Kicki J
Måste omskola en hel del nu. Tragiskt nog så har en del av det jag tidigare omskolade dött efter en dag eller två. sad.gif vad gjorde jag för fel? Var jätteförsiktig och tog INTE i stälken utan i bladen och använde sked för att få med allt runt roten. Packat för hårt med ny jord kanske??

Så en evig ljusfråga, en del av er sätter ljuset väldigt nära plantorna, i Willabkatalogen står det 40 cm ovan plantorna. Är det olika på vilken effekt lysrören har? Hur vet jag det med gamla lysrör jag har skramlat på mig? Skillnad på kall resp varm- lysrör??

Glad som en lärka är jag ialla fall över allt som grott. Måste fixa bord/hyllor så jag får plats med nya sådder i fönstren! smile.gif Gubben och ungarna klagar men det bryr vi oss inte om, jag och mina små skydslingar!!(tänk vad fjollig man blir, kollar till dem som vore de bebisar!)

mvh Kicki
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara flera orsaker till varför omskolade plantor dör, hårt packad jord, för blöt jord, för stark näring i jorden, för låg luftfuktighet efter skolning, brännande solljus mm.

Hur nära man sätter lysrören är olika på olika lysrör, nya lysrör från willab har ganska bra effekt så de kan man sätta en lite längre bit från växterna, lysrören förlorar i effekt med tiden så vill man inte byta ut dem innan de är helt slut så flyttar man lysrören närmre istället. (Willabs lysrör är inte som vanliga lysrör de har ett ganska starkt och bländande sken, det ser ut som om man har ett solarium i fönstret när lampan är tänd)
MRLINDELL
Problem #1 är säker VATTEN, dom dränks. Jag fick rådet att vattna mera men KONTROLLERTAT timmarna innan omskolning, med typ 2 x 50 ml till en 9 cm kruka. Jorden bör vara blomjord med lecca, då blev allt bra med mitt.

Problem #2 kan vara att man göder i tron att växten skall bli större på en eftermiddag tongue.gif Gödning kan skapa mera nackdelar än fördelar på plantor, näringen i jorden är tillräcklig och kanske t o m för mycket.

Problem #3 Vårsolen kan torka ut en kruka på en eftermiddag, värmen och solen är som starkast på våren med högst styrka i skiftet april/maj, då får jag ut max ur mina solpaneler. Jag kör i förråd utan fönster med lysrörslampor, lägst 15-16 grader på natten, högst 20-21 grader på dagen när solen ligger på byggnaden.
kerstin z5-6
Visst svinn får man ändå räkna med , men det vanligaste felet är nog att man vattnar för duktigt efter om planteringen ,att ,man skolat ut för tidigt i för stora krukor = det blir för blött.Undvik starkt solljus de närmaste dygnet i alla fall .Höjden på lampan får man pröva sig fram med.

Tre veckor efter omskolning , när växten har ett bra rotsystem göder jag enligt promillemetoden .
Gäller perenner , annat kan behöva mer eller på annant sätt. smile.gif
TeliaNet
hej.
lysrör ger ett bra ljus och de kan sättas närmare än 4dm utan fara för de är ju inte direkt som solen.
men det gäller troligen inte stcklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon