|
Som rubriken säger - om man murar upp en ram (från frostfritt djup) av lecablock, hur fäster man då växthuset på denna "ram"? Rent praktiskt alltså - finns det några hål i själva växthusstommen som man kan utnyttja och sedan borra i lekablocken och skruva fast dem??? Inte kan man/behöver man då ha den speciella sockeln som saluförs???
Hur har ni som INTE har ankrat ert växthus med en köpt sockel i metall och gjutit fast denna i en betongklump?
edit; stavfel
Anja Danmark
05-03-2012, 08:59
Jeg vil til enhver tid anbefale, at man køber soklen med og fæstner den i underlaget. Det øger stabiliteten, og man er helt sikker på, at drivhuset bliver sat op med de rette vinkler i hjørnerne, så det ikke vrider glassene i stykker.
Og når du alligevel har støbt ned til frostfri dybde, kan du jo sænke bunden i drivhuset - jeg har sænket min 30 cm, og det giver en god, ekstra loftshøjde.
mvh Anja
Anja du menar att man sätter fast sockeln på muren/ramen? Men hur gör man i så fall det, de flesta socklar jag har sett har liksom "reglar" ner som är avsedd att gjutas fast i betong? Kan man bara kapa av dessa och borra egna hål i sockeln???
Förstår meningen med sockeln - det blir som en extra ram och ger stabilitet, dumt att ge avkall på det!
Jag undrar om en del inte har borrat fast en ribba i impreg. trä runt hela lecablocksmuren och sedan skruvat fast de där platta fästena i den. Har för mig jag har sett det...
Anja Danmark
05-03-2012, 18:06
Min alusokkel er boret ned i betonsoklen med 20 cm lange skruer, der er boret ned i noget epoxy, som hærder med det samme. Der er ikke lagt træ imellem.
CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2012, 18:06)  Min alusokkel er boret ned i betonsoklen med 20 cm lange skruer, der er boret ned i noget epoxy, som hærder med det samme. Der er ikke lagt træ imellem. Har du ett växthus från Willab, Anja? Borrade du i så fall hålen till skruvarna själv, och vad gjorde du av de ankringspinnar som normalt ska gjutas fast?
Anja Danmark
05-03-2012, 22:08
Ja - jeg har et Tropic Plus på 20,7 m2 og er meget glad for det  Forankringspindende blev savet i stykker, der blev boret huller i dem, og de blev sat fast med skruer i profilen på soklen og de lange skruer, jeg skrev om før. Jeg tror, at det kan ses nogenlunde på billedet her, hvordan de sidder. Jeg har ikke et nærbillede af det - men jeg kan evt. tage et til dig? [attachment=68379:drivhus213.jpg]
Jag tror jag ser hur det är fästat, och det var ungefär så jag trodde och tänkte mig. Ditt växthus har inte blåst bort ännu, så hållfastheten borde inte vara sämre med denna fastsättningsmetod än att gjuta fast sockeln.... Tack för svaret och bilden
ingaröbo
05-03-2012, 23:18
CITAT (KRT @ 05-03-2012, 22:12)  Jag tror jag ser hur det är fästat, och det var ungefär så jag trodde och tänkte mig. Ditt växthus har inte blåst bort ännu, så hållfastheten borde inte vara sämre med denna fastsättningsmetod än att gjuta fast sockeln.... Tack för svaret och bilden  Mitt växthus ser ut som bilden ovan (med smalare glaspartier) och det är hur stabilt som helst, jag (min händiga gubbe alltså ) har lagt stenplattor på golvet.
Anja Danmark
05-03-2012, 23:32
Det vejer også omkring 900 kg, så der skal noget til at flytte det  Der er lagt fliser i siden - billedet her blev taget, lige da drivhuset var sat op. Det ser sådan ud nu: [attachment=68382:1578.jpg]
ingaröbo
06-03-2012, 10:11
CITAT (Anja Danmark @ 05-03-2012, 23:32)  Det vejer også omkring 900 kg, så der skal noget til at flytte det  Der er lagt fliser i siden - billedet her blev taget, lige da drivhuset var sat op. Det ser sådan ud nu: [attachment=68382:1578.jpg] Jättefint  Och vilka fina plantor, fikon också!
Anja Danmark
07-03-2012, 20:00
Ja - jeg købte en figen, der skulle være egnet til at bo i drivhuset hele året, og den gav 40 frugter sidste år  Det er en Ronde de Bordeaux, som får helt mørklilla frugter, der smager superlækkert! Den står i jorden i en 45 l krukke for at den ikke skal indtage hele drivhuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|