Full version: Canna
kentbra
Har gett mig på att fröså Canna. Har samlat på mig en hel del frö här nere (är i Thailand) och tänkte prova.
Förvånansvärt enkelt måste jag säga. Visst lite småjobbigt att preparera alla frö, men de gror fort och bra.

Började med att med en nagelknipsare klippa ett litet hak i skalet på ett 50-tal frö.
La sedan dessa i blöt under 2 dagar för att sedan plantera dem i ett brätt för pluggplantor.
Satte dem i torvblandad jord som var hårt packad och har vattnat flera gånger om dagen. Allt överskottsvatten får rinna bort. De hinner endast torka till lite nattetid, för övrigt står de ganska blöt.
Redan tredje dagen såg jag de första gröna bladen tränga upp och nu på dag åtta så har 47 av 50 frö grott.

Då jag har gott om frö kvar så blir det väl till att sätta ett gäng till.
Det är frö insamlade från alla möjliga färger, så det blir intressant att se vad som kommer.

Tyvärr har min kamera lagt av, men jag lovar bilder när jag får igång den.

Hälsningar från Koh Phangan / Thailand
Helen i Piteå Zon 5
Ja, Kanna gror lätt bara man hjälper fröet lite med det hårda skalet.
Grattis till lyckad sådd!
Så fantastiskt vackert det kommer att blomma med sådana mängder yes.gif
Peztis
Jag sådde röd Arrowrot Canna indigo för ett tag sedan och dessa skulle endast läggas i blöt. De har kommit upp jättebra och jag har redan omskolat en del av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon