Annana
Satte tomatfrön för ett tag sedan. Skolade om plantorna för några veckor sedan till krukor på ca 8 cm i diameter. Då planterade jag plantan djupare än den tidigare stått så typ 2 cm av stjälken hamnade under jorden. Nu har de vuxit till sig och är ca 12 cm höga och flera blad. Nu tänkte jag sätta de i stora krukor, som är 15 cm i diameter innan det är dags för friland i växthuset. Men nu undrar jag om jag kan plantera de djupare igen, dvs ännu en gång plantera ner en del av stjälken. Eller det kan man bara göra första gången man skolar om?

De har blivit lite höga och rangliga nämligen av att vi inte har så bra ljus inne, men för övrigt mår de bra.
KRT
Sätt dem djupt igen, det är inga problem. Ner till precis innan första bladparet har jag hört, vet inte om det stämmer?
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatplantor klarar djup plantering i alla stadier. Testade en gång att ta en ganska stlor tomatplanta ca 50cm och plantera den så djupt så bara toppen tittade upp och det var inga problem blev en jättefin planta, började blomma något senare än de andra dock
Annana
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-03-2012, 12:31) *
Tomatplantor klarar djup plantering i alla stadier. Testade en gång att ta en ganska stlor tomatplanta ca 50cm och plantera den så djupt så bara toppen tittade upp och det var inga problem blev en jättefin planta, började blomma något senare än de andra dock

Oh, vad bra! Gäller samma för Physalis/Gyllenbär tror ni? De är ju släkt om jag förstått det rätt...
Peztis
Jag har flera gånger planterat tomateplanterna jättedjupt, har "ringlat" dem i planteringslådan och bara de kanske två översta bladparen var över jordytan. INGA problem!

Du kan säkert göra det med de andra också, det är växter inom gurksläktet (gurka, melon, pumpa osv) som inte klarar att planteras djupare pga rothalsröta.
Annana
CITAT (Peztis @ 01-03-2012, 17:07) *
Jag har flera gånger planterat tomateplanterna jättedjupt, har "ringlat" dem i planteringslådan och bara de kanske två översta bladparen var över jordytan. INGA problem!

Du kan säkert göra det med de andra också, det är växter inom gurksläktet (gurka, melon, pumpa osv) som inte klarar att planteras djupare pga rothalsröta.

Precis det du skriver har jag också lärt mig om gurksläktet! Men i inger palmstiernas bok "nya växthusboken" skriver hon att man gärna han plantera gurka och melon djupare. Men jag undrar det...

Oavsett så planterar jag om tomaterna nu, så får vi hålla tummarna för de i alla fall!
Peztis
Det kommer att gå jättebra! Jag brukar inte ens besvära mig med att ta bort bladen osv, funkar perfekt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon