Just_me
Såg plötsligt hur alla våra fikus ginseng fått "mjuka" ben/stammar.
De bara krashade ihop och ut kom träet i form av mjöl.
På en stam kunde man se nått som liknade en insekt som tuggat sig en bit in, drog loss den och ut kom ett "skal" från nån form av larv eller annan insekt.

Så mycket äcklad och livrädd grävde jag mig vidare och bröt av fler mjuka delar tills en larv ramlade fram. Liten, smal men lite tusenfotsliknande beige larv.

Så nu måste jag få veta vad jag ska göra! Hittar inget om de på google, vi har mängder med andra krukväxter i samma rum som jag nu hoppas inte kan smittas ner sad.gif

Bilder: Hålet i stammen är det hål skalet låg i, var som om larven skalat av sig skalet genom att krypa in i stammen.
Den med vita korn är nog ägg, ligger i högar i nedre delen av stammarna.
Ciggpaketet la jag dit för att visa storlek på larvkapseln (det är alltså ett skal, pallade inte gräva fram en larv att fota)
Sen ser ni på ena hur uppluckrat trät är inuti växten.

[attachment=68304:20120229_232537.jpg]
[attachment=68305:20120229_232618.jpg]
[attachment=68306:20120229_232713.jpg]
[attachment=68307:20120229_232728.jpg]
[attachment=68308:20120229_232808.jpg]
KRT
Jag har tyvärr inte mycket aning, hopps Ruda eller någon annan hittar tråden snart, men jag tycker ser ser ut som sådana larver som lever i dött trä, typ i gamla möbler etc.

Kan det vara så att just den stammen som är uppäten var död, och alltså dött trä - medan de andra stammarna lever?

Visst finns det ohyra som äter levande trä också, men det brukar vi inte ha inomhus....

Jag vet inte riktigt hur man kan bekämpa det, om de lever i dött trä kan man ju inte heller sätta provado-pinnar i krukan, men OM levande vävnad är angripen kan du prova att sätta provadopinnar i krukan alt vattna med något liknande preparat så hela växten blir "giftig" för växtätande insekter....
Just_me
CITAT (KRT @ 01-03-2012, 08:31) *
Jag har tyvärr inte mycket aning, hopps Ruda eller någon annan hittar tråden snart, men jag tycker ser ser ut som sådana larver som lever i dött trä, typ i gamla möbler etc.

Kan det vara så att just den stammen som är uppäten var död, och alltså dött trä - medan de andra stammarna lever?

Visst finns det ohyra som äter levande trä också, men det brukar vi inte ha inomhus....

Jag vet inte riktigt hur man kan bekämpa det, om de lever i dött trä kan man ju inte heller sätta provado-pinnar i krukan, men OM levande vävnad är angripen kan du prova att sätta provadopinnar i krukan alt vattna med något liknande preparat så hela växten blir "giftig" för växtätande insekter....

Tack för tipset. Är hundra på att trät var levande, men det kan ju vara nån svamp/mögel jag inte märkt av?
Bassam
Hej
Jag ska bjuda följande ärenden:

1 isolat sjuka växter från andra växter.
För att sjuka växter ska inte smitta andra växter.
2 Ta bort maskarna manuellt
3 Rensa hela växter med vatten och tvål
4 Spraya plantan med tvål och vatten efter jordtäcket
5 Bättre att placera sjuka växter i ventilerade området .
H:Bassamde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon