Full version: Dammsugarmunstycke
merlin68
Dammsugarmunstycket till min dammsugare har gått sönder. Vi har en Nilfisk coupe parquet och munstycket var ett så kallat parkettmunstycket var jättebra. Man kunde "skrapa" bort hundhåret från mattorna lätt som en plätt. Nu har jag letat efter likadana munstycken men de är ju jättedyra fear.gif ! Se här:

http://www.dammsugaren.se/Dammsugarmunstyc...lvmunstycke.htm

Nån som vet var man kan köpa bra munstycken som tar bort djurhår billigare än så? Vad använder ni som är djurägare till "hårande odjur" för munstycken?
Lokan
Jag använder en skrapa, sådan som man har när man tvättar fönster eller tar bort vatten i badrummet med! Jättebra och efter det går dammsugningen lätt! tummenupp.gif
merlin68
CITAT (Lokan @ 01-03-2012, 19:04) *
Jag använder en skrapa, sådan som man har när man tvättar fönster eller tar bort vatten i badrummet med! Jättebra och efter det går dammsugningen lätt! tummenupp.gif

Skrapar du mattorna innan dammsugningen? Ja det är ju en möjlighet...men vi har en hel del mattor så det blir svettigt sweatingbullets.gif
Lokan
laugh.gif Nä, inte mattorna men kuddar och soffor och dyl. ...
Gossen Ruda
Jag trodde det var hunden som skulle skrapas. biggrin.gif Vid källan sas.
Peztis
Varför vi inte har mattor...

Måste ju berätta att när jag fyllde år fick jag en robotdammsugare - helt och totalt underbart!

Jag har ställt in den på att dammsuga må-ons-fre kl 13 (när jag inte är hemma) och då grejjar den runt är i en dryg timme och sedan är det bara att tömma uppsamlaren i soppåsen! Legobitar osv är lätta att plocka bort.

Jisses vad den samlar upp varje gång, trodde inte att det var såååå smutsigt på golvet!

Nu kommer den ju inte åt precis överallt, den har lite svårt med trånga hörn och skrymslen men å andra sidan så är det helt ok, jag har inte dammsugit på två veckor och här finns inte minsta lilla dammråtta trots småbarn, katt och så slarvar vi med ytterskor!

När jag tömde den igår konstaterade jag att nu har katten börjat fälla vinterpälsen...
Eva i Skåne
det låter ju som en dröm Peztis! Speciellt när man slipper betala den själv wink.gif
merlin68
CITAT (Peztis @ 01-03-2012, 22:28) *
Varför vi inte har mattor...

Måste ju berätta att när jag fyllde år fick jag en robotdammsugare - helt och totalt underbart!

Jag har ställt in den på att dammsuga må-ons-fre kl 13 (när jag inte är hemma) och då grejjar den runt är i en dryg timme och sedan är det bara att tömma uppsamlaren i soppåsen! Legobitar osv är lätta att plocka bort.

Jisses vad den samlar upp varje gång, trodde inte att det var såååå smutsigt på golvet!

Nu kommer den ju inte åt precis överallt, den har lite svårt med trånga hörn och skrymslen men å andra sidan så är det helt ok, jag har inte dammsugit på två veckor och här finns inte minsta lilla dammråtta trots småbarn, katt och så slarvar vi med ytterskor!

När jag tömde den igår konstaterade jag att nu har katten börjat fälla vinterpälsen...

Det vore onekligen härligt att ha en sådan manick smile.gif Lär dock förbli en dröm så länge de är så dyra.
malcolm
Vad kostar en sådan där mackapär?
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 02-03-2012, 00:10) *
Vad kostar en sådan där mackapär?

