Full version: Bladlöss på orkidé
Maggan H
Upptäckte idag att bladlössen även ockuperat min vackra blommande orkidé! Har torkat av det jag ser och kommer åt men behöver nog behandla mer men vill inte spruta något på själva blomman. Tål de gifttabletterna, de som är kombinerade med näring?
Kan inte ladda upp bilden från tel, gör det senare från datorn.
Jubbe063
Du tänkte på Provado?

Ja, de tål tabletterna. Men till orkisar går det inte så bra att trycka ner i komposten i krukan, blir för torrt för att tabletten ska lösas upp på bra sätt i lämplig takt. Istället löser du upp tabletten i vatten och antingen vattnar ut eller doppar krukan i vattnet så komposten blir helt genomfuktad, sen bara att upprepa igen när krukan torkat upp.
KRT
Som sagts - du kan inte stoppa i provadopinnar och tro att det löses ut gift som i vanlig jord. Däremot finns det något liknande som provado, men som är flytande - man späder det och vattnar med det (alt dränker hela krukan i vattnet). Man kan dessutom också spraya med Provado-spray, det ger inga märken på blommorna (iaf inte när jag sprutade i höstas....)
Maggan H
Vad bra, då ska jag testa något av dem!

Det är vanlig blomjord i krukan, det är ingen Phalanopsis utan ... ja, jag har glömt namnet men så här ser den ut:

[attachment=68316:bild.JPG]

Köpte den i Tyskland i somras för 3 Euro, då lite mindre... Har vuxit på bra och är nu ca 1x1 meter.
teo
Var finns flytande systemiskt växtgift (typ: Imidacloprid) att få tag på i Sverige?
Bassam
Hej
Bladlöss angriper växter som placerade i torrluft så man kan sprutar växter på vatten på vatten varje dag. Sen jag garanterar att alla bladlöss ska försvinna utan gift medel .
H:Bassam
KRT
CITAT (Maggan H @ 01-03-2012, 18:54) *
Vad bra, då ska jag testa något av dem!

Det är vanlig blomjord i krukan, det är ingen Phalanopsis utan ... ja, jag har glömt namnet men så här ser den ut:

[attachment=68316:bild.JPG]

Köpte den i Tyskland i somras för 3 Euro, då lite mindre... Har vuxit på bra och är nu ca 1x1 meter.

Ser ut som en Cymbidium av något slag. Kostade den bara 3 euro var det ett mycket bra pris! De är väldigt vackra, men svåra att få att blomma om. Många av snittorkideerna man köper är just cymbidium.

Eftersom det är en art med lite tunnare rötter vill den helt riktigt ha lite mer jordlik kompost, men det får inte vara ren blomjord, det blir för kompakt.

teo - Det medlet jag nämnde tidigare, som man späder ut i vatten (flytande systemiskt) och vattnar med heter Calypso och kommer från Bayer Garden. Aktiv substans är Thiakloprid (9g/ L), jag har använt det till olika typer av orkidéer när de fått sköldlöss och tycker det verkar mycket bra!!!
78023
CITAT (teo @ 01-03-2012, 19:03) *
Var finns flytande systemiskt växtgift (typ: Imidacloprid) att få tag på i Sverige?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/rado...x?Varuid=115293

100mg/ml, känner mig dock inte 100% säker på att resterande innehållsprodukter är helt otoxiska för plantan. Nån annan som vet? (bensylalkohol, propylenkarbonat, butylhydroxitoluen)
heinrich_stubel
Nu är jag nybörjare på växter, men spontat tycker jag det låter logiskt att de borde dö om du vattnar din växt med sprit. Funderar på att själv testa detta den dagen då mina växter råkar ut för löss.
KRT
CITAT (heinrich_stubel @ 18-03-2012, 02:43) *
Nu är jag nybörjare på växter, men spontat tycker jag det låter logiskt att de borde dö om du vattnar din växt med sprit. Funderar på att själv testa detta den dagen då mina växter råkar ut för löss.

Jo något där säkert om du vattnar växten med sprit, förmodligen både bladlöss OCH blomma.....

Varför inte använd ett preparat som är anpassat till växter i stället för att experimentera????
johanlotta
Ja, att vattna med sprit är verkligen ingen bra idé! Använd istället (som KRT säger) något som är anpassat för skadedjursbekämpning. Vill man inte vara så "kemisk" så finns det ju oftast "predatorer"- dvs. insekter som på naturlig väg tar kål på ohyran.
Den enda spriten man skulle kunna tänkas använda är kanske apotekets såpsprit, och i såfall lätt duscha växten med den -väldigt utspädd med vatten.
mvh
Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon