Gröna mormor
05-03-2012, 10:50
För många år sedan fick jag en lilja av en bekant. Den har platta blad och blommar en gång om året och bara under EN dag. Efter blomningen bildas ett nytt skott som jag planterar direkt i jord. Under årens lopp har jag fått många nya plantor och även kunnat dela med mig till vänner som vill ha. Nu är mitt problem att jag inte vet vad den heter och tänkte att jag kunde få hjälp med namnet här på forumet. Dom äldsta plantorna har än så länge bara knoppar, medan den yngsta redan blommar.
Johan på Blomsterlandet
05-03-2012, 12:44
Hej!
Växten du har fått är en s.k. "Tolv apostlar" eller apostlalilja. Det vetenskapliga namnet är (Neomarica northiana). Namnet "Tolv apostlar" kommer av att det sägs att den inte ger någon blomma förrän den fått tolv blad, men det stämmer inte nödvändigtvis. Jag har haft sådana som blommat även vid färre antal blad.
Jag har aldrig sett denna växt ute i handeln, utan det brukar vara en sådan som ärvs från generation till generation, eller som man får från sina vänner
Läs mer om Apostlalilja på Wikipedia!
Anna-Karin Lundberg
06-03-2012, 07:30
Wow, jag har aldrig sett dem blomma! I höstas räddade jag skott av denna sort från komposthögen. Har haft tidigare och har alltså nu igen, men jag trodde det var en "bladväxt". Hur vill den ha det för att blomma? Nån som kan berätta mer?
Gröna mormor
06-03-2012, 09:22
Tack för hjälpen Johan! Nej, det där med tolv stämmer inte hos mig heller. Har en med sju blad som har en knopp nu.
Anna-Karin, det är inget svårt alls!Hos mig får dom vatten två gånger i veckan, liksom alla andra krukväxter här hemma. Gödning en gång i veckan från mars till oktober. Jag har plantor i söderläge, västerläge och österläge och alla blommar!
Instämmer med Gröna mormor.
De är verkligen lätta.
För att få den att blomma ska du nog bara vänta. Jag tror de måste vara lite äldre. Mina blommor också ofta. Blomman är verkligen elegant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.