Robotdammsugare Den första jag tittade på kostar 3499 kr, inte så fasligt dyrt om man jämför med en riktigt bra vanlig dammsugare.
Anna-Karin Lundberg
Jag har hundar och jag "skrapar mattorna" innan dammsugning. Jag har en slags gummiskrapa som jag köpte speciellt för ändamålet, rätt dyr. Att ta en fönsterskrapa eller badrumssrapa var ju smart! Att ligga på knä och "skrapa" mattorna för hand med fuktiga diskhandskar är också ett bra sätt att få bort det värsta om det "samlat sig". Jag har flera hundar, de fäller inte till vardags, men när de sätter igång så kommer mängder och det lönar sig att bli av med det värsta manuellt innan dammsugning. JAg har köpt ett munstycke som ser ut som en klädborste under, med sånt där rött strävt tyg. Funkar sådär, det kräver lite jobb.

Berätta mer om robotdammsugare! Jag är sugen men har inte vågat köpa för de är lite dyra. Funkar den så är det ju en annan sak, jag avskyr att dammsuga och skulle gärna lägga pengar för att slippa. Funkar den på mattorna också och hur klarar den sig över trösklar? Eller får man släppa in den i rum efter rum? Om den kör runt och tar det värsta så kan jag gå och findammsuga i hörnen sen, det skulle inte vara problem - bara man slipper köra runt med den där snabeldraken så ofta!
malcolm
450 kr för ett dammsugarmunstycke är väl inte så farligt om det nu är bra, smällar man får ta.
merlin68
CITAT (malcolm @ 02-03-2012, 07:44) *
450 kr för ett dammsugarmunstycke är väl inte så farligt om det nu är bra, smällar man får ta.

Ja det verkar som det sad.gif
Peztis
Jag får väl berätta lite mer om vår nya leksak då! biggrin.gif

Modellen är en iRobot Roomba 581 och kostar drygt 4000:- på Inwarehouse.
Den ska klara av mattfransar men legobitar plockar den upp i behållaren. De är dock lätta att plocka ur igen, till sonens glädje.
Den klarar inte av hur höga trösklar som helst, vår tröskel mellan allrum och vardagsrum hade den lite problem med och fastnade ibland halvvägs och då stannar den och säger "I need your attention, please!" och då får man lyfta den och trycka på startknappen igen. Vi har därför bytt ut tröskeln till en lägre som den klarar galant.
Till denna finns även små torn som man kan ställa ivägen så att den inte går förbi dessa, t ex vid en trappa ned eller om man vill att den ska koncentrera sig på ett utrymme först.
Vår nedervåning på¨ca 75 kvm åker den fram och tillbaka på under ung en timme medan jag inte är hemma ås jag kommer hem till ett dammsuget golv!
Under dessa två veckor jag har haft den har jag inte plockat fram den vanliga dammsugaren förrän idag då jag dammsög efter att ha klippt håret på både man och son.
Någon gång då och då får man så klart ta en röjare där den inte kommer åt men å andra sidan blir det inte de där tussarna för det finns inte så mycket som kan BLI tussar.
imorgon ska jag plocka isär lite och göra en ordentlig rengöring av borstarna men det är ungefär allt, man måste bara tömma behållaren efter varje städning och det tar ung en minut.

Jag är jättenöjd!
Peztis
Säg till om ni har fler frågor så ska jag försöka svara på dem om jag kan.
Anna-Karin Lundberg
Åhh, jag är jättesuktad! Kan du lägga in en bild? Hur tar den djurhår på mattor?
anne-li i olofstorp
Jag är verkligen sugen!!!!
Tänk att slippa alla dammkaniner som nafsar en i knävecken när man rör sig hemma!!!! ranting.gif
Peztis
Här kan du läsa mer.

Och har kan du se mer.

Jag såg nu att katten har börjat fälla vinterpälsen för det var mycket päls i uppsamlaren. Tydligen ska det finnas speciella tillbehör om man har mycket husdjur.
Eftersom vi inte har några mattor kan jag tyvärr inte säga något om hur det funkar men den ska ju klara av det...

Hehe, nästa år får jag önska mig en Scooba som komplement till min Roomba, den tvättar nämligen golv!

Sedan är det väl dags för en gräsklipparrobot också.
merlin68
CITAT (Peztis @ 04-03-2012, 09:40) *
Här kan du läsa mer.

Och har kan du se mer.

Jag såg nu att katten har börjat fälla vinterpälsen för det var mycket päls i uppsamlaren. Tydligen ska det finnas speciella tillbehör om man har mycket husdjur.
Eftersom vi inte har några mattor kan jag tyvärr inte säga något om hur det funkar men den ska ju klara av det...

Hehe, nästa år får jag önska mig en Scooba som komplement till min Roomba, den tvättar nämligen golv!

Sedan är det väl dags för en gräsklipparrobot också.

Drar den mycket el? Om vi köpte en sån skulle den behöva gå hela veckan för vår hund hårar mycket och jämt och huset är 200 km2.
Peztis
Oj förlåt merlin, nu har detta kapat din tråd!

Jag vet faktiskt inte hur mycket el den drar men jag har tänkt på det.
Har kollat lite nu men hittar ingen direkt info.

Den har ju ett batteri och första gången ska den laddas i 16 h men det behövde den inte göra, det tog kanske 5 h innan lampan lyste grönt.
Den står ju i dockningssattionen hela tiden och lyser lite men man kan stänga av helt, då funkar dock inte schemaläggningen av dammsugningen.
Det ska tydligen ta ca 3 h att ladda batteriet mellan dammsugniungarna (som tar 60-90 min, antar att det beeror på hur mycket den får böka runt hörn, trösklar, stolar osv).

En ENORM fördel med roboten är en annan aspekt: för att den ska kunna sköta sitt jobb måste vi hålla rent och upplockat från golvet. Så det har faktiskt aldrig varit så prydligt som nu under en så läång tid. Annars brukar det se ut som en framdragen tornado ca 5 h efter storstädning, ungefär.
Motti
Har haft katter och hundar i hela mitt liv och jag tror inte den Dammsugaren är uppfunnen som tar alla hund o katthår ;)men en våt fibertrasa gör jobbet och en torktumlare eller tex en tejprulle .Sedan beror det på om du har en långhårig eller korthårig hund eller katt korthår har en tendens att grävra sig in överallt ,har nu en långhårig katt hur lätt som helst att ta hand om hans fällehår,våt trasa tvättmaskinen sedan torktumlaren,min katt fäller mest i tussar som är lätta att plocka upp .Ett bra tips !eftertorka era golv i vintertid med mjukmedel så får ni bort allt statiskt i golven som dra till allt katt o hundhår smile.gif
Gillar man inte katt o hundhår så ska man inte ha skaffa katt o hund.
merlin68
CITAT (Motti @ 08-03-2012, 23:13) *
Har haft katter och hundar i hela mitt liv och jag tror inte den Dammsugaren är uppfunnen som tar alla hund o katthår ;)men en våt fibertrasa gör jobbet och en torktumlare eller tex en tejprulle .Sedan beror det på om du har en långhårig eller korthårig hund eller katt korthår har en tendens att grävra sig in överallt ,har nu en långhårig katt hur lätt som helst att ta hand om hans fällehår,våt trasa tvättmaskinen sedan torktumlaren,min katt fäller mest i tussar som är lätta att plocka upp .Ett bra tips !eftertorka era golv i vintertid med mjukmedel så får ni bort allt statiskt i golven som dra till allt katt o hundhår smile.gif
Gillar man inte katt o hundhår så ska man inte ha skaffa katt o hund.

Jo i princip gillar jag hund och katthår rolleyes.gif . Har sparat allt urkammat hår och ska nu lämna in det till en tjej som gör garn av det smile.gif Men jag gillar inte hår överallt och min hund hårar nåt så enormt. .. Han är semi-långhårig och tack och lov är detta hår precis som du säger lättare ätt ta bort en korta hårstrån som har en tendens att "borra sig in" överallt.
Nu har jag i a f tejpat fast munstycket vid röret för hundraelfte gången och hoppas det håller ett litet tag till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon