Peztis
Nu är det snart dags att börja fixa i ordning i trädgården!

Jag har länge funderat på att göra mig en spaljé, de störar jag tryckte ned förra året klarade inte av blomsterbönornas tyngd och började vika sig utåt. biggrin.gif

Tanken är att jag ska sätta fem "stolpar" av 45x45 mm ca 2 m höga med en meter emellan. Sedan ska jag borra hål och trä igenom armeringsjärn. Men hur tätt bör det vara horisontellt, dvs avståndet mellan armeringsjärnen?

Jag vill inte ha för tätt pga det estetiska men det måste ju också funka för växterna att ta sig uppåt. De där bönorna var det ju inga större problem med, de kunde man ju lätt leda upp några dm varje dag, nästan!

Men hur är det med andra klätterväxter? Bl a har jag/eller ska så klematis, slingerkrasse, luktärter, törnrosas kjortel, klockranka...

Allt ska så klart inte vara vid samma spaljé. Om det funkar bra och lätt att göra den första har jag plats och planer att sätta upp ett gäng till för att göra ett rum i rummet, så att säga.
Bassam

Hej

Jag ska skicka till dig en bild som kan hjälper dig, avstånd är 20cm.

[attachment=68358:spel7.jpg]

H.Bassam
octachoron
Luktärtor vill gärna ha tunna nät att klättra i. Jag fick binda upp dem under hela sommaren trots att de i vissa fall klättrade i spalje samt klematis som redan växte där, de var inte så bra klättrare. Det bästa för dem (och minst jobbigt för en själv) är nog att låta dem klättra i hönsnät.

Klematis vill ha tunna horisontella stänger, t o m de vanliga solfjädersspaljéerna som man köper har för tjocka ribbor för vissa klematis.
johanlotta
Vill man ha den där rostiga känslan så kan det ju även fungera med betong-armeringsnät, sådant där som är försvetsat i rutor. (vad kan det vara? 20X20 i rutorna kanske?) Blir både tunnt och stadigt om man kombinerar med sidostolpar och överstycke i trä, också för att få en mer "byggd" känsla. Skulle även kunna ha ett understycke som det står på, så rostar det ju inte underifrån. I rutorna kan man ju dessutom knyta linor på diagonalen för att få "X"-mönster om man upptäcker efter en säsong att rutorna blivit för stora.....tja...idéerna är många när man börjar spåna...
LYCKA TILL!
/Johan
Peztis
Jo, man kan ju ha armeringsnät men då får det en helt annan effekt och inte den jag vill uppnå.

Jag tror jag provar med 30 cm emellan armeringsribborna och märker jag att det inte funkar så kan man ju spänna en najtråd el liknande emellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon