Mia i trädgården
02-03-2012, 20:24
Jag har sett fram emot vårens projekt att spaljera några nya / unga äppelträd. Jag ympade några förra våren, en Jonagold på grundstam A2, och en Fredrik respektive Nina (korsning av Signe Tillisch och Filippa) på B9.
Jag hade tänkt spaljera de på B9, men nu blir jag lite osäker vilket är bäst, A2 el B9 till spalje. Jag har läst för och nackdelar för båda.
Vad är era erfarenheter? Några bra tips? Jag bor kring Göteborg och spaljen är i västerläge med eftermiddags och kvällssol.
I din zon och om du har hyfsat lerblandad (näringsrik) jord, skulle jag nog både för fristående träd i spaljéform (t ex häck, berså) och mot vägg ha valt B9. I zon 3 har jag för fristående spaljé i häck valt A2 på ett par ställen. Det blir mängder av klipp på stege efter bara några år eftersom tillväxten är så stark.
I sämre jordar eller där jag av andra anledningar befarade att träden skulle få det lite kämpigt och ha låg tillväxt, t ex om stället är vindpinat eller inte går att vattna ordentligt, skulle jag kanske valt A2.
Mia i trädgården
04-03-2012, 13:44
Jättebra, tack för ditt svar. Så bra att få veta bakgrunden till när man skall välja A2 resp B9, det är väl det som kallas yrkeskunskap och erfarenhet!
Då skall jag fortsätta planera och starta upp projektet om några veckor. Jag längtar!