Exotic Gardener
Min Bougainvillea som jag infrskaffade frra sommaren (d i blom) har brjat blomma igen. Detta trots att den sttt i rumstemperatur hela vintern (c:a 17-20 grader). Jag hade inga frvntningar p att detta skulle ske, srskilt inte shr tidigt p vren men r vldigt glad :-)

[attachment=68270:P2292486.JPG]
mamamaggan
Visst r det kul !

Har en som brjade blomma fre jul och nu kommer snart en ny blomning. Min str p min inbyggda balkong dr det aldrig blir under +15 p vintern. Den fr maximalt med ljus , plasttak bl a , och s har jag lysrr som lyser flera timmar morgon och kvll.
Grna mormor
Lyckans ost! Ser att du har den i fnstret. Min r fr stor att ha dr, s den str inne i rummet, kanske drfr som den inte blommar n. Skall omedelbart flytta den nrmare fnstret!
Exotic Gardener
CITAT (mamamaggan @ 29-02-2012, 19:49) *
Visst r det kul !

Har en som brjade blomma fre jul och nu kommer snart en ny blomning. Min str p min inbyggda balkong dr det aldrig blir under +15 p vintern. Den fr maximalt med ljus , plasttak bl a , och s har jag lysrr som lyser flera timmar morgon och kvll.

Hrligt, det lter som du ordnat riktigt bra frutsttningar fr din Bougainvillea! En inglasad balkong r frsts det bsta. Men har man inte s fr man gra det bsta av situationen.

Min str i ett sydfnster och jag gav den ingen nring frn slutet av oktober till brjan av februari och ganska sparsamt med vatten. Sedan tror jag att det hr vderomslaget med varmare vder och framfr allt solsken gjorde sitt till fr att stta igng blomningen. Jag som var glad att den verlevt vintern :-)
Exotic Gardener
CITAT (Grna mormor @ 01-03-2012, 09:54) *
Lyckans ost! Ser att du har den i fnstret. Min r fr stor att ha dr, s den str inne i rummet, kanske drfr som den inte blommar n. Skall omedelbart flytta den nrmare fnstret!

Det lter som en bra id! Bougainvillea vill ha s mycket sol och vrme som mjligt, s stt den nra ett sderfnster om du har mjlighet och lt den f knna p solen. En liten beskrning shr p vrkanten och lite nring mr den ocks bra av.

Lycka till smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon