också sätta ner hela krukan i vatten så att den får dra åt sig så mycket vatten den vill. Vad gäller skotten, så brukar jag stoppa ner dom i ett glas vatten - bara lite vatten i botten av glaset - och avvkta tills den får rötter. Du kan fylla på vatten efter behov. Det brukar ta en vecka för den att bilda rötter, sen är det bara att plantera den i jord.
Bassam
Hej

Det bästa om ni kan ge inne växter. Duscha varje dag för att övervinna bristen på fukt Luften och på de problem som finns ibland I jord och rötter, som hämmar absorptionen av Vatten från marken .

H:Bassam
milily
Tack så mycket för alla svaren!! biggrin.gif

Avvaktar med att sätta den i en bunke/hink med vatten ett par dagar tror jag. Tror inte den hade fått vatten på minst 3 månader eller så... minst två kanske? Kan inte säga exakt. Jorden var så otroligt torr... kändes nästan som grovkornigt puder... löst puder fast än torrare.

Duschar mina växter också mycket... Så det droppar från dom!! Inte varje dag, men några gånger i veckan blir det allt. De blir ju så härligt pigga och glada då! Sen med både hund och katt så blir det mycket damm och hår som yrar runt. Woo!

Ska bli kul att se hur lång/kort tid det tar innan den piggnar till!
*Stintan*
CITAT (milily @ 27-02-2012, 19:49) *
Tack så mycket för alla svaren!! biggrin.gif

Avvaktar med att sätta den i en bunke/hink med vatten ett par dagar tror jag. Tror inte den hade fått vatten på minst 3 månader eller så... minst två kanske? Kan inte säga exakt. Jorden var så otroligt torr... kändes nästan som grovkornigt puder... löst puder fast än torrare.

Duschar mina växter också mycket... Så det droppar från dom!! Inte varje dag, men några gånger i veckan blir det allt. De blir ju så härligt pigga och glada då! Sen med både hund och katt så blir det mycket damm och hår som yrar runt. Woo!

Ska bli kul att se hur lång/kort tid det tar innan den piggnar till!

Plantera om den i ny jord för om jorden är så torr som du säger är det väldigt svårt att genomvattna den. Ampelliljor är tåliga så den klarar säkert en omplantering.
milily
Den hade piggnat till riktigt rejält fram tills igår. Vattnade den halv lite / halv mycket fram tills igår. Den har fått stå på köksbordet med mina andra små "projekt" då det är ljusast där, sol morgon on över lunchen. Men ändå skyddat från den allra starkaste solen.

Så i och med att den var såpass pigg, bladen hade börjat få sin fasthet tillbaka, så bestämde jag mig för att plantera om den. Den är lite medtagen, men verkar vara livskraftig och klara sig bra. biggrin.gif
RitRat
Ampellilja är nästan omöjlig att få ihjäl! Jag kan berätta en episod från mitt jobb:

Jag hade en ampellilja i en ampel på jobbet i ett fönster, och var tjänstledig i tre månader. Min vikarie hade jag väl inte instruerat speciellt noggrannt om just ampelliljan, tänkte väl att en normal människa vattnar en krukväxt lite då och då. När jag kom tillbaka, så ampelliljan ganska trött ut, minst sagt. Jag frågade hur ofta min vikarie hade vattnat den. Hon såg förvånad ut o frågade "Vilken då blomma? Finns det en blomma i det rummet?" Helt sant, hon hade inte sett den, och alltså aldrig vattnat den på tre månader.

Jaha... jag började bara vattna den som vanligt, och den levde upp! När våren kom, planterade jag om den. Men den hade säkert nöjt sig med samma jord och lite näring i några år till.

Så tåliga är amplelliljorna!
Peztis
Det där är sååå fascinerande!

Min man kan också bara gå förbi blommor där bladen hänger och skriker efter vatten! Vissa blommor slokar ju på en timme, typ!

Konstigt det där... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon