Det viktiga med funktionen på spaljén är att den håller eller att delar lätt kan bytas ut bakom trädet. dett är inte stora belastningar på en ställning till persika, men om den görs i trä får den mycket UV-ljus mm som bryter ned så småningom.
Persika brukar man spaljera i fri form, dvs man binder in grenar som växer naturligt längs väggen och tar bort de som sticker rätt ut, men sällan böjer man sparade grenar eller spar i särskilda former. Därför är det bra om den är hyfsat tät så att det finns många uppbindningsmöjligheter.
Sedan är det uppbindningsmaterialet som är viktigt. Jag tycker det är svårt att hitta något som både är snabbt att använda, som inte skadar och samtidigt håller. Jag använder ofta en plastklädd ståltråd som är rätt grov, som jag klipper i bitar och gör ringar av. Ibland använder jag grovt snöre.
Estetiskt kan du bygga den hur som helst, som det ser bra ut i dina ögon. Den behöver inte läggas som ett rutnät med horisontella och lodräta lister.
Trädet är beskuret i fri form, så naturlig som möjligt, men tvådimensionellt. Spaljéställningen traditionell.

Man kan också göra ställningen i en ram, och ha tunt rutnät eller närapå osynliga trådar som man sedan binder upp mot.

Vit tvättlina kan också hålla länge i en bra ram.