Snöflinga
02-03-2012, 21:58
Bunkrade opp gröna växter idag på Plantagen, eftersom det var halva priset på allt grönt
Däribland en stor flasklilja. Den har en väldigt liten kruka, jorden syns knappt. Har letat på nätet och hittat fakta, skötselråd mm Men inget om omplantering.
Någon som vet
ingrids
02-03-2012, 22:15
Jag har nog inte planterat om min stora flasklilja på över 8 år och det är kanske en cm jord runt om i en 20 cm kruka. Såvitt jag kan bedöma frodas den och mår bra, nya gröna blad på gång hela tiden. Jag har haft den i över 25 år och kan på rak arm inte minnas fler än 4 omplanteringar ...
Snöflinga
03-03-2012, 14:28
Tack för svar

Jahaja det var ju bra att veta. Imponerad av att du har ett så gammalt exemplar. Berätta gärna hur du sköter den ... näring, placering och vattning. Vill ju så gärna att min ska trivas för jag gillar verkligen utseendet.
vanjalarsa
04-03-2012, 11:44
CITAT (ingrids @ 02-03-2012, 22:15)

Jag har nog inte planterat om min stora flasklilja på över 8 år och det är kanske en cm jord runt om i en 20 cm kruka. Såvitt jag kan bedöma frodas den och mår bra, nya gröna blad på gång hela tiden. Jag har haft den i över 25 år och kan på rak arm inte minnas fler än 4 omplanteringar ...
Det låter inressant . Jag har tagit över en stor flaskliljeknöl. DEt är bara ett par blad kvar men "knölen " är stor och fast. HUr ska jag göra nu ? Jag måste ju naturligtvis plantera den. Men hur ska jag få igång den på ett bra sätt? Rötterna är ganska långa och det var nån sorts ludd på dem. Det var lätt att ta bort men jag undrar vad det kunde vara. Jättetacksam för svar och ideer,
mvh Vanjalarsa
Hej
Man kan plantera lökarna nu, men i sandiga jord som blandad med benmjöl också man kan korta rötterna.
H. Bassam
vanjalarsa
04-03-2012, 15:53
Tack för ditt svar! Jag ska följa det rådet.
mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
04-03-2012, 16:05
Det är verken en knöl eller lök utan en stam (Caudex). Och blir som träd i höjd. Väldigt tåliga och kräver inte mycket. Luddet på rötterna kan nog vara rotlöss, provado tar det.
vanjalarsa
04-03-2012, 16:13
Hej
Tack för tipset om lössen ! Misstänkte att det var något sådant.
Tack igen!
mvh vanjalarsa
ingrids
04-03-2012, 20:21
Håller med falxss, flasklilja kräver inte mycket. Har min på en piedestal som står lite för mörkt så toppen börjar kröka sig lite. Jag tror inte den fått gödning någonsin och egentligen tror jag att det viktigaste är att inte vattna för mycket utan låta den torka upp ordentligt emellanåt. Ingen växt som är petig med vattning eller gödning överlever hos mig. Och så bör det tåla att bli tuggade på (katter).
David Malmö
18-03-2014, 14:19
Gammal tråd men hittade ett bra tips, en hel site om "Ponytail Palms":
http://ponytail-palms.com/Sök efter ordet "repotting" så står bl a att man ska ha en blandning av sand och jord. Och längre ner står att den är en av de mest lättskötta växterna, en av de få sakerna som tar död på den är övervattning. Den står även att stammen är suckulent dvs den lagrar vatten så den kan vara nöjd fastän jorden verkar torr antar jag.
Har haft ihjäl 2st de senaste 15 åren dvs de varar några år hos mig.. Ska ta det ännu lugnare med vattningen. Funderar just på omplantering av min ett år gamla elefantfot. Den har ju så lite jord runt om den stora knölen - ska man verkligen behålla samma lilla kruka? Ska fråga i morgon på Vellingeblomman. Att hitta en som är aningen större är nog omöjligt. Enligt länken ska man plantera om när rötterna börjar ta sig utanför krukan, ca vartannat år (de kallar flasklinjor i minikruka för "bonsai").
vanjalarsa
19-03-2014, 19:21
Jag trodde att det var farligt för katter att tugga på flasklilja ??
mvh vanjalarsa
Alexander-VG-zon3
19-03-2014, 19:26
Mormors katter tuggar glatt på dom, så mycket att dom står på nyckelkåpet nu

växten alltså.
Hej
Hur omplantera flasklilja.
jord torv med sand.
vattna efter omplantering, jorden ska inte bli torkad. om jorden inne i marken 5cm fuk behöver du inte vattna, kan känna om man lägga finger i marken, växter blir brun o hämnad blommor om jorden blir torr.
- själv jag tycker om att bästa tiden för omplantering vårvinter på grund att växter på vila på den här tiden.
obs
Det är mera om skötselbara. de tycker om ljus, så kan du lägga dem bredvid soliga fönster minst 2- 4 timmar behöver de sol.
De behöver gödsla max 2 till 3 gångar på år, med vanliga näring lösning, om de får mera gödsel blir blad bruna. gödsel 20-20-20 bra.
Du kan ta bort döende blad plus vissna blommor.
katter tycker den blad så bladen så lägga den bort av katter,
H.bassam
sparvuggla
20-03-2014, 11:32
Min har stått i samma kruka minst 10 år nu. Ist. för omplantering sågade jag av stammen för några år sen.
Så nu har jag 3 stammar från 50cm:s höjd.
Fast i ärlighetens namn är det nog dags att omplantera, men den står redan i en stor kruka, knappt 1 cm jorc bara runt om den stora fotklumpen..............
Hej
Tyvärr näring som finns i gammal jord sug av växter, så behöver man byta 10cm djup av gammal jord på ny jord som (porös jord) om krukorna har bra storlek. .
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.