Full version: Flytande tvättmedel
Christa
Jag hittar inte doseringsbollen till Grumme tvättsåpa och det fanns ingen i affären heller. Då började jag fundera på vad det egentligen blir för skillnad om man bara häller tvättmedlet direkt på kläderna i maskinen.

Hur brukar ni göra?

Går det att använda förtvätt när man använder flytande tvättmedel? Jag kan inte förstå hur det skulle gå till.

Jag vill helst ha ett tvättmedel som inte ger damm i kläderna. Är alla flytande tvättmedel zeolitfria? Finns det andra namn för zeoliter?
KRT
Rent spontant säger jag nej till att förtvätt när man har flytande tvättmedel - OM inte ens tvättmaskin har ett speciellt fack för flytande bredvid det man lägger pulver i.

Nackdelen med att lägga/hälla medlet direkt i maskinen är att man då häller ut outspätt medel rakt på kläder och innan det har hunnit komma så mycket vatten på tvätten att medlet blötts upp så kan det förmodligen ge fläckar. Sedan vet jag inte hur jämt doserat det blir om man häller det direkt på kläderna?

Zeolit vet jag inte vad det är, så det svaret lämnar jag till någon annan smile.gif

Men jag tänkte på en sak - min maskin har ett alternativ som heter extrasköljning, om man använder det borde man slippa tvättmedelsdamm......
hattstugan

En stilla undrand varför efterfrågas inte Tvättmedelstabletter i Sverige! Då kan man inte övverdosera och tvätten blir ren ändå! Flytande har jag aldrig använt! Skulle aldrig lägga pulver direkt i maskinen heller!
Vet ej heller vad Zeoliter är!
herkules
zeoliter gör vattnet mjukare och finns bara i pulvertvättmedel. iaf enl vad som står om det på nätet.
Christa
CITAT (KRT @ 02-03-2012, 16:23) *
Rent spontant säger jag nej till att förtvätt när man har flytande tvättmedel - OM inte ens tvättmaskin har ett speciellt fack för flytande bredvid det man lägger pulver i.

Nackdelen med att lägga/hälla medlet direkt i maskinen är att man då häller ut outspätt medel rakt på kläder och innan det har hunnit komma så mycket vatten på tvätten att medlet blötts upp så kan det förmodligen ge fläckar. Sedan vet jag inte hur jämt doserat det blir om man häller det direkt på kläderna?

Zeolit vet jag inte vad det är, så det svaret lämnar jag till någon annan smile.gif

Men jag tänkte på en sak - min maskin har ett alternativ som heter extrasköljning, om man använder det borde man slippa tvättmedelsdamm......

I väntan på att jag får tag i en boll kanske jag kan späda ut tvättmedlet med lite vatten och hälla det i maskinen innan jag lägger i tvätten. Då borde inte risken för fläckar vara så stor.

Vi har alltid knappen extraskölj intryckt eftersom de som sålde tvättmaskinen sa att det behövdes. Jag tycker dock inte den sköljer så himla bra alltid ändå. I sin strävan att göra vattensnåla maskiner har det nog blivit lite väl lite vatten i en del maskiner.

Är det f öv någon som vet om sköljningarna sker i varmt eller kallt vatten? Om det är kallt så förstår jag inte varför inte åtminstone sista sköljningen kunde vara med mer vatten så att verkligen allt tvättmedel och damm sköljs bort.

Här kan ni läsa om varför jag inte vill ha zeoliter i tvättmedlet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...;artikel=491549
Anma
Jag har hällt flytande först i trumman, lagt kläderna på och sedan tvättat. Det har funkat och inte lämnat fläckar.
Förtvätt fungerar inte om maskin inte har ett eget fack för flytande, som sagt var.
Margith
Jag använder bara flytande tvättmedel sen många år tillbaka.
Jag häller tvättmedlet i tvättmedelsfacket.
Förtvätt använder jag aldrig.
Nu har jag iofs en ganska ny maskin och i den bruksanvisningen står det att flytande tvättmedel ska hällas i tvättmedelsfacket,
men jag minns att jag för vääääldigt många år sedan hörde talas om att tvättmaskinerna beckade igen om du hällde flytande tvättmedel i tvättmedelsfacket.

merlin68
Blir tvätten ren med flytande tvättmedel? Har för mig att det är sämre på att ta bort fläckar och lukt?
Anslutar mig annars till de som säger att det säkert går bra att hälla det direkt i facket för huvudtvätt, det kan ju inte göra så mycket skillnad mot bollen confused.gif
Anma
Dammsugarpåsar.nu har massa tillbehör också, bland annat ett animal kit. Man får välja sin modell, sen klicka i hur många påsar mm. Sen på steg tre eller 4 får man fram tillbehören.
Tikka
Jag använder pulver tvättmedel men har även flytande tvättmedel Y3 o det häller jag i tvättmedels facket.
Har aldrig haft en tanke på att hälla det direkt i trumman.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tvättar delvis med flytande tvättmedel, i alla fall all fintvätt. Och allt blir rent. Jag häller det i när vattnet rinner i.

