Qtec
Hade tänkt att spaljéa upp ett persikoträd mot tegelvägg i sydost. Hade tänkt att tillverka spaljén av takläkt som jag monterar horisontellt i fasaden med 10cm distans mot väggen och ca 40cm från varandra i höjdled. Är det en lämplig Spaljé? Om inte är det någon som har något tips? Kan det finnas risk att trädets rötter skadar grunden? Har källare på huset.
Huggorm
Risken är nog liten att rötterna skall skada grunden, om det finns källare är det väll en gjuten källarvägg av betong. Men hur ser marken ut så nära väggen? Är det dränerat så är det inget vidare för ett persikoträd att växa i. Sedan undrar jag om 10cm inte är onödigt mycket? Jag hade nog använt ett mindre avstånd, men en decimeter kanske är lagom
Cilla
Jag hade valt att sätta persikans stam ca 50 cm ut från väggen för att undvika extrem torka som brukar uppstå invid husfasader/källargrunder/husgrunder. Sedan skulle jag valt minst 10 cm från väggen, det är det minsta för att lätt kunna både stick ain uga grenar mellan vägg och spaljé och för att tillåta viss tillväxt av korta, fruktbärande sidogrenar senare som kan växa både inåt och utåt.

Persikoträdens rötter innebär sällan för att inte säga aldrig ett problem för husgrunder.
Qtec
Tack för ditt svar Cilla. 50cm från grund och min 10cm från vägg. Det kommer bli kanonbra! En sista fråga bara, hur tycker du spaljén ska se ut?
Cilla
Det viktiga med funktionen på spaljén är att den håller eller att delar lätt kan bytas ut bakom trädet. dett är inte stora belastningar på en ställning till persika, men om den görs i trä får den mycket UV-ljus mm som bryter ned så småningom.

Persika brukar man spaljera i fri form, dvs man binder in grenar som växer naturligt längs väggen och tar bort de som sticker rätt ut, men sällan böjer man sparade grenar eller spar i särskilda former. Därför är det bra om den är hyfsat tät så att det finns många uppbindningsmöjligheter.

Sedan är det uppbindningsmaterialet som är viktigt. Jag tycker det är svårt att hitta något som både är snabbt att använda, som inte skadar och samtidigt håller. Jag använder ofta en plastklädd ståltråd som är rätt grov, som jag klipper i bitar och gör ringar av. Ibland använder jag grovt snöre.

Estetiskt kan du bygga den hur som helst, som det ser bra ut i dina ögon. Den behöver inte läggas som ett rutnät med horisontella och lodräta lister.

Trädet är beskuret i fri form, så naturlig som möjligt, men tvådimensionellt. Spaljéställningen traditionell.

Man kan också göra ställningen i en ram, och ha tunt rutnät eller närapå osynliga trådar som man sedan binder upp mot.

Vit tvättlina kan också hålla länge i en bra ram.
Qtec
Tack Cilla!
Qtec
Hej,

tar upp det här inlägget igen...

Det har gått ett år sedan jag planterade mitt pärsikoträd och första året växte det så det knakar, nästan till dubbel storlek.
Nu har jag ytterligare några frågor...

Nästan alla topparna (ca 10cm) på årsskotten har dött, kan det bero på att jag inte täckte med juteväv i våras? Det var ju en väldigt solig vår! Har hört att trädet kan torka ut vid mycket sol i kombo med tjäle i backen.

Dom sa när jag köpte trädet att det blommar tidigt och att jag behövde täcka vid risk för frost, men än så länge känns blomningen avlägsen fast vi är i mitten av maj. Tycker inte persikoträdet kommit längre än mina äppelträd. Kan denna sena (om den nu är sen?) blomning bero på den sena våren? Zon (II-III)

Till slut ska tilläggas att trädet, förutom topparna så ser trädet ut att må fint, jätte mycket nya skott skjuter fram.

Mvh Kristian
jegi
Hej,
skulle inte oroa mig för att grenarna fryst ner i topparna, det hämtar den in utan vidare. Håller till i zon IV själv med mina persikoträd och det ser väl ungefär likadant ut här. Någon blomning kommer det sannolikt inte att bli här och det skyller jag på våren med sina soliga dagar och iskalla nätter fr a i april.
Bassam
Hej

själv, jag tycker om jag kan ta bort torka delar, direkt när jag ser dem, på grund av torka delar blir svag ansvar mot sjukdom o insekter och smitta friska
delar, och ibland torka delar har svamp sporer så det är bra om kan klippa torka topparna till friska området för säkerhet skull.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon