Full version: yvigt äppelträd
Qtec
När jag köpte mitt hus för fem år sedan var det ett väldigt vild vuxet äppelträd på tomten. Jag har sedan dess beskurit trädet ganska kraftigt men i flera etapper (3 år) varpå trädet började skjuta hundratals vattenskott. Har förra året, och i år bara beskurit bort vattenskotten då jag är nöjd med trädet i övrigt. Kommer trädet någon gång sluta skjuta vatten skott i dessa mängder?
*Stintan*
Ju hårdare beskärning desto fler vattenskott, särskilt om beskärningen sker på vårvintern. Klipp bort vattenskotten under JAS istället men inte alla på en gång.
Cilla
Ja, det kommer att skjuta kortare och färre vattenskott ju längre tid du beskär så att det behöver skicka dessa nödskott. Till slut kommer det att ha använt alla sina reservenergier och börjat avveckla sig själv. Måmga som beskär så att det skapas vattenskott tycker att de lyckas när trädet svarar med färre eller kortare vattenskott. Året därpå dör stora grenar. När trädet har avveklcat nästan hela sig själv har ägaren lyckats!

Vattenskott är nödskott som trädet ENDAST svarar med vid borttagning av för mycket gren- och bladmassa. Inte vid något annat tillfälle svarar trädet med att satsa energi på just dessa skott. Och inte bara det. Trädet har närapå upphört att utveckla sina övriga grenar. Och dessutom blivit mottaglig för en mängd svampar som gillar försvagade träd, bl a den ilskna fruktträdkräftan Nectria galligena.

Om du vill komma ur situationen gäller att inte bara byta årstid för beskärningen men också att låta trädet kompensera sig. Du har orsakat det nöd pga för mycket borrttag, svaret bör bli att låta det behålla sin grenmassa till dess att det är berett att ta emot en gallring. Då beskär du betydligt mindre varje gång än du hittills gjort.
Qtec
Då ska jag beskära i JAS i fortsättningen.
Hur exakt skulle jag gjort från början. Trädet var ca 6m högt och tog alldeles för mkt plats. Hur,vad och i vilken ordning skulle jag gjort från början om jag ville ta ner trädet från ca 6m till ca 4m?
kerstinbern
CITAT (Qtec @ 06-03-2012, 18:15) *
Då ska jag beskära i JAS i fortsättningen.
Hur exakt skulle jag gjort från början. Trädet var ca 6m högt och tog alldeles för mkt plats. Hur,vad och i vilken ordning skulle jag gjort från början om jag ville ta ner trädet från ca 6m till ca 4m?

Såga ned det och plantera ett nytt på svagväxande stam. Man kan inte krympa träd
Cilla
Qtec, hej!
Man måste se trädet för att kunna säga något om hur det bäst kan reduceras. Var någonstans tog trädet för mycket plats? På höjden? På bredden? På någon sida? Tog för mycket ljus någonstans?

Av reduceringar som träd klarar utan att svara med nödskott eller med andra stress- och svaghetssymptom är det generellt i denna ordning man kan reducera (från det som trädet klarar bäst till det som det klarar sämst):

Lyft av kronan, dvs man tar bort eller lyfter de nedre grenarna genom beskärning (skapar mycket rymd och ljus)

Gallring av inre kronan (skapar genomsikt, ljus)

Gallring av yttre kronan (skapar inte alls så mycket ljus och rymdkänsla som man tror, och är dessutom det sämsta för trädet av de tre alternativen)

Ofta försöker man lösa problem med rymdkänsla och ljus genom att göra det som trädet klarar allra sämst - toppning, dvs man tar bort de grenar och blad som trädet är mest beroende av, de som får mest ljus - de i toppartierna. Svaret man får med äpple och päron är i början en tillväxt som skjuter ca 10 gånger längre i höjden än den tillväxt man hade, och dessutom på grenar som under längre tid endast siktar uppåt.

Bästa sättet att få ned ett äppelträds krona från 6 till 4 meter är att beskära så att man prioriterar fruktsättning. Inget kan sänka en krona så mycket som frukt, och få trädet att fortsätta att växa med böjda, naturliga former.

Att beskära på samma sätt som man gjorde på vårvintern, men istället välja JAS, är inget alternativ. Skär man i första hand bort det trädet är i störst behov av och dessutom i samma takt, så svarar trädet ändå med större tillväxt - eller ännu värre - avstannar och låter stora grenar dö.

Ett träd som svarat med nödskott låter man vara till dess tillväxten blivit normal igen. I den täta krona som uppstått gallrar man med 3-5 års sikt, dvs lite varaje år. Efter ca 5 år kan man vara tillbaka i ungefär samma naturliga gleshet som äppelträd som beskärs lätt och varsamt, eller inte alls som äldre, har.

vattenskott får också sidogrenar som så småningom blir fertila och därmed blommar och får frukt, och i takt med att de bär frukt böjer de sig också naturligt så småningom. Men det tar sin tid.

Här ett exemplar av ca 100 äppelträd i Sörmland som en ägare låtit beskära. Först stympning i syfte att behålla nedåtriktade grovgrenar. Sedan avkapning årligen av nödskotten. Vid det här tillfället tycktes ambitionen nästan ha lyckats - vattenskotten inte lika många och inte lika långa som tidigare år.
Ca fem år efter denna bild var reservenergierna slut för träden och alla träd var så förfulade av sina stora döda grenar att hela trädgården fick sågas ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon