|
Christa
02-03-2012, 16:24
Jag har en säck benmjöl i garaget och det var ju inte så smart. En råtta har gnagt hål i botten och dragit ut ett par liter på golvet och in under en massa andra säckar. Allt är dränkt med råtturin och råttlortar.
Den har också dragit ut odlingsväv ur en säck och dragit upp den bland annan bråte. Jag har inte rivit i skiten än men jag vet ju vad jag har framför mig... suck.
Hur stor risk är det att bli smittad av något? Behöver man ha andningsskydd eller räcker det med handskar?
För säkerhets skull - använda både handskar och andningsskydd.... Inte fel att ha kläder som kan gå direkt i 60 eller 90 grader efteråt heller.
Garden bliss
02-03-2012, 16:42
Vad är det för nåt som de kan bära på?
Christa
02-03-2012, 17:15
CITAT (KRT @ 02-03-2012, 16:37)  För säkerhets skull - använda både handskar och andningsskydd.... Inte fel att ha kläder som kan gå direkt i 60 eller 90 grader efteråt heller. Ungefär som jag tänkte men det skulle vara intressant att veta och inte bara göra det "för säkerhets skull". Inte vet jag i så fall om det räcker med de vanliga enkla andningsskydden som jag f öv tycker kliar och är besvärliga att ha på sig. Skulle nog vara bekvämare med ett sådant munskydd som dom har i sjukvården men finns dom att köpa för konsumenter och skyddar dom bättre eller sämre? CITAT (Garden bliss @ 02-03-2012, 16:42)  Vad är det för nåt som de kan bära på? Det undrar jag också. Anticimex skriver på sin webbplats att brunråttan är en allvarlig smittspridare men dom lever ju också på att människor skall anlita dom. Vi har avtal med dom men jag tror inte sanering ingår i det utan då får man nog betala extra.
Apoteken har munskydd. Vi använder det när sanering sker i hönshuset.
Christa
02-03-2012, 18:20
CITAT (CillaM @ 02-03-2012, 18:08)  Apoteken har munskydd. Vi använder det när sanering sker i hönshuset. Är det efter brunråttor du menar? Skyddar du dig på något mer sätt? Jag kan ju tänka mig att djurhållning drar till sig råttor så det är intressant att få svar av dig som har erfarenhet.
*Stintan*
02-03-2012, 18:38
Hur vet du att det är brunråtta du haft besök av?
Nu har jag inte riktigt tid att sitta och googla runt, men t.ex. harpest kan smitta via kontakt med gnagares urin/avföring... Googla på råtta och zoonos (sjukdomar som förs från djur till människa).
De kan också bära på olika bakterier som kanske inte gör dem sjuka men inte är så nyttiga för oss. Min katt har nyligen haft salmonella, smittad antingen via mus eller fågel - okart vilket, men det smittar via avföring också.
Dessutom är råtturin, speciellt från hanråttor starkt allergent...
skånepåg
02-03-2012, 19:57
Bästa rådet är ju att tvätta händerna, men det ska man ju alltid vid nästan all hantering av nåt, bara jag är i affären så tvättar jag händerna efter och frukterna/grönsakerna, bästa sättet för slippa smitospridning, antisemimex behöver du nog för bli av med dem men bli av med blir du nog aldig  De är livskraftiga och jäkliga på att föroka sej och överleva  Men vist vissa sjukdomar bär de men bara ha hygien i omtanke som vanligt ^^
CITAT (Christa @ 02-03-2012, 18:20)  Är det efter brunråttor du menar? Skyddar du dig på något mer sätt?
Jag kan ju tänka mig att djurhållning drar till sig råttor så det är intressant att få svar av dig som har erfarenhet. Jag har mask för att inte få in massor av damm och annat från hönsen. Iofs, vi hade råttor för ett antal år sedan i hönseriet men vi satte ut råttgift på de ställen där råttorna gick och inte hönsen.
Christa
03-03-2012, 11:16
CITAT (*Stintan* @ 02-03-2012, 18:38)  Hur vet du att det är brunråtta du haft besök av? Jag såg den. Den har nämligen bosatt sig i kompostbehållaren och i tisdags när jag lyfte på locket så var den där. Komposten frös ihop ett tag i vintras och det var nog då den flyttade in i garaget. Anticimex satte en fälla i komposten i onsdags med något grönt glegg som bete men råttan sprätter över fällan varje dag så det lär nog inte funka. Finns det råttfällor med samma princip som de nya musfällorna. Alltså med en bygel att fälla upp så man slipper vara rädd att klämma sig. Den Anticimex satte dit var av den gamla typen och den vågar inte jag hantera. Den kan nog lätt slå av ett finger. Anticimexkillen sa att kunder sagt att paprika eller snickers var beten som attraherade råttor. Vi har dock provat med snickers på möss med uteblivet resultat. Vitsen med paprikan var att den skulle torka och lukta starkt men hur kunde han tro att något skulle torka i kompbehållaren... Har någon erfarenhet av råttfångst? Alltså riktiga råttor, inga möss.
Stackars er!!! Jag har som tur är ingen som helst erfarenhet av att fånga råttor, det mesta jag har fångat är möss och sorkar (under ett projekt när jag läste ekologi  ). Spontant tänker jag mig bara att det måste vara snudd på omöjligt att fånga en råtta som bor i en kompost med mat.... Den har ju hur mycket som helst i komposten. Jag skulle börja i en annan ändå - se till att den inte kan komma in i komposten! Även om det innebär att ni får svepa in hela i nät.... Då har den dels ingenstans att bo och dels ingen mat - då kanske den blir mer attraherad av paprika eller snickers. Sluta fyll på komposten - är det en matavfallskompost så sluta slänga matavfall där innan ni vet att den är 100% råttsäker. Är det en trädgårdskompost så dra upp den, flytta eller vad som helst bara ni kan sätta ett rejält nät i botten och stäng till den vägen. Förmodligen lär den flytta om det mysiga och varma boet försvinner. Det värsta är att det sällan bara finns en råtta - det är kolonilevande djur och finns det en finns det ofta flera. Och trp mig, ni vill INTE ha en råttkoloni i komposten!!!! En tanke; Kan ni inte låna hem en råtthund eller råttjagande katt? De är ju lite mer "dynamiska" än en fälla....
Christa
03-03-2012, 21:28
Vi skall börja med att rädda det orörda benmjölet i garaget så att råttan (råttorna?) inte tar det med. Jag har dock inte lagt något i komposten idag men provade att lägga apelsinskal där igår för att se vad som hände. Idag var apelsinskalen borta och istället låg där potatisskal. En lustig rackare den där råttan Orsaken till intrånget är att luckan nederst i kompostbehållaren öppnat sig lite men nu kanske det har tinat så mycket att det går att peta ut lite kompostjord och få igen den. Sedan vet man ju förståss inte om råttan blir in eller utestängd... Det har nog gjort ett bo inne i komposten och samlat mat där. Det har varit aktivitet där ett tag men jag har inte vetat säkert vad det har varit för djur förrän nu. Komposten har aldrig varit så väl omrörd någon vinter tidigare. Råttan har hela tiden grävt över det vi lagt i och täckt det helt med jord. Synd att dom är skadedjur annars kunde den kanske fått bo kvar. Men det är klart som du säger KRT, det finns ju också risk att det blir fler. Jag har komposterat skal från köket i 30 år men det är första gången jag fått en rätta i komposten. Vi har inte lagt i något animaliskt på länge för att det inte skulle lukta så intressant men det har inte hjälpt. Mängder med citrusskal har inte heller avskräckt den och jag har försökt med vitlök och cayennepeppar. Jag hällde på massor men verkar den inte haft ont av alls. Undar hur det skulle varit om jag haft en vrålstark chili att blanda ut i vatten och dränka alltihop med.
Garden bliss
03-03-2012, 21:59
Skulle vara intressant att veta hur det exprimentet förlöpte! Låter som en bra idé, lär svida ordentligt även i råttögon (och slemhinnor).
Christa
04-03-2012, 18:21
CITAT (Garden bliss @ 03-03-2012, 21:59)  Skulle vara intressant att veta hur det exprimentet förlöpte! Låter som en bra idé, lär svida ordentligt även i råttögon (och slemhinnor). Det står i inlägget att det inte verkade bekomma råttorna alls med cayennepeppar och något superstark chili har jag inte men det kanske finns i affären? Är det ingen mer än jag som haft råttbesök i något uthus någon gång? Det verkar som om dom använt en blomlåda som urinar. Det är vätska i den och där ligger alla mina upphängare till mina amplar Är det någon som vet om råttor är så renliga så dom har urinseparering... Nu har vi i alla fall gillrat om fällan i komposten och satt fast en ostbit med sirap. Vi har inte lagt dit några skal idag och när jag lyfte på locket mitt på dagen så hörde jag ett ljud och såg något strå som svajade i råtthålet så den var nog uppe och letade efter mat. Men som sagt, jag skulle gärna ta del av andras erfarenheter när det gäller råttbesök.
Fy för brunråttor, vi har haft ett par i källaren (kom in via en inspektionslucka på avloppsledningen) och i kallgaraget (en lada). En var så stor så den inte rymdes i en plastpåse, svansen stack ut! (när den var död alltså). De stora träfällorna med en gul plastbricka på tycker jag är bäst, även om det är jätteläskigt att ladda dem, jag är också livrädd att den ska slå ihop på mina egna fingrar. Önskar också att det fanns stora i samma modell som för "normala" råttor o möss, plastlådan med en fälla i, vilken är perfekt och mest hygieniskt, man slipper ta i själva fällan (köpte sådana på Granngården). Jag har en stor fälla alltid laddad, och får fångst med någon månads mellanrum i garaget. De ökade i antal, även för grannarna, när kommunen började gräva upp vägarna i närheten, de lever bra nere i avloppen, och blev antagligen störda. Ingen har dock lyckats komma in i komposten, har en Grön Johanna. Vill inte lägga ut gift i trädgården, då jag har hundar. Christa, hur har det gått med fångandet?
Hej Ämnen som är giftiga för råttor och möss är också giftiga för människor, eftersom de har samma människor blod , därför vi måste använda extremt försiktig när vi använder giftet mot dem.
H.Bassam
Jag hade nog gjort lite tvärtom. Min kompost kan man öppna sidorna så att väggarna trillar bort. Då blir det bara en hög med mer eller mindre färdig jord kvar och en botten.
Komposten är ju ett jättebra skydd för råttan och det skyddet försvinner då och katter kommer åt. Fast det kanske inte finns katter där du bor?! Eller så kanske anticimex föredrar att råttorna är instängda i komposten... Kan de inte komma ut så borde de ju så småningom svälta ihjäl, eller så tuggar de sig med lätthet ut när de blir många.
Det är ett knepigt problem du har :-(
CITAT (Christa @ 04-03-2012, 19:21)  Det verkar som om dom använt en blomlåda som urinar. Det är vätska i den och där ligger alla mina upphängare till mina amplar Är det någon som vet om råttor är så renliga så dom har urinseparering... Ja, det är de faktiskt! Har haft tamråttor och de hade ett speciellt kiss-hörn i buren. Sedan la de smådroppar här och var där de gick i rummet, tydligen någon sorts doftmarkering. Man ska även kunna lära dem att gå på låda. De är samma art som de vilda så förutom att de tama är mer hanterbara och inte bits är de väldigt lika. Riktigt smarta och trevliga djur, om man själv har valt att ha dem hemma vill säga!
CITAT (evely @ 30-03-2012, 16:01)  Jag hade nog gjort lite tvärtom. Min kompost kan man öppna sidorna så att väggarna trillar bort. Då blir det bara en hög med mer eller mindre färdig jord kvar och en botten. .... Eller så kanske anticimex föredrar att råttorna är instängda i komposten... Kan de inte komma ut så borde de ju så småningom svälta ihjäl, eller så tuggar de sig med lätthet ut när de blir många. Kan inte tänka mig att de skulle ha några problem att ta sig in och ut när de vill, komposter brukar väl vara av plast, trä och frigolit som är lätt att gnaga sönder. Inte behöver de några stora hål heller. Tror mer på öppningsförslaget, då finns det inget mysigt varmt utrymme att krypa in i och inget skydd. Fortfarande fullt med mat dock, så det kan ju hända att de bara flyttar någonstans i närheten och blir flitiga besökare i stället.
Meriona
30-03-2012, 17:35
CITAT (Woodii @ 30-03-2012, 17:10)  Ja, det är de faktiskt! Har haft tamråttor och de hade ett speciellt kiss-hörn i buren. Sedan la de smådroppar här och var där de gick i rummet, tydligen någon sorts doftmarkering. Man ska även kunna lära dem att gå på låda. De är samma art som de vilda så förutom att de tama är mer hanterbara och inte bits är de väldigt lika.
Riktigt smarta och trevliga djur, om man själv har valt att ha dem hemma vill säga! Det där är väldigt individuellt. De tamråttor jag hade pissade lika mycket utanför buren som i den och framför allt i sitt bo där de sov, så de luktade alltid piss. Inte särskilt renligt i mina ögon. Men angående sopa ur garaget: Jag hade varit mycket mer bekymrad över sorkfeber än de sjukdomar brunråttor ev. sprider. Så därför hade jag varit försiktig av den anledningen, en billig mask från Jula är inte fel.
Hur går det med råttan/råttorna Christa?! Det är ju ändå mer än en månad sedan nu? Förlåt att jag frågar men jag blir ju ändå nyfiken på resultatet
Råttor har fått överdrivet dåligt rykte. Visst kan de bära på smittsamma sjukdomar, iaf de som bor i kolakerna, så egentligen är det våra sjukdomar. En del har dött/dör av dem, så de som överlever utvecklar resistens men kan vara bärare. Men jag tror inte du behöver vara så orolig. Givetvis ska man vara nog med hygienen, men kolla här Rat Temple - National GeographicKarni Mata – The Rat TempleDit vill jag gärna åka nån gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|