Fridza
Har flyttat ned mina Tomat "Ace 55" busktomater, i källaren under lysrören. Bara någon dag efter att de flyttades ned har hjärtbladen börat se lite "krusade/torra" ut, de duschas ofta och vattnas rikligt och jag har flyttat dem lite längre från lysrören, men det tycks inte hjälpa. Har ingen koll på vad de är för lysrör, men det funkade bra för körsbärstomaterna förra året (är nybörjare på odling) och fungerar bra för de andra tomatsorterna samt parika och chillin... Är ca. 20-22 grader på dagarna (14 timmar) och ca. 12 grader nätterna (10 timmar)... Jag har sått dem tätt... jag vet... men det ska väl ändå inte påverka så här?!
*Stintan*
Det första jag tänker på är den ojämna temperaturen. Är det bara hjärtbladen som kommit upp i sådden?
Bassam
Hej

Du kan byta den gamla jorden. Och lämna rötterna för att torka och sedan
omplanterar dem i ny jord.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
"Vattnas rikligt" låter inte riktigt bra ifall det är små nya fröplantor som bara har hjärtblad, övervattning får rötterna att dö = man får samma symptom som om växterna torkat. +12C på nätterna och välvattnat är heller inte nån höjdare för tomat, låga temperaturer och blöt jord är inte det bästa för tomat.
stina på grönkulla
Hej,

Låter som att det är för stor temperaturskillnad. Försök ha en så jämn temperatur som möjligt. Helst omkring 15-18 grader. Plantera om plantan djupt i blomjord när de har ett par karaktärsblad. Vattna sparsamt. Jorden ska kännas som en urkramad disktrasa ungefär. Duscha jordytan sparsamt vid behov med rumstemperarat vatten, helst inte direkt på plantan. Så gör jag och det funkar bra här.... än så länge.

Hoppas det går bra!
Fridza
Nja, vattna rikligt, var kanske ett dumt ordval, det jag menar är att de inte haft "torka", jag låter dem bli relativt torra och vattnar sedan måttligt... Alltid på morgonen när de kommer få ljus under hela dagen så det inte blir så fuktigt på natten. Det är bara hjärtbladen som kommit upp än så länge, det jag tycker är konstigt är att bara just en av tomatsorterna reagerat så här?! Förra året fungerade det superbra att göra på det här sättet med alla växterna, de fick svalt på natten och lite varmare på dagen, blev riktigt fina skördar... Har försökt att göra på samma sätt i år... Var nere och tittade till dem nyss, tänkte då på att stjälkarna på de flesta växterna blivit röda, ska det se ut så?! Vår källare är lite svår att "temperera" rätt, påverkas mycket av hur vädret är ute och just nu har det gått ifrån varmt till kallt igen ett par dagar, möjligtvis att det kanske varit för kallt, läste att det ev. kan göra stjälkarna röda?! Höjde just elementet... Pust... haha tack för svar hurni!
Anja Danmark
Ja - de røde stængler er kommet pga. for lav temperatur, så fint at du har sat den lidt op smile.gif

Hvis det kun er en af tomatsorterne, der får krøllede blade, er det måske frøene, der var noget galt med?

Fridza
CITAT (Anja Danmark @ 28-02-2012, 07:12) *
Ja - de røde stængler er kommet pga. for lav temperatur, så fint at du har sat den lidt op smile.gif

Hvis det kun er en af tomatsorterne, der får krøllede blade, er det måske frøene, der var noget galt med?

Ja, jag satte frigolit under också, så vi hoppas att det blir bättre nu=)!
Ja, jag har också tänkt på om det kan vara nåt med fröerna, eftersom det endast är en av fem sorter som krånglar, De har ju blivit omhändertagna på samma sätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon