cattislundell
01-03-2012, 01:10
Idag skulle jag börja göra rent i mitt växthus. Var lat i höstas och lät allt förfalla och ruttna. Men när jag klippte ned de helt igendammade tomatplantorna fulla av mögelsporer så blev det nästan som en rökdimma och jag tänkte hur skall jag kunna sanera bort detta. vill ju så gärna odla tomater, gurka, paprika och chilli.......
Har ni några bra tips på åtgärder så blir jag jätteglad :-)
Kramar Cattis
Jag antar att du får skura det från topp till tå nu på våren i stället, men med vad vet jag inte riktigt. Ta ut allt du kan (krukor, hyllor, översta jordlagret etc, och försök skura det ute) och sedan är det väl bara att försöka hitta något svampdödande medel att skura med inne.
Jag är osäker på om den typen av mögel som växer på alla multnande växter faktiskt är samma som angriper levande friska växter.... Inte alls säkert och då är det kanske ett mindre problem att växterna fick mögla.
Jag är inne lite på det som KRT skriver, jag undrar om det är samma.
Mina bäddar är inte fyllda med jord ännu och jag vek bara ned alla mina tomatplantor i höstas och när de började förmultna så blev de gråluddiga. Men det blir ju likadant i komposten. Min plan är att bara hälla på mer jord, jag tror det är frågan om vanlig förmultning.
Annars brukar man väl rekommendera att använda såpa både till att tvätta rent växthus och krukor med. Det är i alla fall det jag använder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.