Det går inte få namnsorter från frön, sår man fikon så får man i nästan alla fall en ursprungssort som behöver stekel för att bilda frukter.
http://swefig.webs.com/pollinering.htmAtt få en självfertil sort från frö är väldigt väldigt ovanligt. Däremot får man en väldigt vacker växt och fikon är väldigt roliga att driva upp och roligt att så. Jag sår fikon ibland bara för det är kul. Och frösådda blir tåliga och lätta att ta hand om. En fördel med frösådd är att man slipper mosaik virus, som är en vidspridd sjukdom (virus) bland sticklingsföräkade fikon.
Har sett att det säljs på tradera bland annat frön av fikonet bornholm och andra sorter men det är alltså ren och skär bluff.
Dock dom man köper på plantskolor är ju sticklings förökade så det blir inte så mycket man kan göra från början, men det kan ju vara kul att rota själv och så sett få ha varit med från början. Jag har massor av olika fikon dock är dom fortfarande i vila så jag har inte koll på hur mycket eller på vilka jag kan ta av. men längre fram (eller alt till hösten) kan jag av vara sticklingar. Hör av dig såfall.