Till all 60 Graders tvätt använder jag vanlig tvättmedel men häller även det när vattnet rinner i eftersom det kalla vattnet gör att det alltid finns rester av tvättmedel kvar i facken som man sedan får i tvätten vis varje sköljning.

Christa om du bor i eget hus så ser du ju till vilken vattenledning maskinen är ansluten, till varmt eller kallt vatten. I flerfamiljshus är det oftast till kallt vatten.

Elisabeth
Meriona
Jag har gått över till flytande tvättmedel. Jag tycker att det blir bättre resultat och dessutom slipper man synliga tvättmedelsrester som jag tyckte hände rätt som det var med pulver. I mitt förtvättsfack är inga problem att hälla flytande ,det töms i rätt tid precis som med huvudtvättsfacket. Men det är oerhört sällan jag behöver använda förtvätt.
Carl

Förtvätt tvättar i låg temperatur så att man får bort äggviteämnenerna. Gäller för hudnära textelier-
Christa
Jag läste på ett ställe att tvättresultatet blev sämre om man hällde flytande tvättmedel i facket istället för i en doseringsboll. Låter ju lite konstigt men det var någon test men nu minns jag inte vad jag sökte på när jag fick syn på det.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-03-2012, 19:51) *
Jag tvättar delvis med flytande tvättmedel, i alla fall all fintvätt. Och allt blir rent. Jag häller det i när vattnet rinner i.

Till all 60 Graders tvätt använder jag vanlig tvättmedel men häller även det när vattnet rinner i eftersom det kalla vattnet gör att det alltid finns rester av tvättmedel kvar i facken som man sedan får i tvätten vis varje sköljning.

Christa om du bor i eget hus så ser du ju till vilken vattenledning maskinen är ansluten, till varmt eller kallt vatten. I flerfamiljshus är det oftast till kallt vatten.

Elisabeth

Jag menade ju vilken temperatur maskinen värmer upp det till eller är förtvätt inte uppvärmt alls efter att vattnet kommer i maskinen? Tvättmaskiner är nog alltid anslutna till kallvatten, annars skulle det ju inte gå att tvätta i 30 och 40 grader.
malcolm
Jag använder enbart pulvertvättmedel och det går bra.
Christa varför skulle tvättresultat bli sämre när jag häller mitt flytande medel i det rinnande vatten? Jag inbillar mig att det är bättre än att jag lägger i en tvättboll och när maskinen snurrar runt första gången då tömms allt medel på tvätten som inte är tillräckligt blött?????

Jag tvättade idag nere i tvättstugan.Man kann ju fråga sig hur folk tvättar.I båda tvättmedelsfacken var rester av tvättmedel, t.o. med i sköljfacket var det rester. Och så var det i bägge maskiner. Dom har ju tvättmedel fortfarande i tvätten när dom tar ut det.

Edelweiss
ängsvädd
Jag använder bara flytande tvättmedel - Grumme tvättsåpa - och det lägger jag i facken - inte i trumman. Är nöjd med resultatet. Tack för info om zeoliter.

(f ö väljer jag tvättmedel som är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval - symbol Falken,=högre miljökrav än Svanen - men jag tror att Grumme ändrat på tvättsåpan för 60 graderstvätt så att det inte längre är märkt med Bra Miljöval. Får leta upp ett annat flytande kulörtvättmedel som är märkt med Falken.)
Grumme tvättsåpa har alltid fått dåligt betyg i alla tester jag läste.

Jag tvättar med Skona och är helnöjd (flyttande)
Christa
Nu hittade jag det här igen

"Det visar sig att det har betydelse för tvättresultatet var man doserar tvättmedlet. Av misstag hällde vi i Vår Egen Miljömärkta Tvättsåpa i tvättmedelsfacket i stället för att använda doseringsbollen som rekommenderas på förpackningen. Tvätten blev inte lika ren som när vi senare använde tvättboll."

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsumen...t-med-flytande/

Det står också att flytande tvättar sämre och är dyrare.

Fördelen är att det blir mindre tvättmedelsrester i kläderna.

Jag tänker prova med flytande i alla fall. Visste inte att Skona också har ett flytande.

Tester är bra men inte alltid helt tillförlitliga. Jag köpte en brödrost en gång som fått bäst i test. Jag hade ett shå att få tag i den och jag blev jättebesviken när det sedan visade sig att den rostade väldigt ojämt.
Jag läste inte igenom allt eftersom det var för mycket. Men dom flesta tester beställs av ett företag och då hamnar den alltid överst.

Kollar på råd och rön för dom är oberoende. Jag har testat lite olika men skona är jag nöjd med. Och jag är väldigt noga med min tvätt, sade redan mina barn......
ängsvädd
Jag läste någonstans på Grummes hemsida att flytande tvättar sämre än pulver pga att det förstnämnda saknar blekmedel. Det kan man köpa separat om man vill men jag tror inte att det är bra för miljön.

För att maskinen ska kunna tvätta så rent som möjligt så bör man göra detta ett par gånger per år:
Gör ren maskinen ett par gånger om året. Avlagringar och fett bakom trumman kan orsaka mögel.

CITAT
Gör så här:
1. Lägg 2-3 matskedar citronsyra i tvättmaskinens doseringsfack. (Finns i din matbutik)
2. Kör tvättmaskinen tom på 90 grader.
3. Rengör filtret med jämna mellanrum, annars tvättar maskinen sämre

http://grumme.se/tips-och-rad/tvattips/maskintvatta/maskinen
Christa
CITAT (ängsvädd @ 04-03-2012, 10:48) *
Jag läste någonstans på Grummes hemsida att flytande tvättar sämre än pulver pga att det förstnämnda saknar blekmedel. Det kan man köpa separat om man vill men jag tror inte att det är bra för miljön.

För att maskinen ska kunna tvätta så rent som möjligt så bör man göra detta ett par gånger per år:
Gör ren maskinen ett par gånger om året. Avlagringar och fett bakom trumman kan orsaka mögel.

Det där med filter undrar jag över. Jag skruvade ur det som jag trodde var ett filter men där fanns inget. Där jag bodde tidigare fanns ett slags filter innanför den lilla runda luckan på framsidan.

Det rinner ut en del vatten när jag öppnar och tittar så det passerar ju där.

Hur ser era filter ut?
ängsvädd
Ingen aning var filtret på min tvättmaskin sitter och hur det ser ut. Ska försöka ta reda på det framöver.
Azur
CITAT (Christa @ 03-03-2012, 21:12) *
Det står också att flytande tvättar sämre och är dyrare.

Det är samma som med diskmaskinstabletter, ett sätt att öka priset på produkten: flytande tvättmedel är tvättmedel med tillsatt vatten. Om ni får oupplösta tvättmedelsrester i kläderna är frågan om ni inte överdoserar.
Meriona
CITAT (Azur @ 04-03-2012, 20:21) *
Det är samma som med diskmaskinstabletter, ett sätt att öka priset på produkten: flytande tvättmedel är tvättmedel med tillsatt vatten. Om ni får oupplösta tvättmedelsrester i kläderna är frågan om ni inte överdoserar.

Kan vara så, men en del maskiner har dålig sköljeffekt, så var det där jag bodde förut, och då var det en sån där stor fin maskin avsedd för hyresfastigheter.
Christa
CITAT (Azur @ 04-03-2012, 20:21) *

Jag läste någonstans att flytande tvättmedel lättare sköljs ur kläderna. Många moderna maskiner är ju lite väl snåla med sköljningen. Vår är tillverkad när det var nytt att de skulle vara vattensnåla och dom som levererade sa att vi alltid skulle ha knappen för "extra sköljning" intryckt.

Jag har alltid tagit lägsta doseringe och haft denna knapp intryckt men om jag fyller maskinen med tvätt så känns den lite hal.

Dessutom sköljs inte zeoliter ur. (Se länk i början av tråden)

På ett ställe stod det att man skulle välja en maskin med betyd 3 i partikelavskiljning. Exakt vad det innebär vet jag inte.
Gossen Ruda
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Jag använder pulver och tar något valfritt i affären, just nu var det Via såg jag. Bara kläderna blir någorlunda rena är jag nöjd. Förtvättar aldrig men har förblötning. Skulle jag använda flytande medel hade jag behövt passa för att hälla i det i tvättmedelsfacket just när maskinen tar in vatten och det är för bökigt. Zeoliten är väl till för att inte medlet skall klumpa sig, jag kollade aldrig på länken. Lyckligtvis har jag en lite äldre maskin som inte snålspolar. Det enda filter jag har sitter vid utloppspumpen i botten och är mest en nålfälla.

Var tvungen att kolla mig själv och såg att jag hade fel om zeoliter. biggrin.gif Det är något annat man tillsätter mot klumpar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon