Nico18
[attachment=68340:oliv1.jpg][attachment=68335:oliv.png]

Hejsan
Fick ett jättefint olivträd förra våren.
Men i höstas och ännu värre nu så har det kommit vita fläckar på alla blad.
Dessutom har jag märkt att trädet tappat en del blad under vintern, verkar torka ut fast jag vattnat.
Tar man med fingret på bladen så blir det blött efter fläckarna.
Någon som vet vad det är och vad kan man göra?
Tack.
Provar en annan bild:)
KRT
Svårt att avgöra eftersom jag inte kan se en närbild på fläclarna, men spontant gissar jag på ohyra av någon sort. Inte alls ovanligt på olivträd på vintern när de står varmt och torrt.

Prova att torka bort så mycket du kan och duscha den, behandla sedan med tex provado pinnar eller spray. Ställ den gärna svalt om du har möjlighet, och om den måste stå i rumstemperatur, försök duscha den lite då och då i fortsättningen.
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle vilja se mera närbild på fläckarna, kan ju vara mjöldagg med inte helt ovanligt det heller och då funkar ju inte provado
ingaröbo
En närbild i större format skulle va bra. Skulle gissa att det är vita flygare eller ullöss, flyger de? är det kladdigt nånstans på plantan? Har inte sett så mycket angrepp förut så jag skulle vilja veta vad det är.

Nu precis zoomade jag in fotot, ingen bra skärpa, men skulle tro att det är ullöss.
Nico18
CITAT (KRT @ 03-03-2012, 14:30) *
Svårt att avgöra eftersom jag inte kan se en närbild på fläclarna, men spontant gissar jag på ohyra av någon sort. Inte alls ovanligt på olivträd på vintern när de står varmt och torrt.

Prova att torka bort så mycket du kan och duscha den, behandla sedan med tex provado pinnar eller spray. Ställ den gärna svalt om du har möjlighet, och om den måste stå i rumstemperatur, försök duscha den lite då och då i fortsättningen.

Nu har jag lagt dit en annan bild

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-03-2012, 15:25) *
Skulle vilja se mera närbild på fläckarna, kan ju vara mjöldagg med inte helt ovanligt det heller och då funkar ju inte provado

Har lagt dit en annan bild nu smile.gif

CITAT (ingaröbo @ 03-03-2012, 16:52) *
En närbild i större format skulle va bra. Skulle gissa att det är vita flygare eller ullöss, flyger de? är det kladdigt nånstans på plantan? Har inte sett så mycket angrepp förut så jag skulle vilja veta vad det är.

Nu precis zoomade jag in fotot, ingen bra skärpa, men skulle tro att det är ullöss.

Har lagt dit en annan bil nu smile.gif
Alexander-VG-zon3
Tycker det liknar lite som unga sköldlöss, men har aldrig sett så vit ohyra med skal. Avsakanden av extraljus och ojämnvattning gör att dom fäller massor av blad, mycket ljus behövs på vintern. Snart kan du avhärda och börja sätta ut den.
KRT
Tycker det ser ut som ull-löss, de är snarare luddiga än skaliga om ni förstår mig smile.gif

Provado tar iofs både ull-löss och sköldlöss, så försök torka bort det mesta, duscha av den och sedan behandla mot ohyra.

Beroende på var du bor, kan den säkert snart börja avhärdas och flyttas ut om du har möjlighet till det!
Alexander-VG-zon3
ja det kan nog vara ulllöss då, vet knappt hur det ser ut har det sällan (har spinn och sköldlöss istället).

Mina oliver har jag börjat sätta ut nu, om man orkar ta in dom vid frost så kan man börja nu.
ingaröbo
Ullöss tyvärr sweatingbullets.gif . Ullöss är ju sköldlöss fast med ull på. Tyvärr har jag mycket dålig erfarenhet av att bli av med ullöss. Dom brukar finnas i rötterna också och visst kan man lindra angreppet men jag har då aldrig lycktas utrota dom helt.
Bodde för några år sedan i Italien och har sett mycket av dessa otäckingar, ja även här i Sverige har jag råkat ut för det men inte lyckats få bort dom.
Sköldlöss är ju väldigt svårt att upptäcka, dom har förmågan att gömma sig väl i alla skrymslen på en planta, kolla även stammen och grenarna ordentligt.
Detta är i alla fall mina erfarenheter, säkert finns det många som har klarat av otygen men du får nog jobba en hel del med det. Plantan är väl väldigt klibbig?

Lycka till
KRT
Det enda som fungerar mot ull-löss är kemisk bekämpning, av sorten som går in i växten och förgiftar sugande ohyra....... Och när det gäller ull-löss under en längre tid - jag hade ett angrepp på en orkidé och det tog nog 3 månader innan den var lusfri....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon