adilovan
02-03-2012, 14:19
En vecka innan jul flyttade jag in i ett hus. Flyttstädning byttes mot möbler så mycket saker är för mig smått okänt och främmande.
På altanen står en blomlåda med vad jag tror är nedklippta pelargoner. Såg dem i december, men hade lite annat att stå i än att tänka på vad om fanns där ute. Nu har vi börjat hänga där, lilla familjen och jag, och det har slagit mig att de kanske borde stått inne?
Även om altanen är inglasad till hälften så har det ju varit rätt kallt under en period, så de har säkerligen frusit.
Om vi ponerar att de inte frös sönder, vad gör jag? Ska jag vattna dem och ställa dem ljust så de börjar växa igen, eller väntar jag med att vattna tills det börjat växa av sig själv?
stina på grönkulla
02-03-2012, 14:36
Hej,
Du kan ju prova genom att plantera om dem i ny blomjord. Vattna lagom och ställ ljust i rumstemperatur.
Men har de stått i utetemperatur hela vintern så har de nog tyvärr gett upp. Pelargoner ska förvaras frostfritt.
Lycka till!
Eva i Skåne
02-03-2012, 15:01
Jag tror inte heller det finns något hopp.
Om stammen känns sunkig och mjuk är dom döda. Klipp i den om du är osäker så märker du om det finns något som verkar friskt och spänstigt. Du förstör inget genom att klippa, för levande pelargoner ska ändå klippas ner vid denna tiden.
Mina pelargonier har klarat någon enstaka frostknäpp ( minus 1 grader) då vi har glömt att kolla att det skulle bli extra kallt, men det har inte varit någon långvarig frost då, utan någon timmer på morgonkvisten.
Så om det är långvarigt frost där inne, är det nog kört.
om utrymmet har varit på plussidan kan det finnas liv i dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.