Just_me
Sg pltsligt hur alla vra fikus ginseng ftt "mjuka" ben/stammar.
De bara krashade ihop och ut kom tret i form av mjl.
P en stam kunde man se ntt som liknade en insekt som tuggat sig en bit in, drog loss den och ut kom ett "skal" frn nn form av larv eller annan insekt.

S mycket cklad och livrdd grvde jag mig vidare och brt av fler mjuka delar tills en larv ramlade fram. Liten, smal men lite tusenfotsliknande beige larv.

S nu mste jag f veta vad jag ska gra! Hittar inget om de p google, vi har mngder med andra krukvxter i samma rum som jag nu hoppas inte kan smittas ner sad.gif

Bilder: Hlet i stammen r det hl skalet lg i, var som om larven skalat av sig skalet genom att krypa in i stammen.
Den med vita korn r nog gg, ligger i hgar i nedre delen av stammarna.
Ciggpaketet la jag dit fr att visa storlek p larvkapseln (det r allts ett skal, pallade inte grva fram en larv att fota)
Sen ser ni p ena hur uppluckrat trt r inuti vxten.

[attachment=68304:20120229_232537.jpg]
[attachment=68305:20120229_232618.jpg]
[attachment=68306:20120229_232713.jpg]
[attachment=68307:20120229_232728.jpg]
[attachment=68308:20120229_232808.jpg]
KRT
Jag har tyvrr inte mycket aning, hopps Ruda eller ngon annan hittar trden snart, men jag tycker ser ser ut som sdana larver som lever i dtt tr, typ i gamla mbler etc.

Kan det vara s att just den stammen som r uppten var dd, och allts dtt tr - medan de andra stammarna lever?

Visst finns det ohyra som ter levande tr ocks, men det brukar vi inte ha inomhus....

Jag vet inte riktigt hur man kan bekmpa det, om de lever i dtt tr kan man ju inte heller stta provado-pinnar i krukan, men OM levande vvnad r angripen kan du prova att stta provadopinnar i krukan alt vattna med ngot liknande preparat s hela vxten blir "giftig" fr vxttande insekter....
Just_me
CITAT (KRT @ 01-03-2012, 08:31) *
Jag har tyvrr inte mycket aning, hopps Ruda eller ngon annan hittar trden snart, men jag tycker ser ser ut som sdana larver som lever i dtt tr, typ i gamla mbler etc.

Kan det vara s att just den stammen som r uppten var dd, och allts dtt tr - medan de andra stammarna lever?

Visst finns det ohyra som ter levande tr ocks, men det brukar vi inte ha inomhus....

Jag vet inte riktigt hur man kan bekmpa det, om de lever i dtt tr kan man ju inte heller stta provado-pinnar i krukan, men OM levande vvnad r angripen kan du prova att stta provadopinnar i krukan alt vattna med ngot liknande preparat s hela vxten blir "giftig" fr vxttande insekter....

Tack fr tipset. r hundra p att trt var levande, men det kan ju vara nn svamp/mgel jag inte mrkt av?
Bassam
Hej
Jag ska bjuda fljande renden:

1 isolat sjuka vxter frn andra vxter.
Fr att sjuka vxter ska inte smitta andra vxter.
2 Ta bort maskarna manuellt
3 Rensa hela vxter med vatten och tvl
4 Spraya plantan med tvl och vatten efter jordtcket
5 Bttre att placera sjuka vxter i ventilerade omrdet .
H:Bassamde
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon