Rihane
Plockade fram en knölbegonia som jag övervintrat från i höstas torrt i garderoben.(Den har legat i papper)

Kan jag plantera den nu i början på mars?

Först trodde jag knölen var död men tycker mig se små anlag.

Hittade den här artikeln på odla:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/sommarblommor/knolbegonior

Noterar att jag förvarat min begoniaknöl varmare än dom 5-8 grader som det står om i artikeln

Tycker att jorden man skulle använda verkar komplicerat. Hur gör ni andra?

Edit: Lägger till att jag inte kunde hålla mig längre blush.gif så nu är knölen i jorden
Monarda
Det är inte fel att börja väcka dom nu, dom kan vara rätt tjuriga till att börja med. Dom brukar alltid se torra och stendöda ut, nästan ofattbart att det finns liv i dom. Jag sätter dom i helt vanlig blomjord och det brukar fungera utmärkt.

[attachment=68325:P7241086.jpg]
Rihane
Tack, det är skönt att veta att jag är på rätt spår.
Bra att veta att dom är tjuriga.
hattstugan

Jo nog kan de var tjuriga så det förslår allt!
Tog fram mina knölar för 1 månad sen! Började med att lägga dom i vattenbad nästan 2 dygn sen planterat dom i vanlig jord och nu spirar det för fullt! Har en i kruka som ännu inte visat några som helst livstecken men den tjurade länge förra året också så vi får se om den tänker vara med i år!
Rihane
Att det kan vara så olika. Jag lade inte min knöl i vatten innan. unsure.gif Det skulle jag kanske ha gjort...

Glömde kommentera den fina begonian du har Monarda. Helt underbar.
(Den är ganska lik den jag övervintrat och det är första gången jag försökt mig på att övervintra en knöl, så det är kanske inte så konstigt att jag tycker den är underbar)
Monarda
Jag brukar inte heller lägga dom i vatten. Den enkelblommande är fin med sitt mörka bladverk, riktigt stora blommor som håller länge. Jag tror faktiskt att jag köpte knölen från Odla förra året.

Här är några dubbelblommande som jag lyckats spara flera år. Spännande att se om jag lyckas ruska liv i dom i år också.

[attachment=68349:P8011461.jpg]
Rihane
Förra året var första gången jag hade begonia på balkongen. Blev förvånad hur blomvillig den var och som du säger höll den blommorna bra, dessutom blommade den långt in på hösten. Men det kanske är olika mellan sorterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon