Eva i Skåne
Jättekul att det gick så bra för alla i Vasaloppet idag, bra spår som ledde till rekordtider för både manlige och kvinnliga vinnarna.
Brink slog rekord med några sekunder, den kvinnliga norska vinnaren Skofterud slog rekord med 9 minuter.
Skoj att Brink fick en bil för den tiden. Absolut!!! Men vad är det för jämlikhet att det inte fanns någon bil i pris till henne??? thumbdown.gif

Läs artikeln i Aftonbladet
Vasaloppets infodirektör tycker det ska vara så. Det fanns en bil att vinna i tjejvasan förra helgen - om det blivit rekordtid där.
Jag tycker inte det är rätt ändå. Vad tycker ni?
I dagens lopp fanns en kranskulla som bevakade manliga vinnaren och en kransmas för kvinnliga vinnaren. Båda tiderna registreras oberoende av varandra. För mig känns det självklart att även kvinnliga vinnaren borde få en bil efter sin rekordtid.

Huggorm
I detta jämlikhetens tidevarv skall väll inte män och kvinnor ha var sin tävling? Naturligtvis är det bara den snabbaste som skall ha en bil, oavsett om det råkar vara en man eller kvinna
Meriona
Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så håller jag lite med er båda två. Jag kan inte riktigt bestämma mig.
Biggan_
Det är väl nästan bara i hästsporten det är lika villkor mellan könen.
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 04-03-2012, 19:59) *
Det är väl nästan bara i hästsporten det är lika villkor mellan könen.

Och finns det någon enda sport där det är uppdelat för att kvinnorna är bättre?
*Stintan*
Såklart det skulle funnits en bil för tjejernas rekordtid i vasaloppet också! Dålig bortförklaring att det fanns en bil att vinna i tjejvasan en tävling som ju inte kan jämföras alls. Killar tävlar mot killar o tjejer mot tjejer i samma tävling o då ska priserna till resp. vinnare vara lika.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2012, 20:12) *
Såklart det skulle funnits en bil för tjejernas rekordtid i vasaloppet också! Dålig bortförklaring att det fanns en bil att vinna i tjejvasan en tävling som ju inte kan jämföras alls. Killar tävlar mot killar o tjejer mot tjejer i samma tävling o då ska priserna till resp. vinnare vara lika.

Men då skulle det vara en typiskt kvinnlig bil också, en rosa renault eller liknande
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-03-2012, 20:00) *

Dum fråga! Det är en fysisk omöjlighet för kvinnor att vara bättre idrottare och det vet du mycket väl.

CITAT (Huggorm @ 04-03-2012, 20:15) *
Men då skulle det vara en typiskt kvinnlig bil också, en rosa renault eller liknande

Varför det?
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 04-03-2012, 20:00) *

Konstsim är väl tjejer bättre på!
*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 04-03-2012, 20:21) *

Husmorsgymnastik också giggle.gif
Huggorm
CITAT (Biggan_ @ 04-03-2012, 20:21) *

Kanske det. Bra att det fanns något tummenupp.gif

Schack skulle man kunna tänka sig att könen inte delade upp sig för att spela. Men det gör de, och männen är påtagligt bättre confused.gif
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2012, 20:23) *
Husmorsgymnastik också giggle.gif

biggrin.gif
Meriona
Sån där fjollig gymnastik med band och bollar, det är väl bara för tjejer om jag inte minns fel? Kommer inte ihåg namnet, heter det Rytmisk .... nånting? Där tror jag tjejer skulle vara bättre även om karlar fick vara med. De skulle bara trassla in sig i de där remsorna...
*Stintan*
Curling skulle inte behöva vara uppdelat.
Meriona
Motorsport är inte uppdelat, åtminstone inte rally (som är det jag tittar på)

kerstinbern
Tjejvasan är ett mycket större idrottsevenemang än vasaloppet för damerna. Det är mera prispengar i tjejvasan och det är mycket fler elitåkare också.
Bengalow
Den enda gren jag vet att tjejer är bäst på är skvaller. Skvaller-SM...hohojaja. 99% av vinnarana är damer - och där får alla ställa upp!
Meriona
CITAT (Bengalow @ 04-03-2012, 20:49) *
Den enda gren jag vet att tjejer är bäst på är skvaller. Skvaller-SM...hohojaja. 99% av vinnarana är damer - och där får alla ställa upp!

Då är väl Allmän Grinighet enbart för gubbar, så då är det rättvist. biggrin.gif En gren till varje.
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 04-03-2012, 20:45) *
Tjejvasan är ett mycket större idrottsevenemang än vasaloppet för damerna. Det är mera prispengar i tjejvasan och det är mycket fler elitåkare också.

Fast jag tycker inte att det är samma prestation att bara åka halva sträckan. Och vem bryr sig om tjejvasan? För mig går den spårlöst förbi precis som skatevasan och va de nu finns mer.
mamamaggan
Skofterud fick ingen bil för det får den som vinner Tjejvasan som gick härom dagen.

Lite konstigt blir det med Tjejvasan och så de tjejer som kör " riktiga " Vasaloppet . Varför finns det en Tjejvasa ? Och varför fanns det en bil som pris där ?

Eva i Skåne
CITAT (Meriona @ 04-03-2012, 20:51) *
Då är väl Allmän Grinighet enbart för gubbar, så då är det rättvist. biggrin.gif En gren till varje.

rotfl.gif

CITAT (*Stintan* @ 04-03-2012, 20:52) *
Fast jag tycker inte att det är samma prestation att bara åka halva sträckan. Och vem bryr sig om tjejvasan? För mig går den spårlöst förbi precis som skatevasan och va de nu finns mer.

Nää, tjejvasan är inte det "riktiga" vasaloppet.

Jag antar att det här med bilen är en kvarleva från tiden när det bara var män som fick åka, men det är högt på tiden att ledningen tänker om rtfm.gif
mamamaggan
CITAT (Eva i Skåne @ 04-03-2012, 21:01) *
rotfl.gif
Nää, tjejvasan är inte det "riktiga" vasaloppet.

Jag antar att det här med bilen är en kvarleva från tiden när det bara var män som fick åka, men det är högt på tiden att ledningen tänker om rtfm.gif

Klart att det ska vara samma priser för tjejer och killar som åker riktiga Vasaloppet.
Huggorm
Jag förstår inte varför de som vinner skall ha bilar, de som åker skidor så bra? Bättre om hon som var med på aktuellt för att kom sist fick bilen.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-03-2012, 21:19) *
Jag förstår inte varför de som vinner skall ha bilar, de som åker skidor så bra? Bättre om hon som var med på aktuellt för att kom sist fick bilen.

rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 04-03-2012, 21:19) *

rotfl.gif
Monarda
Tycker att karlarna ska få ha Vasaloppet för sig själva. Finns ju andra fortskaffningsmedel för kvinnor.

[attachment=68362:IMG.jpg]
kerstinbern
Folkvagn var naturligtvis tvungna att ge en bil även till Skofterud:

http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8023936
malcolm
Wet T-shirt contest är i alla fall tjejerna bäst på, behövs inga bilar till det. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 06-03-2012, 17:29) *
Wet T-shirt contest är i alla fall tjejerna bäst på, behövs inga bilar till det. giggle.gif

Gubbsjukan blir visst bara värre och värre sick.gif
Eva i Skåne
CITAT (kerstinbern @ 06-03-2012, 17:11) *

tummenupp.gif
*Stintan*
Jättebra att dom lyssnade på kritiken bravo.gif
Aqvakul

tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Monarda @ 04-03-2012, 22:26) *
Tycker att karlarna ska få ha Vasaloppet för sig själva. Finns ju andra fortskaffningsmedel för kvinnor.

[attachment=68362:IMG.jpg]

Vilken fin bild!

Det var väl bra att det blev rättvist! tummenupp.gif
malcolm
CITAT (Monarda @ 04-03-2012, 22:26) *
Finns ju andra fortskaffningsmedel för kvinnor.

Precis. giggle.gif

[attachment=68402:untitled.bmp]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon