Full version: Rödhake
Gröna mormor
Jag har två rödhakar i min trädgård, men dom kommer aldrig tillsammans till matstället utan var och en för sig. Har sett dom tillsammans några enstaka gånger, men det verkar som om dom jagar varandra. Har försökt leta i fågelböcker efter deras beteende men inte hittat. Kanske någon här som vet?
Flemming
http://wildlifegarden.se/fagelsidor/rodhake.html

Här står det en hel del om rödhaken.
"En enda buske kan inte hysa mer än en rödhake", skrev alltså Zenodotos redan innan vår tideräkning började"
Huggorm
CITAT (Flemming @ 03-03-2012, 10:24) *
"En enda buske kan inte hysa mer än en rödhake", skrev alltså Zenodotos redan innan vår tideräkning började"
Samma sak sades om lövsångaren under antiken tror jag
Flemming
CITAT (Huggorm @ 03-03-2012, 10:31) *
Samma sak sades om lövsångaren under antiken tror jag

Jo,så är det nog,talgoxen kunde bara en "melodi" när jag gick i skolan på 70-talet,nu kan den tydligen mer än 40 st...
Men just rödhakens rivalitet är jag osäker och vem vet vilken som är vilken...
Har massvis av koltrastar som besöker min balkong för lite mat men alla kommer inte överens och något sådant har jag aldrig läst...
Gröna Mormor: Dom kanske är nykära på sitt eget lilla vis...
Gröna mormor
Jag tackar för länken, där fick jag också veta att dom kan bygga bo i holk, med balkingingång! Skall se om jag kan få tag på en sådan holk.
Då har jag alltså två hanar! Undrar var honorna är?
CillaM
CITAT (Gröna mormor @ 03-03-2012, 09:50) *
Jag har två rödhakar i min trädgård, men dom kommer aldrig tillsammans till matstället utan var och en för sig. Har sett dom tillsammans några enstaka gånger, men det verkar som om dom jagar varandra. Har försökt leta i fågelböcker efter deras beteende men inte hittat. Kanske någon här som vet?

Det är bara hanarna som övervintrar, och det är de starkaste som klarar det. Jag har som du också 2 rödhakar, hanar, o de jagar varandra i sådan frenesi o ilska, de är klart revirmarkerare och väntar bara på att honorna ska dyka up som kommer från "playan" när våren verkligen är här. En av mina favoritfåglar.
Gröna mormor
CITAT (CillaM @ 04-03-2012, 19:05) *
Det är bara hanarna som övervintrar, och det är de starkaste som klarar det. Jag har som du också 2 rödhakar, hanar, o de jagar varandra i sådan frenesi o ilska, de är klart revirmarkerare och väntar bara på att honorna ska dyka up som kommer från "playan" när våren verkligen är här. En av mina favoritfåglar.

Tack Cilla! Det var det jag misstänkte. Då kanske jag får två rödhakepar i sommar smile.gif
fvd
Jag brukar ha en rödhake som följer mig runt trädgården när jag är ute. Är det en hane eller hona och varför gör de så ?
CillaM
Jag tror dom ser likadana ut faktiskt.
Gröna mormor
Cilla har rätt, hanar och honor ser likadana ut. Fast om det som Cilla sa tidigare, att det bara är hanar som övervintrar. så är det ju en hane du har, fvd!
fvd
Jag var nog otydlig det är på sommaren den hänger med mig runt i trädgåren och snackar hela tiden. På sommaren är väl alla här. Jag är uppvuxen i innerstan i Stockholm så jag kan knappast någonting om fåglar. Det jag såg var gråsparv och duva och så matade vi änder och sjöfåglar på strömmen när den frös. Därför tycker jag att det är extra roligt med alla fåglar i min trädgård.
Gröna mormor
Jag hittade det här om rödhaken som kan förklara beteendet du beskriver "fvd"
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dhake
Speciellt sista stycket: "På grund av rödhakens orädda närhet till människan.."
fvd
Oj det var mycket att läsa och väldigt intressant, Jag sparar det tills mitt huvud är i topptrim, Tack så mycket. När jag identifierade fågeln så hittade jag en sida med både ljud och bild annars hade jag nog inte klarat av det. Jag skall försöka hitta den igen om någon annan skulle vara intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon