|
Magnus G
13-03-2004, 22:00
Hej alla..
För ett tag sedan så köpte jag äpplen på affären och de var stora, saftiga och goda. Så jag sådde ett par kärnor och nu har de kommit upp i form av två små plantor. Nu undrar jag om det är någon som har gjort på detta sätt själv? Erfarenheter? Hur stora måste de vara när de planteras ut? Är det stor chans att det blir bra fruktträd?
MVH Magnus G
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2004, 23:05
Efter avhärdning borde du kunna plantera ut dem på våren-försommaren när risken för frost är över (glöm inte skydda plantorna ifall du har gott om rådjur, harar, kaniner i området) .
Det är nog inte så stor chans att det blir stora delikatessäpplen, vid frösådd brukar man ofta få äpplen som är mera åt lite vildare slag. Men man kan använda fröplantorna som grundstam eller så kan man låta träden växa upp till träd och sedan ympa in godare sorter ifall det inte vart några goda äpplen på trädet. Hurpass härdigt trädet blir är också en fråga, tog du frön från ett svenskt äpple blir fröplantorna oftast hyfsat härdiga jämfört med ifall man tar frukt från ett land som har ett mycket mildare klimat än vad sverige har.
Magnus G
13-03-2004, 23:20
Tack än en gång Åsa.
MVH Magnus
Christer i Falköping
14-03-2004, 08:28
Så har jag gjort med två kärnor av Granny Smith. De växer ute sedan fyra år. På grund av att jag flyttat på dem till och från, så har de inte växt så fort, men de kämpar på. Den största är lite mer än 1,2m nu, men hade de fått stå ifred(som de skall få göra hädanefter) hade de säkert varit mycket större nu. Min tanke har aldrig varit att få frukt av dem, utan jag tänkte bara ha dem till prydnad. Lycka till! Christer.
Utländska frösådder brukar ha sämre härdighet än svenska, och kärnsådder från södra Sverige brukar inte klara nordligt klimat osv - men det finns exempel på frösådder från Granny Smith som klarat också stränga vintrar och torra vårar i Stockholmstrakten.
Som med alla andra frösådder av äpple och päron blir frukterna inte desamma som i det trädet kärnorna kom ifrån, eftersom varje kärna är ett resultat av två föräldrar.
Men på en frösådd kan man så småningom ympa in andra sorter, och hoppas på att underlaget (roten, stammen och det övriga man ev sparar) klarar sig.
Christer i Falköping
14-03-2004, 19:56
Jag ser det som ren tur att de överlevt. Förra vintern hade -29c° på nätterna i en vecka här, då trodde jag att de skulle stryka med. Så dessa Granny Smith har väl växt bra långt söderut i sydamerika eller så Christer.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-03-2004, 23:05) Efter avhärdning borde du kunna plantera ut dem på våren-försommaren när risken för frost är över (glöm inte skydda plantorna ifall du har gott om rådjur, harar, kaniner i området) .
Det är nog inte så stor chans att det blir stora delikatessäpplen, vid frösådd brukar man ofta få äpplen som är mera åt lite vildare slag. Men man kan använda fröplantorna som grundstam eller så kan man låta träden växa upp till träd och sedan ympa in godare sorter ifall det inte vart några goda äpplen på trädet. Hurpass härdigt trädet blir är också en fråga, tog du frön från ett svenskt äpple blir fröplantorna oftast hyfsat härdiga jämfört med ifall man tar frukt från ett land som har ett mycket mildare klimat än vad sverige har. CITAT (Cilla @ 14-03-2004, 18:58) Utländska frösådder brukar ha sämre härdighet än svenska, och kärnsådder från södra Sverige brukar inte klara nordligt klimat osv - men det finns exempel på frösådder från Granny Smith som klarat också stränga vintrar och torra vårar i Stockholmstrakten.
Som med alla andra frösådder av äpple och päron blir frukterna inte desamma som i det trädet kärnorna kom ifrån, eftersom varje kärna är ett resultat av två föräldrar.
Men på en frösådd kan man så småningom ympa in andra sorter, och hoppas på att underlaget (roten, stammen och det övriga man ev sparar) klarar sig. Varför skriver man i stort sett samma sak som någon annan?
Tja, jag tror inte att det är av samma anledning som att man skaffar sig en ny identitet för att vara anonymt kritisk på forumet.
Jag tycker att både Åsa och jag brukar försöka komplettera varandras svar och repetera så lite som möjligt, liksom denna gång. Ibland har jag tyckt det varit relevant att stödja det som någon annan skrivit, så att den som frågat fått fler svar i samma riktning i en trädfråga.
Just denna gång känns kritiken, eller "undran" lite irrelevant eftersom jag också fått tack i mail från frågeställaren som uppenbart inte lidit skada av eventuell repetition.
 Men du måste väl hålla med om att du nästan upprepat Åsas svar här!
Hej "undrar"! Och hjärtligt välkommen till oss på forumet! Är det något speciellt du "undrar" över? Kram, Sanna
Ja det kan man verkligen undra!! Välkommen hit du undrande! Hoppas att du kan stilla din undran här hos oss! Som du märker så finns det flera här som är riktigt kunniga inom sitt område, men det ser du ju exempel på redan i denna tråd! Om några kan stilla din undran så är det säkert de ! Hoppas att du ska trivas här, här är god stämning och folk är så hjälpsamma och trevliga! Kramis
Jag föreslår att ni undrar Det är för många här för mig, som skriver innan dom tänker.
CITAT (undrar @ 26-03-2004, 13:48) Jag föreslår att ni undrar Det är för många här för mig, som skriver innan dom tänker. Hmmm....Du säger det, du nästannamne där :-) Vet du vad? - Jag tycker det skulle vara jättespännande att läsa lite om Dig och Dina odlarintressen - eller vad du har att bidra med i frågor, kunskaper, humoristiska pinpoints... Eller bara inlägg från dig överhuvudtaget i en "ta-den-här-diskussionsformen-för-vad-den-är"-anda. Jag nästan lovar dig att det kan vara lärorikt och givande! Men om du inte trivs här trots det, hoppas jag att du snart hittar ett forum där du kommer att må bättre. Må väl / Unn
Åsa K, zon 1
26-03-2004, 14:35
Ja ja, vi får väl skylla på det "unga" medlemsnummret Undrar hur lång passning det tog för att "komma åt" det?
CITAT (Åsa K @ zon 1,26-03-2004, 15:35) Ja ja, vi får väl skylla på det "unga" medlemsnummret Undrar hur lång passning det tog för att "komma åt" det? Det var ren tur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|