Full version: melon
chaplin
hej på er alla växthusmänniskor smile.gif
min 2a sommar med växthus (litet) vilken sorts melon är lättast att odla i växthus? jag är ju nybörjare men vill gärna testa någon sort
rosita
Jag har odlat både vattenmelon och en gul melon 'Emir'. Vattenmelonerna gick jättebra, vikt 1,5 - 3,5 kg. Den gula ger lite mindre meloner, ca 1 - 1,5 kg och det är ingen F1 hybrid, så jag ssamlar frön varje år och slipper köpa frön. Därför odlar jag 'Emir' varje år.
KRT
Jag har aldrig odlat melon förr man ska försök i år. Jag har köpt en sorts vattenmelon som heter Sweet Sibirian... Hur det går vet jag inte, jag återkommer till hösten med en rapport smile.gif

Men jag tänkte att något som heter sibiria borde fungera i att odla i Sverige smile.gif
theca
jag hade växthuset första årt ifjol.
jag provade på sugar baby vattenmelon, och fick 2 frukter.. dem måpste man pollinera för hand nästan.
de drabbades av spinn och det var nervöst, men 2 meloner var det värt!
jag sådde dom i början på mars tror jag.. kanske lite för tidigt. men de tar sin lilla tid att bli färdiga oxo.
chaplin
tack för svar det får nog bli vattenmelon sibiria smile.gif
ingaröbo
Jag odlade vattenmelon förra året, ingen succé precis. Det blev mycket löss (spinn) och melonen gick visserligen att äta men jag tycker inte att det värt allt arbete. Provar nog inte det igen.

Nu måste jag sätta stopp för årets odlarideér och inte köpa eller tigga till mig fler fröer, har nu tillräckligt så jag kan sälja på torget whist.gif
Bock
Denna sort odlade jag i fjol likadant i år med....
[attachment=68441:9365_1.jpg]

Sorten heter Cucumis melo 'Cantalupo di Charentais'

Man kan köpa dessa i affären men jag fick fram 3 st och de smakade gudomligt gott..... Så i år ska jag pollinera mycket mera typ 5st per planta....

Ha det!
catski
CITAT (Bock @ 10-03-2012, 07:53) *
Denna sort odlade jag i fjol likadant i år med....
[attachment=68441:9365_1.jpg]
Sorten heter Cucumis melo 'Cantalupo di Charentais'