Full version: Ett liv som gris !
Flemming
Hittade precis en sida från Djurrättsalliansen,där dom visar den motbjudande sidan av grisen korta liv...
Jag trodde inte sådant förekom i Sverige !

http://ettlivsomgris.se/grisens-liv-pa-farmen

Den här "farmen" passerade jag igår.
http://ettlivsomgris.se/skane/dalby-hill-i-dalby

Långa längor i metall,inga fönster men väl jättelika bommar sittandes framför dörrarna.
Utanför stod en lastbil från Scan...

Det finns dom som har ett gott hjärta !
http://ettlivsomgris.se/alskade-grisar

Jag vill gärna höra era åsikter,såväl positiva som negativa.

Smaklig måltid !
*Stintan*
Bilderna är från 2009 då djurrättsalliansen gjorde intrång på diverse gårdar runt om i Sverige. Sedan dess har det säkert Länsstyrelserna. djurskyddsinspektörer genomfört ett antal inspektioner och förhoppningsvis kollat upp att brister åtgärdats. För övrigt har jag inget till övers för djurrättsalliansen, som mest verkar bestå av rabiata veganer, och deras mer eller mindre olagliga och vinklade metoder.

Önskar för övrigt mer resurser till länsstyrelserna så att vi får fler djurskyddsinspektörer.
herkules
jag gillar djurrättsalliansen! de visar något som vi aldrig skulle fått se om de bett om lov att komma in och filma.
precis så där har en del djur det i sverige, tråkigt nog så straffas inte människorna som sysslar med sådant här djurplågeri.
*Stintan*
Vem mår bättre av att sånt där visas? En skärpning av djurskyddslagen vore inte fel och fler oanmälda inspektioner.

Att en massa främmande människor tar sig in olagligt i stallarna kan göra mer skada än nytta. Dessutom kan man ju undra vad de har för kunskap.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-02-2012, 11:24) *
Vem mår bättre av att sånt där visas? En skärpning av djurskyddslagen vore inte fel och fler oanmälda inspektioner.

Att en massa främmande människor tar sig in olagligt i stallarna kan göra mer skada än nytta. Dessutom kan man ju undra vad de har för kunskap.

självklart mår man bättre av att inget veta men ska vi blunda för djurplågeri?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 29-02-2012, 11:29) *
självklart mår man bättre av att inget veta men ska vi blunda för djurplågeri?

Nej det ska vi såklart inte! Men varför plocka fram 3 år gammal info? Det blev ju ett väldans liv då det begav sig och förhoppningsvis har det skett förbättringar där kontroller visade på brister. Jag funderar på Flemmings avsikt med att lägga upp dessa gamla bilder.
Flemming
CITAT (*Stintan* @ 29-02-2012, 11:48) *
Nej det ska vi såklart inte! Men varför plocka fram 3 år gammal info? Det blev ju ett väldans liv då det begav sig och förhoppningsvis har det skett förbättringar där kontroller visade på brister. Jag funderar på Flemmings avsikt med att lägga upp dessa gamla bilder.

Stintan: Anledningen är följande,trodde anläggningen i Dalby var ett militärt förråd,vilket det verkligen påminner om...
Googlade och fann sidan jag länkar till...
Om det har skett en förändring till det bättre,mycket bättre,då är jag nöjd men bilderna ger mig avsmak!

Denna sk*t skall ses av folk som tror att alla djur lever ett lyckligt liv tills dom dör!

Tycka om Djurrättsalliansen eller ej,det är ett val som man själv gör,men vem vill du då skall visa denna "smutsiga" sida av djurens "lyckliga liv ?

Nu har jag annat och göra men läser senare idag och ger eventuella kommentarer.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-02-2012, 11:48) *

jag tror inte att de gårdar som filmats gjort några förbättringar förutom direkt efter eftersom gårdarna inspekterades och inga brister blev funna, skulle någon filma i smyg där nu skulle det se likadant ut.
allt för profiten, skit i djuren.
jag har för mig att ägarna till djurstallarna inte fick några straff eftersom djurrättsalliansens filmer inte räknades.
jag tycker att det är bra att människor påminns om hur det egentligen går till på en del ställen.
själv brukar jag visa filmer från masskycklinguppfödning och slakt för mina vänner som letar billiga kycklingfiléer.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 29-02-2012, 12:11) *
jag tror inte att de gårdar som filmats gjort några förbättringar förutom direkt efter eftersom gårdarna inspekterades och inga brister blev funna, skulle någon filma i smyg där nu skulle det se likadant ut.
allt för profiten, skit i djuren.
jag har för mig att ägarna till djurstallarna inte fick några straff eftersom djurrättsalliansens filmer inte räknades.
jag tycker att det är bra att människor påminns om hur det egentligen går till på en del ställen.
själv brukar jag visa filmer från masskycklinguppfödning och slakt för mina vänner som letar billiga kycklingfiléer.

Är det som du säger finns det ju ännu större skäl till skärpta djurskyddslagar och fler djurskyddsinspektörer. En annan jordbruksminister vore inte heller fel.

Det vore kul om det visades ställen där djuren har det bra också.
Flemming
Tack Herkules och Stintan.

En rejäl debatt blev det...
Nä,tydligen passar inte det här ämnet så därför hoppas det över.
Visst är infon gammal men säkerligen fortfarande rykande aktuell.
Anläggningen i Dalby liknar mest Fort Knox och några fönster var där överhuvudtaget...
Billiga fläskkotletter går inte ihop med god djurhållning och det vet nog dom flesta,men blundar hellre...

Hittade en siffra,80 miljoner djur dör varje år för att folk skall ha kött på bordet !

Nä,jag är inte vegetarian men börjar fundera på om man kanske skulle...

Har idag skänkt 500:- till Djurrättsalliansen.

"Är det som du säger finns det ju ännu större skäl till skärpta djurskyddslagar och fler djurskyddsinspektörer. En annan jordbruksminister vore inte heller fel.
Det vore kul om det visades ställen där djuren har det bra också"
Håller med dig Stintan för engång skull...
Ängavallen här nere i Skåne hade lösgående/utegående grisar (sågs från E6) men nu finns en bullervall och då kan man inte se ett sk*t...
http://angavallen.se/ekologiskt/halsodjur/halsogris/
Måste vara dom gladaste grisarna idag.

Låt vara att det kostar mer men visst känns det bättre ?
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-02-2012, 12:19) *
Är det som du säger finns det ju ännu större skäl till skärpta djurskyddslagar och fler djurskyddsinspektörer. En annan jordbruksminister vore inte heller fel.
Det vore kul om det visades ställen där djuren har det bra också.

helt enig med dig.
det finns ju ställen där djuren har det jättebra under sin levnad, jag skulle önska att alla människor hade råd att köpa sådant kött. helst också från en gård som ligger nära.
önskedrömmar.
officinalis
Är inte detta en effekt av kravet på billigt kött? I synnerhet med konkurrens utanför landets gränser.
Köttproducenterna gör allt för att få kalkylerna att gå ihop. Lönsamheten i svensk grisproduktion är låg.
Jag är också ganska övertygad om att producenterna inte har alls samma förhållande till djuren på landsbygden. Det är klart att man blir chockad när man matas med romantiserande marknadsföring om svensk livsmedelsproduktion, som sedan visar sig inte vara verklighetsförankrad.
Djur ingår i en rationell produktionskedja, precis som vilken produkt som helst.

Jag rekommenderar också filmen Earthlings för er som inte redan har sett den.
merlin68
CITAT (officinalis @ 01-03-2012, 17:49) *
Är inte detta en effekt av kravet på billigt kött? I synnerhet med konkurrens utanför landets gränser.
Köttproducenterna gör allt för att få kalkylerna att gå ihop. Lönsamheten i svensk grisproduktion är låg.
Jag är också ganska övertygad om att producenterna inte har alls samma förhållande till djuren på landsbygden. Det är klart att man blir chockad när man matas med romantiserande marknadsföring om svensk livsmedelsproduktion, som sedan visar sig inte vara verklighetsförankrad.
Djur ingår i en rationell produktionskedja, precis som vilken produkt som helst.

Jag rekommenderar också filmen Earthlings för er som inte redan har sett den.

Earthlings är nog en av de värsta dokumentärerna jag har sett! Människan är för f** det värsta djur som finns, jag skäms över att tillhöra detta grymma och brutala släkte crying.gif Det finns en bra länk till programmet och man kan läsa info även om man inte orkar titta på filmen.

http://www.earthlings.com/

Flemming
CITAT (merlin68 @ 01-03-2012, 19:11) *
Earthlings är nog en av de värsta dokumentärerna jag har sett! Människan är för f** det värsta djur som finns, jag skäms över att tillhöra detta grymma och brutala släkte crying.gif Det finns en bra länk till programmet och man kan läsa info även om man inte orkar titta på filmen.

http://www.earthlings.com/

Såg en bit av trailern sen vände det sig i magen !
Borde visas vid köttdisken på Ica...

Människorna i filmen måste vara helt avtrubbade och förtjänar endast samma öde...

Mer än så har jag inte lust att skriva idag !
Motti
Här köper vi gris från landet alltså inte industriuppfödd !men jag tror våra grisar och nötdjur är dom som slaktas mest humant i hela Europa ! Människan är och förblir köttätare bara att acceptera det .
herkules
bara för att man accepterar att vissa människor (inte alla!) äter kött så behöver man inte acceptera djurplågeri.
merlin68
Ja usch för köttindustrin mad.gif Själv äter jag inget kött från fyrfota djur bla pga personliga hälsoskäl men ekologisk kyckling från Bosarp http://www.bosarpkyckling.se/files/fragorosvar.htm där djuren får gå utomhus. Förhoppningsvis är deras korta liv inte lika helvetisk som djur som föds upp i den vanliga köttindustrin.. sad.gif
Motti
Herkules !jag är den förste att hålla med dig vi ska absolut inte acceptera djurplågeri !jag har alltid varit en stor djurvän och har varit med i en del sådana djurorganisationer ,men jag är köttätare och tycker om att äta kött men vill äta kött från djur som jag vet behandlas med respeckt ,därför köper inte vi kött som inte är producerat i Sverige vi betalar gärna några kronor mer ,tyvär så ser många mämmiskor till vad som är billigt !och det har att göra med vad de ha råd med .Skulle tro att 90 % av Sveriges befolkning är köttätare och tyvär så väljer många importerat kött .I vår familj äter vi mycket vilt också .
Flemming
Skrev till Länsstyrelsen och ställde lite frågor om svinfarmen som jag skrev om tidigare i tråden.

Här är svaret och då förstår man hur illa det är med djurens väl och ve i det stolta Sverige !

Jag har inte hunnit att ta bilder på "bunkrarna" men dom kommer...

Ställer mig även lite tveksam om just denna anläggning får se ut som den gör,då jag vill minnas att den brann ner för några år sedan och då har dom nya inte tagits i bruk före 1989.

Fortsättning följer !

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Länsstyrelsen har kontrollerat Dalby Hill AB:s anläggning i Dalby den 11 december 2009. Det noterades brister gällande strömängd, luftkvalitet och trasig inredning.

Djurstallar får vara låsta då räddningstjänsten vanligtvis kan forcera de flesta typer av dörrar. Dock bör det stå kontaktperson vid dörren så denne kan kontaktas vid tex brand.

Följande gäller om fönster i grisstall:

25 § (SJVFS 2010:15). Grisstallar som saknar fönster för dagsljus och som var i bruk före den 1 juli 1989 behöver inte förses med fönster om inte förprövningspliktig till- eller ombyggnad genomförs. Detsamma gäller för fjäderfästallar som var i bruk före den 1 januari 1994.

Om de stallar du nämner har tagits i bruk innan 1 juli 1989 utan fönster är detta godkänt.

Mvh Karl Jansson

[email="karl.jansson@lansstyrelsen.se<karl.jansson@lansstyrelsen.se"]karl.jansson@lansstyrelsen.se<mailto:karl.jansson@lansstyrelsen.se[/email]>

Länsstyrelsen i Skåne län
Djurskydds- och veterinärenheten
Adress: Ö Boulevarden 62 A, 291 86 Kristianstad
Tel. 044/040-25 20 00
Fax. 044/040-25 25 00

*Stintan*
Det är ju märkligt om man inte följt upp ärendet på något sätt. Det borde finnas ett åläggande att åtgärda bristerna före visst datum och sedan att detta kollas upp.
Flemming
Läs det fetmarkerade så får du svaret...
Med all säkerhet har dom tappat greppet om deras arbetsuppgifter

Skulle gärna vilja veta om djurens väl och ve har förbättrats sedan Djurrättsalliansen visade dom motbjudande bilderna på misskötta grisar 2009.

Anser Länsstyrelsen att ni har full kontroll på lantbruket/köttuppfödningen i Skåne/Sverige ?

Passerade förbi något som jag trodde var ett militärt förråd men efter lite Googlande upptäckte jag till min förskräckelse att det var en grisfarm.

Dalby Hill AB i Skåne står som ägare av denna anläggning.

Två stycken stålhallar med enorma låsbommar framför dörrarna, vilka knappast skulle kunna forceras vi eventuell brand.

Inga synbara fönster sett från vägen,kan detta verkligen vara tillåtet år 2012 ?

Denna anläggning var med på bilderna från 2009 och det var inga vackra bilder.

Har det skett någon tillsyn efter detta avslöjande ?

Det fetmarkerade fick inga svar och Jordbruksverket skickar det "nedåt" i sina led...

Med vänlig hälsning / Best regards

Carin Holm Wiesmann
Jordbruksverkets kundtjänst / Swedish Board of Agriculture, Customer Service
tel: 0771-223 223 / phone: +46 771 223 223
e-post / e-mail: kundtjanst@jordbruksverket.se

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon