Rille_rizzla
det är så att jag planterade tomatplantor hemma för ett tag sedan. När jag kom hem för några dagar sedan så upptäcka jag att en av katterna har tuggat i sig bladen på stjälken. Nu står det bara en vit stjälk kvar i krukan. Min fråga är om det finns någon chans att det växer ut nya blad på dom el om man nu kan räkna bort dom plantor?
Peztis
Hur stor planta är det frågan om? Om det var så att hjärtbladen och ev första karaktärsbladen mumsades upp så tror jag det är rätt kört.

Och vad fick katten att äta tomatplanta? Inte ens jag tycker att det luktar så där enormt gott!
De är allt bra knäppa, de där fissemissarna!
Anja Danmark
Heldigvis kan du nå at så nye planter smile.gif

Peztis
Precis, det finns ju ännu gott om tid att dra upp egna fröplantor av tomater.

Glömde skriva i mitt första inlägg att du är varmt välkommen till Odla!
Rille_rizzla
tyvärr så var det små stackars plantor så det var hjärtbladen och de två första riktiga bladen som hon mumsade i sig. Men då vet jag att det inte går att rädda dom då sad.gif som tur är har jag några til plantor men hon valde den enda sorten som jag bara hade 4 frön av sad.gif inte någon av dom jag hade massor av. den ena av våra två katter hon gillar att provtugga på alla gröna växter hon hittar :/ vet inte varför faktiskt smile.gif förra året åt hon upp 3 majsplantor för mig. Antar att dom var söta och goda. Tackar så mycket för svaren iafoch tack Peztis för välkomnandet.
Peztis
En av mina kissemissar brukade äta på julstjärnorna, hon fattade visst inte att de är giftiga. Nu lever hon inte längre men det hade inte med vad hon åt utan hög ålder (21,5 år).

Katter är ju finsmakare så vad förväntar du dig! Varför äta de som det finns många av när det finns något som är mer dyrbart? biggrin.gif
Vad var det för sort? Kanske någon här på forumet har som du kan få eller köpa.
Anja Danmark
Er det indendørs katte, du har? Katte, der har fri udgang, angriber som regel ikke planter inden døre, men måske mangler de beskæftigelse?

Rosmarin
Ja katter och allt vad de kan få för sig! Jag har också alltid haft en eller flera katter och ibland häpnar man verkligen. En gång hade vi fem kattungar som med gemensamma ansträngningar tuggade i sig just en julstjärna som var säkert en meter hög när de började! duh.gif

Det låter som om det vore en god idé att så lite kattgräs till din kisse. Det skulle den nog tycka om och du också...om det innebär att du får ha dina övriga sådder ifred.

Peztis frågade och jag undrar också vad det var för sorts tomat? Här på forumet finns det resurser om du skulle vilja ha nya.

...och välkommen hit säger även jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon