hägg
Jag köpte den här växten på IKEA för några veckor sedan. Där, i affären, var bladen helt utslagna, den var grön, stor och hög. När vi haft den hemma i ungefär ett dygn drog den in alla bladen, ungefär som ett dragspel. Nu ser den torr och allmänt ledsen ut. Jag har provat att vattna mycket, lite, på själva nöten som sitter vid rötterna, bredvid nöten, ställa den ljust och ställa den mörkt. Inget hjälper. Kan inte heller kolla upp skötselråd eftersom jag inte vet vad den heter.

Någon som vet vad det är för växt?

[attachment=68323:011.jpg]
Exotic Gardener
Det är en kokospalm som du har köpt (Cocos nuficera på latin).

Svårt att veta exakt varför den mår dåligt, men det är svårt att få kokospalmer att överleva inomhus. Troligtvis är det inomhusluften som är för torr inomhus den här tiden på året, den vill ha hög luftfuktighet. Det kan också vara miljöombytet, att du ställt den för mörkt eller vattnat den för mycket.

Duscha av bladen, ställ den så ljust som möjligt och låt bli att vattna den tills jorden torkat ut ordentligt är mitt tips om du vill ge den en chans att klara sig. Duscha sedan bladen varje dag med en blomspruta.
Alexander-VG-zon3
Ser ut att ha frusit ihjäl på vägen hem, kokospalmer är extremt köldkänsliga, redan under +5c visar dom skador. Imed att den vissnade så snabbt så tror jag på det. Ohyra, för mörkt, för mycket/för lite vatten, för torrluft m.m. skulle ta längre tid att visa sig och bli mer och mer under några veckor inte så snabbt som på ett dygn.

Till vintern är det bra med extraljus och lägst +15c. Till sommaren så varmt och ljust det går och mycket näring.
ingaröbo
Min första tanke var också att den har frusit.
johanlotta
Jo visst ser det ut som den frusit. Lite "pissigt" av möbelföretaget att inte informera om att denna typen av träd inte går att flytta på ett bra sätt vid köld. Jag hade nog begärt ett nytt.
Det är väl tyvärr sådant som händer när man säljer växter på samma sätt som man säljer möbler....elller vid närmare eftertanke så är nog deras möbler bättre isolerade.
Jaja....tråkigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon