|
AromaJohanna
01-03-2012, 21:34
Jag köpte physalisfrön av sorten Ploomi moos från Jennys frön och sånt och undrar vad det är för art eftersom det finns flera arter av physalis och det står inte på fröpåsen eller i webbbutiken. Har mejlat och frågat men hari nte fått något svar. Vad är det för art eller är det en hybrid? Är det någon som vet?
Eva 33c
02-03-2012, 21:47
Jag har själv ställt mig samma fråga och googlat runt men ingenstans hittar jag något artnamn. Jag har fått fröer av den själv i år, och kanske kan man gissa sig till arten när man ser den växa. På bild är frukten mest lik en blå tomatillo (P philadelphica), som man ju inte äter färsk utan använder i nån sås tror jag. Är det någon här som odlat Ploomi och kan tala om hur den smakar?
merlin68
03-03-2012, 22:24
Ploomi moos är estniska och betyder plommonsylt. Tror att det är fröer till tomatillo, physalis ixocarpa. http://www.google.se/search?q=physalis+ixo...440&bih=749
Eva 33c
04-03-2012, 00:01
Ja, det är min gissning också, tyvärr. För det hade varit roligt med ett blått "Gyllenbär"  Men den ska väl vara vacker för ögat i alla fall. Jag har odlat tomatillo förut, men kom inte på nåt bra sätt att använda frukterna... Nån som har något tips? P ixocarpa är en synonym till P philadelphica föresten, enligt sista SKUD-listan i alla fall. De har Ploomi Moos listad också, men även där utan art-namn.
merlin68
04-03-2012, 11:59
CITAT (Eva 33c @ 04-03-2012, 00:01)  Ja, det är min gissning också, tyvärr. För det hade varit roligt med ett blått "Gyllenbär"  Men den ska väl vara vacker för ögat i alla fall. Jag har odlat tomatillo förut, men kom inte på nåt bra sätt att använda frukterna... Nån som har något tips? P ixocarpa är en synonym till P philadelphica föresten, enligt sista SKUD-listan i alla fall. De har Ploomi Moos listad också, men även där utan art-namn. Jag odlar tomatillo och tycker de är jättegoda att äta som de är, helt otroligt goda faktiskt  I mellan- och sydamerika används tomatillo i salsa, grytor och soppor som tomat ungefär. Man kan nog blanda upp tomatillo med andra frukter till sylt och marmelad eller om man får extremt mycket frukt pressa saften till tomatillo-juice och smaksätta med salt och peppar och lite tabasco
Eva 33c
04-03-2012, 12:12
Jag vill minnas att jag inte tyckte mina hade så god samk, men jag kanske skördade dem för tidigt eller hade fel förväntningar. Ska prova i år igen då, med denna blå variant. Tack för tipsen!  (Fast tomatillo-juicen hoppar jag nog över...)
AromaJohanna
09-03-2012, 08:18
CITAT (Eva 33c @ 04-03-2012, 00:01)  Ja, det är min gissning också, tyvärr. För det hade varit roligt med ett blått "Gyllenbär"  Men den ska väl vara vacker för ögat i alla fall. Jag har odlat tomatillo förut, men kom inte på nåt bra sätt att använda frukterna... Nån som har något tips? P ixocarpa är en synonym till P philadelphica föresten, enligt sista SKUD-listan i alla fall. De har Ploomi Moos listad också, men även där utan art-namn. Hur menar du synnonym, är de inte två olika arter? Tomatillo brukar man främst använda till att göra salsa av om jag har förstått det rätt. T ex salsa verde brukar man göra av den gröna tomatillosorten.
Eva 33c
09-03-2012, 13:28
Physalis ixocarpa och Physalis philadelphica är två namn på samma art. Enligt SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) ska P philadelphica var det "rätta" och ixocarpa en synonym. Växter ändrar junamn lite nu och då av olika skäl, olika länder kan också välja lite olika namn som "rätt".
AromaJohanna
09-03-2012, 13:32
CITAT (Eva 33c @ 09-03-2012, 13:28)  Physalis ixocarpa och Physalis philadelphica är två namn på samma art. Enligt SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas) ska P philadelphica var det "rätta" och ixocarpa en synonym. Växter ändrar junamn lite nu och då av olika skäl, olika länder kan också välja lite olika namn som "rätt". Aha, ok! Ajdå, det var ju lite förvirrande...!
NiklasTyreso
11-03-2012, 22:01
CITAT (merlin68 @ 03-03-2012, 22:24)  Ploomi moos är estniska och betyder plommonsylt. Tror att det är fröer till tomatillo, physalis ixocarpa. http://www.google.se/search?q=physalis+ixo...440&bih=749Det innebär att man måste ha fler unika plantor (inte kloner av sticklingar), för physalis ixocarpa är inte självpolynerande som Gyllenbären och vanlig Physalis periviana
AromaJohanna
11-03-2012, 22:08
CITAT (NiklasTyreso @ 11-03-2012, 22:01)  Det innebär att man måste ha fler unika plantor (inte kloner av sticklingar), för physalis ixocarpa är inte självpolynerande som Gyllenbären och vanlig Physalis periviana Jaha? Så är det alltså så då att en planta som inte är självpollinerande inte kan bli befruktad alls av sitt eget pollen eller av en klons pollen? Jag har sett att det går att få (vanligtvis oplanerade och oönskade) korsningar mellan olika arter av chilipeppar och att det finns några olika arter av physalis (känner till iaf tre som äts som söta bär samt den som kallas för tomatillo). Då borde även physalisarter kunna korsa sig?
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2012, 15:35
Olika chiliarter korsar sig ofta inte de flesta av våra anliga chilifrukter hör dock till samma art (Capsicum annuum) men det är olika namnsorter olika namnsorter är inte samma som olika arter. Ibland kan växter korsa sig över artgränser men oftast är det inte så. Så det är inte speciellt troligt att ett gyllebär kan pollinera tomatillo.
AromaJohanna
12-03-2012, 16:08
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-03-2012, 15:35)  Olika chiliarter korsar sig ofta inte de flesta av våra anliga chilifrukter hör dock till samma art (Capsicum annuum) men det är olika namnsorter olika namnsorter är inte samma som olika arter. Ibland kan växter korsa sig över artgränser men oftast är det inte så. Så det är inte speciellt troligt att ett gyllebär kan pollinera tomatillo. Jag vet detta men korsning mellan olika chiliarter är möjlig och kan förekomma. Det finns bland annat en sorts paprika som är med flit korsad med chinense och jag läste en artikel om fruitensces av en kille som hade en stor planta fruitences av någon sort stående utomhus och tyvärr blev resultatet (befruktningarna) mest "interspecies", alltså korsningar mellan arter. Däremot pubences ska visst vara den säkraste, har läst att den korsas inte med andra capsicum men hur säkert det är vet jag inte.
Eva 33c
12-03-2012, 19:33
CITAT (NiklasTyreso @ 11-03-2012, 22:01)  Det innebär att man måste ha fler unika plantor (inte kloner av sticklingar), för physalis ixocarpa är inte självpolynerande som Gyllenbären och vanlig Physalis periviana Tack för påminnelsen, Niklas. Jag har läst det tidigare, men eftersom jag inte odlat Tomatillo på länge så hade jag glömt det. Nu har jag i allafall 7 små fröplantor på G, så då ska jag nog spara de allihop själv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|