Full version: Så palettblad
milily
Hej hej,

Fick för mig att rycka loss färdigblommade blommor med frön i från mormors palettblad.

Tryckte ner massor ner i, inte i en utan två, krukor med vanlig blomjord, vattnade, slängde runt plastfolie, gjorde hål i den och vattnade igenom hålen sedan för enkelhetens skull. Trodde inte detta skulle funka meeeeen det gjorde det. Så nu sitter jag med två stycken krukor med början till palettblad. Ska väl bli intressant att se vad det blir av det.

|glömde skriva min viktiga fråga, när ska jag flytta över dessa småttingar till egna krukor? Ska jag fortfarande ha plastfolie runt ett tag till? De har legat nu i exakt en vecka.|

Och därefter, vart ska jag ta mig hän om det tar sig ordentligt med alla början!? Ut på balkongen kanske, present till nära och kära?

Ena bilden är på min egna lilla lilla palettblad, som "är en" stickling. Som växer och växer och växer!
Fröna jag tog var från en likadan som mormor har.

[attachment=68186:CIMG0972.JPG][attachment=68187:CIMG0992.JPG]
Beckis83
Hej!
Du kan nog vänta med omplantering iaf tills plantorna har ett bladpar (ej hjärtbladen). Inte säkert att plantorna blir likadana som den du tog frö från. Och Palettblad funkar överallt,krukväxt,sommarblomma,funkar i rabatten också. Och plasten kan sitta på ett tag till,men akta så att det inte blir för fuktigt så dom ruttnar. Lycka till!
milily
Todiloo!

Tack Beckis för dina tips. biggrin.gif
Då låter jag dom vara där dom är så länge då. Gjorde flera flera små hål i plasten och har sprayat lite vatten på där då och då. Det "regnar" på dom lite försiktigt. Dom har inte fått för mycket vatten i alla fall tror jag.

Det är spännande med palettbladen tycker jag, för att de är så snabbväxande och just det att de kan bli olika färger biggrin.gif

Helen i Piteå Zon 5
Vänder plastfilmen några gånger varje dag då jag ser att det har bildats kondens eftersom småplantorna kan mögla.
Här på bilden ser man de första' riktiga' bladen är på väg att bildas.
Skolar inte om förrän plantorna har visat mer bladfärg. Man skolar väl oftast med 1 planta/kruka men jag skolar om 3plantor/kruka och toppar några gånger under tiden palettbladen växer.
milily
Trodde inte att jag skulle klara av att driva upp dessa raringar ända fram, men se! Så vackra de är! Ca. 5 stycken i varje kruka och det blev tre krukor. Jag valde ut de starkast växande från sådden och slängde resten.

Nu får de stå ute på balkongen efter att jag kommit hem från jobbet, när solen inte står rakt på vid fem sex kanske.

Vad jag än gjorde, så klarade jag! Detta blev mina första blommor, växter, plantor jag har sått!

Nu ligger en del i min lilla pluggbox grej angel_not.gif

[attachment=70189:palett.jpg]
Eva i Skåne
Grattis! Dom är dekorativa i alla sammanhang tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon