Citerar ur (tveksama?) länken
CITAT
Polyakrylamid är en polymer som kan gripa opp väldigt mycket diväteoxid. Används mot skilda syfte inberäknad rening av avloppsvatten, gelfiltrering, inom olje- samt pappersindustrin, elektrofores, för att täta läckande hallandsåsar, som fukthållare i blomkrukor samt amplar, i kontaktlinser samt i kommentar samman plastikkirurgi.
Polyakrylamid anses ofarligt, skada risken för rester av akrylamid i ämnet är en anledning mot försiktighet.
Va? "......fukthållare i blomkrukor......" Menar dom det som jag har som fuktighetshållare i blomkrukorna, Swellgel. Polyakrylamid anses ofarligt, skada risken för rester av akrylamid i ämnet är en anledning mot försiktighet.
Ska jag vara orolig?
Hittade den här länken på odla men där fungerade inte länkarna längre
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t1310.html
Artikel från Livsmedelsverket. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...gisk-bedomning/
CITAT
Akrylamid är väl studerat och ger skador på DNA och vid höga doser även neurologiska skador och försämrad fortplantningsförmåga. Den metabolit (nedbrytningsprodukt) som bildas av akrylamid och som anses innebära störst risk för genskador är glycidamid.
Inom industrin används akrylamid framför allt vid plasttillverkning (polyakrylamid). Tidigare har uppfattningen varit att gemene man huvudsakligen har exponerats (utsatts) för akrylamid via dricksvatten och via tobaksrökningen. Tobaksrökningen orsakar höga doser av akrylamid. Exponeringen via vatten är mycket liten och det gränsvärde som EU har bestämt är 0,1 mikrogram/liter vatten.
Inom industrin används akrylamid framför allt vid plasttillverkning (polyakrylamid). Tidigare har uppfattningen varit att gemene man huvudsakligen har exponerats (utsatts) för akrylamid via dricksvatten och via tobaksrökningen. Tobaksrökningen orsakar höga doser av akrylamid. Exponeringen via vatten är mycket liten och det gränsvärde som EU har bestämt är 0,1 mikrogram/liter vatten.
Det står mycket mer att läsa i länken för den som är intresserad
Om jag tolkar det rätt så är plasten polyakrylamid ofarlig. Akrylamid däremot är farligt. Ska sluta använda Swellgel eftersom jag funderar över "spillet" vid tillverkningen och är skeptisk till plasten. Har inte hittat något om att plasten skulle "fälla ut" akrylamid men jag har inte hunnit kolla alla länkar.
Överreagerar jag?