Jenny Linnea
04-03-2012, 18:49
Vi har precis flyttat till ett hus och idag så klippte jag ner en väldigt överväxt forsythia häck nästan till marken. Lämnade kanske 40 cm. Hur föreslår ni att jag sköter den nu på bästa sätt?
Du bygger inte upp den. Den reparerar sig själv helt utan mänsklig hjälp.
Nästa gång: Se vilka grenar som är mycket gamla, som faller ut så att du inte kan gå förbi busken, som inte blommar pga ålder, som har skador av t ex svamp som kommer av t ex nedskärning rakt av på 40 cm nivå. En och en, ett par år efter år efter blomning klipper du av dem, intill grenklyka och frisk gren eller ända ned till marknivå.
Detta om syftet med beskärningen är att behålla en rikblommande buske som håller sig i naturlig, tät, i rikblommande form, vill säga.
Forsythia tillhör också de buskar som man kan formbeskära. Dvs de kan beskäras i fyrkantsform i häck. Men det är sällan det man vill med en fristående buske.
Jenny Linnea
09-06-2012, 19:01
Tack för svar!
Kryddan03
09-06-2012, 19:32
Tack för tipset Cilla! Om jag någon gång får hus skall jag definitivt ha en sådan här häck:
Wow, den bilden var härlig! Finns några som har likhet i Stocksund utanför Stockholm har jag sett, men de är mindre och kanske inte med riktigt så tät blom.
Fina är de som formklippta ändå, och fina sedan också när bladen kommer!
octachoron
12-06-2012, 11:21
Här tar kaninerna åtminstone hälften av buskarna varje vinter. Då tappar man stora delar av den vackra blomningen.
Anna1979
12-06-2012, 11:54
Hej! Jag gjorde precis samma sak förra våren, precis efter blomning: jämnade 2 st ENORMA Forsythiabuskar med marken. Den ena hade växt upp in i ett stort prydnadskörsbär med grenar på upp till 5 meter som hade fallit ner och rotat sig på olika ställen runt omkring och skapat små mini-buskar... Det tog mig och min man en halv dag att få ner de 2 buskarna, som en djungel!
I alla fall - i år blommade de bara lite eftersom jag ansade och klippte en del grenar under växtsäsongen förra året för att de skulle förgrena sig bättre.
Nu ser de ut såhär - redan manshöga! Jag knipsar lite då och då om någon gren lägger sig på marken (då rotar de ju sig och så får du en till liten buske) eller om det blir alltför tätt längst nere vid marken. De växer så det knakar...!
[attachment=70644:Forsythi...2.06.12_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.