mamamaggan
01-03-2012, 00:28
Ser ni på Vasaloppet? Har ni några särskilda " ritualer " för er ?
Vi ser nästan alltid på Vasaloppet OCH har " ritualer " för oss .
Vi bänkar oss framför TV:n i nattkläder /morgonrock och dukar fram frukost. Det viktigaste är då blåbärssoppan.
Klart vi måste äta blåbärssoppa till frukost tycker vi men det blir kaffe och smörgås också förstås. Frukosten pågår länge , hela loppet i princip , fast vi äter naturligtvis inte oavbrutet.
Vad säger ni ?
Ser ni på Vasaloppet ?
Äter ni något speciellt eller har några andra " ritualer " för er ?
malcolm
01-03-2012, 06:24
Skall varken se eller åka vasaloppet men lite blåbärssoppa tackar jag inte nej till.
Gossen Ruda
01-03-2012, 11:23
Tittar ibland på starten och försöker ibland beräkna målgången och titta då också. Något tvång känner jag dock inte, vissa år har jag missat det helt.
Vasaloppet är en stor händelse!
Straxt innan start kokar mannen en jättestor kanna kaffe sedan ligger vi kvar länge och morgonfikar i sängen (TV i sovrummet). Ofta kan det slinka ner en semla också. Vasaloppsbrunch består nästan alltid av toast, ägg, bacon som äts framför TV:n.
Mannen i mitt liv är en rutinerad vasalöpare och jag brukar bli underhållen med skildringar och erfarenheter (samma varje år) han samlat på sig under åren. Som den kloka och kärleksfulla partner jag är lyssnar jag lika intresserat…… år efter år.
/Anki
Eva i Skåne
01-03-2012, 12:23
CITAT (Anki V @ 01-03-2012, 11:49)

Vasaloppet är en stor händelse!
Straxt innan start kokar mannen en jättestor kanna kaffe sedan ligger vi kvar länge och morgonfikar i sängen (TV i sovrummet). Ofta kan det slinka ner en semla också. Vasaloppsbrunch består nästan alltid av toast, ägg, bacon som äts framför TV:n.
Mannen i mitt liv är en rutinerad vasalöpare och jag brukar bli underhållen med skildringar och erfarenheter (samma varje år) han samlat på sig under åren. Som den kloka och kärleksfulla partner jag är lyssnar jag lika intresserat…… år efter år.
/Anki
Ja vad gör man inte för kärleken Anki
Meriona
01-03-2012, 13:00
Vasaloppet SKA ses! Det är nästan den enda sport jag ser på TV på hela året.

Upp i god tid så att man inte missar starten. Några övriga arrangemang görs inte.
*Stintan*
01-03-2012, 13:14
Brukar kolla starten fast sen är det ju inte särskilt intressant att se hur några gubbar stakar sig fram timmavis i spåret men TV:n står på så jag inte missar målgången. Förstår inte riktigt hur jag förr kunde sitta som klistrad och titta på hela men kanske det var en ursäkt för att slippa göra något vettigare
Aqvakul
01-03-2012, 14:07
CITAT (Meriona @ 01-03-2012, 13:00)

Vasaloppet SKA ses! Det är nästan den enda sport jag ser på TV på hela året.

Upp i god tid så att man inte missar starten. Några övriga arrangemang görs inte.

Vet inte när jag missat något senast, men i år består mars av minst fem olika flyttar, innan vi är installerade i vår nya lägenhet i Malmö.... så...
Eva i Skåne
01-03-2012, 15:28
Jag tänker göra som Mammamaggan och Anki. Bulla upp med lite extra god frukost och tillbringa förmiddagen i soffan. Det är lite mystradition.
Sen ligger det kanske något i Stintans tanke att det är en ursäkt för att slippa göra något annat...
Meriona
01-03-2012, 16:19
CITAT (Aqvakul @ 01-03-2012, 14:07)

Vet inte när jag missat något senast, men i år består mars av minst fem olika flyttar, innan vi är installerade i vår nya lägenhet i Malmö.... så...

FEM???
sommarhumla
01-03-2012, 17:03
Vill inte missa starten av Vasaloppet, brukar sitta i nattkläder och morgonrock och mysa vid tv:n med choklad alternativt en stor balja kaffe och goa mackor. Brukar inte se hela loppet utan hänger med tills de flesta passerat "flaskhalsen" Sälenbacken. Tycker dock att själva starten är häftigast
Eva i Skåne
01-03-2012, 17:48
CITAT (Meriona @ 01-03-2012, 16:19)

FEM???
Tror han ska bo i kollektiv
Monarda
01-03-2012, 21:41
Det enda sportevenemang på hela året som jag ser och som får mitt hjärta att klappa lite extra är just Vasaloppet. Kanske för att jag är morakulla av födsel och ohejdad vana. Gustav Vasa visste vad han gjorde när han bad morkarlarna om hjälp. Utan dom hade vi kanske alla talat danska vid det här laget

Och så vill jag helst se en morkarl ta hem segern eller åtminstone en dalmas.....
Gossen Ruda
01-03-2012, 21:43
CITAT (Monarda @ 01-03-2012, 21:41)

Det enda sportevenemang på hela året som jag ser och som får mitt hjärta att klappa lite extra är just Vasaloppet. Kanske för att jag är morakulla av födsel och ohejdad vana. Gustav Vasa visste vad han gjorde när han bad morkarlarna om hjälp. Utan dom hade vi kanske alla talat danska vid det här laget

Och så vill jag helst se en morkarl ta hem segern eller åtminstone en dalmas.....
Fast de var lite nödbedda.
Monarda
01-03-2012, 21:50
Ja, vi är lite tjuriga och sturska men när det kniper så ställer vi upp!
Monarda
04-03-2012, 12:24
Årets nervpärs är över och det blev en svensk i alla fall som tog hem segern! Hurra för Jörgen Brink!
[attachment=68352:IMG.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.