Full version: Hjälp med stenparti
sarhe1
Hej. Nu har jag kommit igång med något som kanske kan kallas ett stenparti på tomten. Förutsättningarna är:

-ca 12 kvm stort, svagt sluttande
-underlaget jord med en massa tegelkross i, samt en del gräs och ogräs på
-söderläge, på ena sidan kantat med en stenmur

Jag har:
-lagt täckduk på marken
-placerat ut ett tiotal större stenar på duken
-kantat det hela med stockar

Men.. jag har ingen färdig bild av vad det skall bli. Jag kommer behöva fylla på med någon jord/sand/stenblandning, just nu är det bara markduk med stenar på. Dessa ligger inte helt tätt, eller på varandra, utan med mellanrum. Jag tänker mig någon form av stenpartiväxter, eftersom underlaget kommer vara lite "magert" och ganska väldränerat. Dock kan jag inget om "stenpartiväxter", så jag behöver lite råd. Vad är bra att börja med, för en nybörjare? Lättskött och tåligt..., t.ex. har jag begränsad tillgång på vatten. Tips på hemsidor eller litteratur är också välkommet.

Tack från Sara, i Västergötland (zon 4)
KRT
Varför har du markduk??? OM du redan har ett underlag som är "väldränerat" och magert, så bygg på det i stället för att lägga på duk och börja om. Om du bara gör "jorden" tillräckligt sandig och väldränerad kommer det inte växa mycket ogräs (om det är det markduken är till för att förhindra).

Gå gärna ut i naturen i närheten och se hur stensluttningar och flod/bäckfåror ser ut i din omgivning och försök sedan efterlikna det, eller om du vill återskapa en bit av klippiga bergen i USA, alternativt en zen-trädgård från japan. Välj växter efter vad du vill ha för "intryck", naturligt, stramt, blommande, kargt etc. Själv är jag mycket svag för växter som yucca glauca och liknande, och det kan fungera i södra Sverige. Bor du längre norrut kanske du vill efterlikna en fjällhed, välj då fjällväxter eller iaf kultivarer av fjällväxter.

Jag har ett pyttelitet stenparti på min tomt, det kom till av en slump när jag högg ner en tuja, som visade sig stå på en mindre kulle och där hade föregående ägare dumpat singel som blev över när de anlade hundgården, stenar som hittats i rabatten när man lukat, semesterfynd etc. Slutprodukten var en ca 50 cm hög kulle av grus och sand. Inte mycket kunde växa där så jag mullade ner lite jord blandad med grov sand och planterade några olika timjan, salvia, några prydnadsgräs etc. Aklejor flyttade in av sig själv, och så har jag låtit det hållas, låtit blommor och gräs från resten av rabatten flytta in och det som klarar sig får växa kvar. Det är den delen av trädgården som har i särklass minst ogräs - det tycks inte överleva där helt enkelt trots frånvaron av markduk smile.gif. Möjligen kan jag tycka att smultronen har börjat bli så många att de snart kvalificerar sig som ogräs, men eftersom de växer torrt blir bären underbart söta och jag tänker inte ta bort dem i första taget.

Glömde en sak - många stenpartiväxter är utomordentligt lättskötta så länge man uppfyller deras främsta krav - väldränerad växtplats! De ruttnar lättare än torkar ut om man säger så smile.gif

Glömde en sak till; olika sorters timjan, olika sedum-arter (fetknopp och taklök, kärleksört) samt en hel del gräs är superenkla och utmärka att starta med!
sarhe1
Hej! Markduken är för att det växer så mycket ogräs där, och det är svårt att gräva bort det p.g.a. att marken är så fylld med kross och på byggd (av mig) med jordkokor...
Maj-Elén
Hej
Det finns massor av söta men främst vårblommande stenpartiväxter. Men en som jag tycker blommar länge och är mycket söt är murbräcka. Om du planerar noga tror jag du kan få det att blomma i stort sett hela säsongen. Stenparti kan man få väldigt vackert. Lycka till.
Gunilla T
Det är roligt att göra stenpartier biggrin.gif där får verkligen kreativiteten utlopp! Jag har gjort många stenpartier med varierande resultat får jag väl säga men med tiden lär man sig av sina misstag. Sedan handlar det förstås om tycke och smak..

Om vi börjar med jordblandningen så är det absolut nödvändigt med god dränering - hälften jord, hälften kross/grus brukar bli en bra blandning om du inte skall odla surjordsväxter för då krävs en annan jordmån. Upphöjda bäddar blir också mer intressant i lite olika höjder och så underlättar det även för dräneringen. Att täcka hela jordytan med grus gör att fukten hålls kvar bättre men dräneringen fungerar. Grusytan gör att du även kan odla lite känsligare växter som inte vill ha fuktig jord runt rothalsen och gruset framhäver de vackra växterna.

Stenarna du väljer bör vara så stora som du bara kan hantera, småstenar gör att det hela blir plottrigt. Sätt gärna stenarna i grupp, tre, fem...istället för en och en, undvik att rada, det blir stelt och onaturligt.

Ta god tid på dig när du placerar stenarna, testa olika variationer tills du blir nöjd.

Det allra viktigaste är nog valet av växter. I ett stenparti är det inte bara blomning som eftersträvas utan här är växtformen lika viktig, små kuddbildande växter är jättevackra i ett stenparti t.ex. olika saxifragor och varianter av Dianthus (nejlika) men det finns massor av alpiner att välja på. Även bladfärgen blir intressant, t.ex. Festuca glauca - blåsvingel med sina smala blåaktiga strån är perfekt i ett stenparti - finns även som gul variant.

Växter i ett stenparti skall vara skulpturala i någon mån - då blir det vackert. För att partiet skall vara tilltalande under hela året fyller barrväxter en funktion. Det finns numera ett enormt utbud av häxkvastar, små dvärgbarrväxter som är mycket långsamväxande. Där hittar du bollformade, pelarformade, krypande och även de som är ympade på stam, mycket vackra och städsegröna.

Undvik traditionella halvstora eller stora perenner, de passar inte. Som uppstickare kan man använda en pelarformad dvärgbarrväxt eller något gräs som inte blir högre än 30 - 40 cm eller någon växt som man gillar och har något speciellt - vacker form?...vacker bladfärg?...eller en tjusig blomning?

En liten varning för de dussinväxter som saluförs på de stora plantskolorna, de flesta småväxande perenner som finns där breder ut sig i rasande fart och innan du vet ordet av så har allt vuxit ihop till en grön massa och stenpartiet är inte det du såg framför dig när du började arbetet.

Här är en mycket fin hemsida;

http://www.alpinodlarna.se/
sarhe1
Tack för era tips och synpunkter. Har klippt ut lite inspirationsbilder ur gamla Allt om trädgård... Nu blev det ju ett litet väderbakslag här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon