Full version: Övervintra rosmarin
Källdalens Trädgårdar
övervintra rosmarin
Alexander-VG-zon3
Vackra bilder och roligt att läsa, dom krypande brukar blomma nästan hela tiden. Min ena tar en liten paus nu sedan börjar den igen från vår till sen vinter.

Hur kallt har dom fått i växthuset ?

Har bara haft rosmarin helt på friland, utan med skydd och ibland inte skydd. Just efter denna vinter (södra VG zon 3-4) så har alla vanliga dött. Däremot den jag köpte förra året en härdig sort tror det var Arp jag köpte, har verkat klara sig bra ändå, tidigare i jan såg den helt grön ut. Sen senare i feb såg den döldare ut men nu när den smält fram och varit lite varmare ser den gröna ut. Den har stått helt utan skydd och topparna har inte varit täcka av snö lägst där neråt -21c. Får se om den lever till våren. Har haft innan som övervintrat men dött längre fram på våren.
Källdalens Trädgårdar
Jag tror att det blev som kallast 4-5 grader, snön isolerade ju.
Visst är rosmarin härliga växter. Jag börjar plantera om de övervintrade denna veckan och de ser riktigt fina ut. Kommer nya sticklingar nästa vecka.
Och skåningar har det bra - vilket odlingsklimat! Hallands inland är ett köldhål.
Alexander-VG-zon3
Ner till -5c är inte så farligt det är vad jag har mina i krukor nere till ute på hösten. Jag kollade till mina på friland idag och alla vanliga verkar helt döda, medan den Arp som jag skrev om innan verkar bli grönare och finare i en av topparna åtminstone. Så den ska jag verkligen föröka och plantera ut på flera olika platser. Klarar den sig tills all fara ute är över så är det en riktigt tålig och bra sort. Inte illa för en zon 3-4 vinter.

I trädgården i skåne har jag inga kvar som lever tyvärr. Men i det bra läget bredvid fikonet borde det dock inte vara några problem, dom jag haft på friland där har jag alla satt i ganska utsatta och kalla lägen. Dock klimatet i nordöstra skåne skiljer sig en del med resten av skåne som man tänker är ett bra odlingsklimat.

Dom kommer må bra av omplantering, det kommer väl blommor snart också kan jag tänka mig? tummenupp.gif

Källdalens Trädgårdar
Jadå massor av blommor på gång.tyvärr klipper jag bort rätt mycket. Sorgligt, men plantanblir finare. Deskaju bli saluplantor till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon