Eliotta
Finns det någon som har ett fikonträd och kan tänka sig att klippa av några sticklingar och skicka till mig? Jag betalar självklart portot. Det ska vara självfertilt fikonträd. Det finns ju plantor att köpa, men jag tycker det är roligare att börja från början.
Tack
Östh
Om du vill börja från början så är ju frösådd ett alternativ. Själv har jag sått frö från Ica frukter, vet därför inte namn el om de är självfertila, men frukternas frö gror mer än bra. Har nu en stor planta från förra året på övervintring i garaget och ett antal nya plantor på gång under växtbelysning. Hoppas få frukter men förmodligen är det säkrare att köpa namngivna frön, ex Bornholm.
Alexander-VG-zon3
Det går inte få namnsorter från frön, sår man fikon så får man i nästan alla fall en ursprungssort som behöver stekel för att bilda frukter.

http://swefig.webs.com/pollinering.htm

Att få en självfertil sort från frö är väldigt väldigt ovanligt. Däremot får man en väldigt vacker växt och fikon är väldigt roliga att driva upp och roligt att så. Jag sår fikon ibland bara för det är kul. Och frösådda blir tåliga och lätta att ta hand om. En fördel med frösådd är att man slipper mosaik virus, som är en vidspridd sjukdom (virus) bland sticklingsföräkade fikon.

Har sett att det säljs på tradera bland annat frön av fikonet bornholm och andra sorter men det är alltså ren och skär bluff.

Dock dom man köper på plantskolor är ju sticklings förökade så det blir inte så mycket man kan göra från början, men det kan ju vara kul att rota själv och så sett få ha varit med från början. Jag har massor av olika fikon dock är dom fortfarande i vila så jag har inte koll på hur mycket eller på vilka jag kan ta av. men längre fram (eller alt till hösten) kan jag av vara sticklingar. Hör av dig såfall.
Östh
Återigen stor tacksamhet till Flaxss - din kunskap/erfarenhet är guld värd för mig som mest experimenterar smiley_small_hug.gif
Skulle du Eliotta vilja ha en liten oäkting, så kan jag nog packetera i toarulle, bubbellpast mm, kanske överlever den resan till Malmö.
Eliotta
Tack för svaren. Ja det är ju inte lätt att veta nu när de ser döda ut om de lever eller ej kan jag tro.
Östh, jag har själv testat att fröså från affären men tror inte det blir så mycket av det, så jag avstår nog din oäkting. Men jag kan tro att de är fina ändå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon