settesorelle
04-03-2012, 10:31
Jag har övervintrat en Nerium Oleander och den trivs så bra att den blommar nu! Kan jag plantera om den fastän den blommar! Jag tänkte sätta den i en lite större kruka i medelhavsjord, men blir tveksam nu när den blommar....
Hej
Man kan omplantera när som helst. På grund av växter kommer till nytt plats med hela kroppen
Rötter, stam, blad och blommor.
Obs
Men säkrare du kan omplantera den efter utgången av blomningen.
H. Bassam
CITAT (settesorelle @ 04-03-2012, 10:31)

Jag har övervintrat en Nerium Oleander och den trivs så bra att den blommar nu! Kan jag plantera om den fastän den blommar! Jag tänkte sätta den i en lite större kruka i medelhavsjord, men blir tveksam nu när den blommar....
Vänta med omplanteringen för säkerhets skull! Fyll på med lite jord ovanifrån och vänta ut blomningen. Den tål ganska tuffa förhållanden dock inte frost, och tänk på att den är mycket giftig så hantera den med handskar när du väl planterar om den.
Alexander-VG-zon3
04-03-2012, 19:33
Har den bara invintrat på hösten så tål dom någon lätt frostnatt utan problem. Men under -3c/-5c bör man inte gå om man inte vet vilken sort man har och har den i kruka. Det skiljer ganska mycket mellan sorten hur mycket dom tål. Jag brukar dock ta in mina nära vid/strax innan första frosten (då dom inte behöver frost) och sen kan man ju ta ut dom på dagen igen då det oftast blir fint igen med varma och soliga dagar.
Jag har planterat om mina i knopp, det gick bra men vill man vara säker på att den inte fäller så kan man vänta. Dock brukar ju nerium blomma hela sommaren, så skulle den tappa knoppar och blommor vid omplantering så kommer där ju säkert nytt bara efter någon vecka/dagar.
CITAT (CillaM @ 04-03-2012, 19:02)

Vänta med omplanteringen för säkerhets skull! Fyll på med lite jord ovanifrån och vänta ut blomningen. Den tål ganska tuffa förhållanden dock inte frost, och tänk på att den är mycket giftig så hantera den med handskar när du väl planterar om den.
Vill inte kapa tråden, men eftersom det med giftighet kom upp - vilken del av växten är giftig???
Bengalow
04-03-2012, 20:28
Citat från Wikipedia: "-Hela växten är mycket giftig och har därför också fått tillnamn som hästbane. Bladen kan framkalla dermatit vid beröring. Gifterna i oleander har en digitalis-liknande effekt som lätt tas upp av munnens slemhinnor. Ett fall av svår förgiftning inträffade i Spanien under Napoleonkrigen när grenar av oleander användes som grillspett[1]. Åtta soldater avled. Doften är dock inte giftig och det är inte farligt att lukta på oleander."
Jag har i o.f.s. aldrig uppfattat växten så giftig som antyds, och inte behandlat den som sådan, men fakta råder...
OJ, det hade jag ingen aning om. Jag trodde kanske det var saften, och att det inte var någon fara så länge man bara rörde vid den.... Ska nog avstå o så fall - lär aldrig kunna vara säker på att ungarna inte rör den.....
johanlotta
04-03-2012, 23:55
Ja...vettigt är nog att alltid kolla upp vilken typ av växter man har hemma. Nerium är som sagt giftig. Såg nyligen en lista över världens giftigaste träd att den låg på plats "7" vilket jag personligen tror är något överdrivet. Den har i likhet med många växter i "Apocynaceae"-familjen en typ av gift som gärna blockerar olika kanaler i hjärtat....och det är ju dock sällan bra.
Att nämna är att den dock har varit ett mycket populärt fönsterträd i säkert hundra år -och har man inga planer att äta upp den så är det ingen fara.
Jag har flera stycken, och alltid planterat och hanterat dem som alla andra växter, m.a.o försiktigt. Behåll den och ställ den så inte ungarna når den.
Lycka till
/Johan
/Johan
Alexander-VG-zon3
05-03-2012, 00:26
Har aldrig märkt av nåt på huden när jag fått växtsaft på mig, blir mer irriterad på huden av saften från Ficus.
Det är ju olika från person till person. Det som gör mig irriterad på huden kanske inte gör nåt på nån annan. Men man behöver ju inte göra grillspett av dom förstås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.