hgg
Jag kpte den hr vxten p IKEA fr ngra veckor sedan. Dr, i affren, var bladen helt utslagna, den var grn, stor och hg. Nr vi haft den hemma i ungefr ett dygn drog den in alla bladen, ungefr som ett dragspel. Nu ser den torr och allmnt ledsen ut. Jag har provat att vattna mycket, lite, p sjlva nten som sitter vid rtterna, bredvid nten, stlla den ljust och stlla den mrkt. Inget hjlper. Kan inte heller kolla upp sktselrd eftersom jag inte vet vad den heter.

Ngon som vet vad det r fr vxt?

[attachment=68323:011.jpg]
Exotic Gardener
Det r en kokospalm som du har kpt (Cocos nuficera p latin).

Svrt att veta exakt varfr den mr dligt, men det r svrt att f kokospalmer att verleva inomhus. Troligtvis r det inomhusluften som r fr torr inomhus den hr tiden p ret, den vill ha hg luftfuktighet. Det kan ocks vara miljombytet, att du stllt den fr mrkt eller vattnat den fr mycket.

Duscha av bladen, stll den s ljust som mjligt och lt bli att vattna den tills jorden torkat ut ordentligt r mitt tips om du vill ge den en chans att klara sig. Duscha sedan bladen varje dag med en blomspruta.
flaxss
Ser ut att ha frusit ihjl p vgen hem, kokospalmer r extremt kldknsliga, redan under +5c visar dom skador. Imed att den vissnade s snabbt s tror jag p det. Ohyra, fr mrkt, fr mycket/fr lite vatten, fr torrluft m.m. skulle ta lngre tid att visa sig och bli mer och mer under ngra veckor inte s snabbt som p ett dygn.

Till vintern r det bra med extraljus och lgst +15c. Till sommaren s varmt och ljust det gr och mycket nring.
ingarbo
Min frsta tanke var ocks att den har frusit.
johanlotta
Jo visst ser det ut som den frusit. Lite "pissigt" av mbelfretaget att inte informera om att denna typen av trd inte gr att flytta p ett bra stt vid kld. Jag hade nog begrt ett nytt.
Det r vl tyvrr sdant som hnder nr man sljer vxter p samma stt som man sljer mbler....elller vid nrmare eftertanke s r nog deras mbler bttre isolerade.
Jaja....trkigt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon