Kicki J
Mste omskola en hel del nu. Tragiskt nog s har en del av det jag tidigare omskolade dtt efter en dag eller tv. sad.gif vad gjorde jag fr fel? Var jttefrsiktig och tog INTE i stlken utan i bladen och anvnde sked fr att f med allt runt roten. Packat fr hrt med ny jord kanske??

S en evig ljusfrga, en del av er stter ljuset vldigt nra plantorna, i Willabkatalogen str det 40 cm ovan plantorna. r det olika p vilken effekt lysrren har? Hur vet jag det med gamla lysrr jag har skramlat p mig? Skillnad p kall resp varm- lysrr??

Glad som en lrka r jag ialla fall ver allt som grott. Mste fixa bord/hyllor s jag fr plats med nya sdder i fnstren! smile.gif Gubben och ungarna klagar men det bryr vi oss inte om, jag och mina sm skydslingar!!(tnk vad fjollig man blir, kollar till dem som vore de bebisar!)

mvh Kicki
sa, mlardalen zon 2
Det kan vara flera orsaker till varfr omskolade plantor dr, hrt packad jord, fr blt jord, fr stark nring i jorden, fr lg luftfuktighet efter skolning, brnnande solljus mm.

Hur nra man stter lysrren r olika p olika lysrr, nya lysrr frn willab har ganska bra effekt s de kan man stta en lite lngre bit frn vxterna, lysrren frlorar i effekt med tiden s vill man inte byta ut dem innan de r helt slut s flyttar man lysrren nrmre istllet. (Willabs lysrr r inte som vanliga lysrr de har ett ganska starkt och blndande sken, det ser ut som om man har ett solarium i fnstret nr lampan r tnd)
MRLINDELL
Problem #1 r sker VATTEN, dom drnks. Jag fick rdet att vattna mera men KONTROLLERTAT timmarna innan omskolning, med typ 2 x 50 ml till en 9 cm kruka. Jorden br vara blomjord med lecca, d blev allt bra med mitt.

Problem #2 kan vara att man gder i tron att vxten skall bli strre p en eftermiddag tongue.gif Gdning kan skapa mera nackdelar n frdelar p plantor, nringen i jorden r tillrcklig och kanske t o m fr mycket.

Problem #3 Vrsolen kan torka ut en kruka p en eftermiddag, vrmen och solen r som starkast p vren med hgst styrka i skiftet april/maj, d fr jag ut max ur mina solpaneler. Jag kr i frrd utan fnster med lysrrslampor, lgst 15-16 grader p natten, hgst 20-21 grader p dagen nr solen ligger p byggnaden.
kerstin z5-6
Visst svinn fr man nd rkna med , men det vanligaste felet r nog att man vattnar fr duktigt efter om planteringen ,att ,man skolat ut fr tidigt i fr stora krukor = det blir fr bltt.Undvik starkt solljus de nrmaste dygnet i alla fall .Hjden p lampan fr man prva sig fram med.

Tre veckor efter omskolning , nr vxten har ett bra rotsystem gder jag enligt promillemetoden .
Gller perenner , annat kan behva mer eller p annant stt. smile.gif
TeliaNet
hej.
lysrr ger ett bra ljus och de kan sttas nrmare n 4dm utan fara fr de r ju inte direkt som solen.
men det gller troligen inte stcklingar.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon