Full version: Rosa helenae
Kicki J
Läste lite kort om denna vackra ros i Villa magasinet. Kände ett enormt "måste ha" behov om denna ros. Någon som har den? Hur odlar ni den? Står att den klarar zon 5, gäller det skyddat läge eller vad?? wacko.gif

Och sist men inte minst, har aldrig sett den i handeln. Någon som vet nån bra sida att skicka efter rosor på??

mvh Kicki
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns några ställen man kan skicka efter rosor på ex.

Rosenposten (brukar ha bra priser både rosorna och frakten) http://www.rosenposten.dk/

Flora Linnea http://www.floralinnea.com/frameset/indexroses.html

Cedergrens (har en katalog man kan skicka efter)
http://www.cedergrens.com/huvud.htm

Annars är det ingen ovanlig ros så din närmsta trädgårdsbutik borde kunna ta hem den åt dig på beställning.

Den sorten jag tror de menar i artikeln är Rosa helenae Hybrida för det är den som är härdig till zon 5. Lykkefund och 'AKSEL OLSEN'
är bara härdig till zon 3.

http://www.odla.nu/artiklar/rosor_klatterrosor.shtml

http://www.floralinnea.com/pages/popularro...atterrosor.html

Det kan nog inte skada att ha den skyddat ifall man odlar i zon 5 för den blommar på äldre ved så det är nog bra om den inte fryser ner alltför mycket.

Om du tänker skicka efter fler rosor som klarar zon 5 titta även i Kerstin z5-6 fotoalbum hon har bilder på rosor där som hon odlar i zon 5-6 så många av dem borde även gå bra hos dig.
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=2cb4...CODE=03&MID=559
kerstin z5-6
Hybridan går bra :)men det finns mer än 200 andra att välja på smile.gif
Den är engångsblommande
är det en hög , klättrande du är ute efter ? biggrin.gif tongue.gif
MRLINDELL
http://www.plantmarknaden.com, Lindesberg tror jag, de har även internetbutik.
Rosen finns på många ställen, men man får leta ett tag.
Jag köpte min Landora där, en storblommig gul fin rabattros man blir helt sjuk av och måste ha, jag vet .... Kostar en bra vanlig ros runt 75-95 sek så kostar rariteter kring 115 sek på nätet, man får ge några tior mera. Men vad kostar det inte att konka runt i bil och leta rosor, även om det är halva nöjet.

Det finns två Rosa Helene, en busk och en väldig klätter (som doftar honung), antar det är klätter som gäller. Hur blir en jätteros som doftar "honung" med avseende på typ tvestjärtar och andra gosiga småkryp som älskar att bada i rosor?

Jag skulle satsa på Flammentanz eller Santana som blommar ända tills första frosten, rött snyggt länge utan sjukdomar om man nu ska ha gigantiska 4-5 meters rosor.

Länk till våra 20 vanligaste och populäraste klätterrosor.
http://www.floralinnea.com/pages/popularro...atterrosor.html
Fenja
Rångedala Plantskola har massor av fina, friska växter. De har honungsrosen och många fler till hyggliga priser. Kolla www.rangedala-plantskola.se
kerstin z5-6
Flammentanz är vacker men går inte nåt vidare i zon 5 eftersom den blommar på gammal ved.Södervägg kanske.men fryser den ner blir det inga blommor det året.
Då rek jag hellre John Cabot som verkar vilja bli hur hög som helst och dessutom blommar kontinuerligt -remonterar
Rosenposten har den tex
MRLINDELL
Mina har varit ute i -20 och jag hoppas på blommor igen, jag tar inte in en endra ros, Zon III. Jag har undvikit att köpa uppstammade rosor som faktiskt går åt en vinter.

Flora Linnea säljer en del engelska rosor, har beställt några hyperhybrider för Zon III som är helt otroliga, de kanske man skall vara rädd om.
kerstin z5-6
Vilka har du beställt ? smile.gif Kronprincessan Margareta har jag ute , hon klarar galant z 3 vilket jag tror att de flesta Austin kan göra hos dig .
Lite granruskor bara mot vårsol.
Tror inte att din flammen fryser ner , men här var det - 30 i veckor över jul o nyår -så jag har gett upp just den sorten pga hur den beter sig
A shopshire lad är nästa jag ska testa ute av Austinsortimentet
Tycker F linnea är lite dyra på dem så jag brukar beställa från rosenposten.
är det Austin eller andra engelska hybrider och det är för zon 3 ska du naturligtvis ha dem ute smile.gif Det går säkert jättebra smile.gif
MRLINDELL
Det blev dessa samt lite annat när jag ändå var på "G".

Queen Mary's Rose Garden, London

JUST JOEY - Tehybrid. Cant, Storbritannien 1972
SILVER JUBILEE - Tehybrid. Cocker, Storbritannien 1987
SAVOY HOTEL - Tehybrid. Harkness, Storbritannien 1989
MOUNTBATTEN - Tehybrid. Harkness, Storbritannien 1982
FREEDOM - Tehybrid. Dickson. Storbritannien 1984

När bladen på levande rosor blir som vaxat sammet med djup lyster bara de får några vattenstänk kan jag inte låta bli - en obotlig deffekt jag har.
kerstin z5-6
JUST JOEY - han har jag lurat på länge smile.gif Lyckat köp smile.gif De går säkert bra hos dej -du får ta bilder i sommar!
MRLINDELL
Rosenposten har Just Joey och Freedom, den sistnämnda hela ca 70 sek billigare än där jag köpte, men de hade inte de andra tre.
Jag har skrivit att jag vill ha bästa möjliga plantor, annars skvallrar jag för rosintresserade på www.odla.nu mad.gif

Iblad kan nätleverantörer vara jobbiga, nu hoppas jag att det inte blir något trassel eller besvikelser i slutändan. Sällan jag handlar växter på nätet, men ibland måste man.
Vi har plantskolor och gamla hederliga trädgårdsmästare här, ibland tar de hem enstaka ex som går åt när impulsköpare som jag kommer, tråkigt nog hinner andra före mej.
MRLINDELL
Svenska rosensällskapet verkar vara en trött förening. Ett galleri med nästan samma färger/rosor på alla bilderna. Inget spännande, man skall alltså inte leta efter rosor med stort "R" där.
MRLINDELL
Suck!

Efter telefonpåstötning bekräftar äntligen Fluora Linnea att

>Tack för din beställning.
>Vi har bara 'Freedom' och 'Just Joey' kvar.
>Dessa skickar vi i april/maj
>Övriga slutsålda redan i höstas

Så jag annulerade ordern. Det är de två vanligaste av de jag beställde och de kan man få tag på på ett flertal ställen, varför då beställa på Fluora Linnea omm man inte får det man vill ha.

>Znyft!<
Sollan
CITAT (MRLINDELL @ 14-03-2004, 17:03)
När bladen på levande rosor blir som vaxat sammet med djup lyster bara de får några vattenstänk kan jag inte låta bli - en obotlig deffekt jag har.

Det låter som en alldeles ovanligt trevlig defekt du lider av.... smile.gif
/sollan
kerstin z5-6
tyvärr det är min erf av flora linnea att utbudet på sajten vida överstiger verkligheten .Berställer mest från Cedergrens mmm vilka sorter och rosenposten .
Hhar du kollat in roslistan på aot smile.gif
MRLINDELL
Har kollat in Allt om trädgård, även en ros John Davis insänd av någon med bekant user id smile.gif De hade Landora men inte de andra där.

Jag skall rota igenom hela rosenposten i helgen.
Gräverskan
Rosa helenae är en riktig överlevare, när den väl har kommit förbi barnstadiet. Jag har en (zon III) som växer bra trots vanskötsel och ett allt skuggigare läge eftersom de omgivande träden växer till sig. Kanske är det bra att den får lite skugga, så att inte knopparna sätter igång för tidigt på våren, men det gäller väl alla rosor. Hur som helst så översållas grenarna under tre veckor kring midsommar av doftande blommor, gula på morgonen, sedan vitnande. Någon tvestjärt har jag inte sett bland blommorna, däremot de blågrönsvartskimrande guldbaggarna, som nektardruckna vinglar från blomma till blomma. Växtsättet, när den inte är uppbunden vid stöd, är yvigt, det är en stor ros. Blommar på fjolårsgrenarna och årsskotten kan vara flera meter långa. Satsa på den!
kerstin z5-6
smile.gif jaha du Lindell smile.gif du säjer det smile.gifsmile.gif Jo den rek och lär väl bli hög som attan i din zon smile.gif
MRLINDELL
Rosa helenae verkar finnas i 3 varianter på något sätt, vad är det för skillnad?
Unn
Hmmm...Kan det vara så här du menar:
1 Rosa helenae,2 Rosa helenae `Hybrida´, 3 Rosa Helenae`Lykkefund´?
Tror att rosenposten har dessa tre i sortimentet? Kan tänka mig att den förstnämnda är vildarten och de två sistnämnda är "utvecklade".
Har emellertid märkt att många plantskolor kort och gott säljer Rosa helenae, "honungsros" och då är det en`hybrida´när man läser det finstilta.
Jag misstror nu inte rosenposten direkt, men många postorderfirmor har en tendens att fylla ut sortimentet med längre listor på nätet än IRL...(något namn har nämnts redan i denna tråd::smile.gif

Har inte rosenposten t.ex. två olika poster på Dronningen av danmark / Königin von dänemark? (Ska inte säga för mycket nu eftersom jag inte varit där och dubbelkollat mitt inlägg...)

Hur som helst har jag hybrida och lykkefund i min trädgård, och de är nästan lika. Lykkefund blommar lite senare och drar något mer åt rosa i den gula mitten - och hos mig har Lykkefund inte heller varit lika snabbväxande som sin släkting....fast det kan ju bero på läge och olycklig barndom i möte med sambons gräsklippning etc.

Ja, det här känns ju inte som ett informativt svar direkt...så jag hänger på dina funderingar, mr Lindell, tills någon insatt kanske reder ut det för oss wacko.gif
MRLINDELL
Idag kom ett kuvert från Flora Linnea, med roshandboken och en faktura på 89 sek. Jag annulerade ordern, har svart-på-vitt på det via email.
Varför då skicka roshandboken och försöka ta betalt?
Jag ser det som reklam. Man betalar inte för reklam!
Har läst att några tycker företaget är bra, själv är jag inte lika övertygad.
Ti bee
Visst finns det väl en Rosa Helenae 'Axel Olsen' också? Den har jag i min trädgård. Fick en planta av grannen och moderplantan är enorm!! Klättrar upp i ett träd de har, underbar!
Axel Olsen har den egenskapen gentemot de andra att den är taggfri.
Min har jag ännu inte sett i blom, ska bli spännande nu i år!
Tydligen väldigt snabbväxande, dessa rosor!?

(Flora Linnea fungerade bra för mig, 17 av 19 rosor fanns och levererades. Lite svårt med kommunikationen via email, bättre att ringa märkte jag. De verkar ha mkt att göra och hålla ordning på, det var det intryck jag fick.
Förstår dock att det är irriterande att få en del av ordern hemsänd trots annullering!)
kerstin z5-6
Hybrida" är den som blir allra högst i zon ett klättrar den i en flaggstång smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon