Full version: melon
chaplin
hej p er alla vxthusmnniskor smile.gif
min 2a sommar med vxthus (litet) vilken sorts melon r lttast att odla i vxthus? jag r ju nybrjare men vill grna testa ngon sort
rosita
Jag har odlat bde vattenmelon och en gul melon 'Emir'. Vattenmelonerna gick jttebra, vikt 1,5 - 3,5 kg. Den gula ger lite mindre meloner, ca 1 - 1,5 kg och det r ingen F1 hybrid, s jag ssamlar frn varje r och slipper kpa frn. Drfr odlar jag 'Emir' varje r.
KRT
Jag har aldrig odlat melon frr man ska frsk i r. Jag har kpt en sorts vattenmelon som heter Sweet Sibirian... Hur det gr vet jag inte, jag terkommer till hsten med en rapport smile.gif

Men jag tnkte att ngot som heter sibiria borde fungera i att odla i Sverige smile.gif
theca
jag hade vxthuset frsta rt ifjol.
jag provade p sugar baby vattenmelon, och fick 2 frukter.. dem mpste man pollinera fr hand nstan.
de drabbades av spinn och det var nervst, men 2 meloner var det vrt!
jag sdde dom i brjan p mars tror jag.. kanske lite fr tidigt. men de tar sin lilla tid att bli frdiga oxo.
chaplin
tack fr svar det fr nog bli vattenmelon sibiria smile.gif
ingarbo
Jag odlade vattenmelon frra ret, ingen succ precis. Det blev mycket lss (spinn) och melonen gick visserligen att ta men jag tycker inte att det vrt allt arbete. Provar nog inte det igen.

Nu mste jag stta stopp fr rets odlarider och inte kpa eller tigga till mig fler frer, har nu tillrckligt s jag kan slja p torget whist.gif
Bock
Denna sort odlade jag i fjol likadant i r med....
[attachment=68441:9365_1.jpg]

Sorten heter Cucumis melo 'Cantalupo di Charentais'

Man kan kpa dessa i affren men jag fick fram 3 st och de smakade gudomligt gott..... S i r ska jag pollinera mycket mera typ 5st per planta....

Ha det!
catski
CITAT (Bock @ 10-03-2012, 07:53) *
Denna sort odlade jag i fjol likadant i r med....
[attachment=68441:9365_1.jpg]
Sorten heter Cucumis melo 'Cantalupo di Charentais'

Man kan kpa dessa i affren men jag fick fram 3 st och de smakade gudomligt gott..... S i r ska jag pollinera mycket mera typ 5st per planta....

Ha det!

Kan ocks rekommendera den hr sorten, jttegod och var ltt att odla.Kpte mina frer frn Impecta men vet inte om dom har dom kvar.
Kamilla_I
Nu har jag bestllt Cucumis melo 'Cantalupo di Charentais' s jag hoppas att det blir goooda frukter av den smile.gif
Samt att jag bestllt ngra andra sorter hos Impecta.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon