Whiskuchi
05-03-2012, 11:14
Vi har en gammal oxelhäck runt större delen av tomten. Den är gles och ful nertill och som en häxkvast upptill. En del grenar har dött. Är det någon idé att försöka föryngra den? Om så - hur långt ner kan den kapas och är det rätt tid att göra det nu? Och efter en eventuell kapning, ska den släppas upp en bit och skäras tillbaka eller ska den släppas upp till sluthöjd?
Oxelhäckar brukar kunna skäras ned minst en gång under sin levnad, men om de klarar det beror på ålder och kondition. Sätt gärna in bilder!
Bra tid är nu. Vanlig radikalbeskärning är att såga ned till 1 dm.
Viktigt att vattna och gärna jordförbättra så snart tjälen släppt. Räfsa, luckra och ta bort gräsbeväxning mm 40-50 cm från häcken på var sida. Lägg kogödsel, men fyll inte upp på stammarna, krafsa ned det. Och vattna så snart grundvattnet sjunker, och hela försommaren.
Gör detta först och avvakta för att se under säsongen hur de klarar det. Ibland behöver man sätta in en eller några nya plantor där de gamla inte klarade nedskärningen.
berroende på hur plantorna svarar kan man sedan lägga upp beskärningen för följande år.
Whiskuchi
05-03-2012, 15:36
Nu känner jag att det var tur att skärpan hamnade helt fel på den här bilden (dvs inte alls på trollhasseln utan på oxeln)

En del av häcken har redan skurits ner hårt en gång, går det bara att göra det en gång? Å andra sidan är den inte lika ful och gles där så det kanske räcker att ta de fula sträckorna.
Den här häcken ser vital ut och den är inte så gammal heller. Jag skulle ha vågat mig på en radikalbeskärning.
Jag har också oxel *suck*, runt terrassen, och så en ännu större som går runt ungefär hälften av tomten. Har radikalbeskurit den övre 3 ggr och den andra 2 ggr. O det bara växer och växer. Jag kan klippa den 2 gånger på sommarhalvåret och den är nästintill lika hög på hösten som den var på våren. Ålder på oxel är mellan 50-60 år. Ingen som vill ha?
:-) Synd att en så bra häcksort och välmående exemplar inte passar hos dig! Om man låter den bli liiite större så kanske den inte skulle växa ur sin kostym riktigt lika mycket. Annars måste jag säga att en häck som tål radikalbeskärning och är 60 år och vital är mycket för pengarna och besväret...
Men det är trist med jobben som upprepar sig och inte är roliga. Kanske investera i en ny häcksax för att göra jobbet skoj? Eller byta ut någon del mot en mer svagväxande sort?
Det är lite synd om vissa träd som får bli häckplantor... Tänk er om det är en Sorbus Intermedia som vill bli 20 meter hög och nästan lika bred... Och blomma i miljoner och ge mängder av bär. Och så får den bara bli en rumphuggen häckplanta med kanske bara någon enstaka blomma... Det är synd om träden ibland! :-)
Gossen Ruda
05-03-2012, 20:38
Därför skall man kanske använda lite lämpligare växter till häckar. Avenbok eller bok kanske?
Huggorm
05-03-2012, 20:45
Är det bara hos mig som oxeln knappt växer alls? Fröplantorna dyker upp lite varstans, men de får ju enebuskar att verka snabbväxande
Mina oxelhäckar har tyvärr aldrig blommat, inte ens när jag bara låtit dom vara i 2-3 år vilket gör att jag misstänker att de är sterila, men det är nog kanske inte så. Men växer gör de så det knakar. Anledningen till att jag tycker de är lite för mycket för mig är just detta, jag har av olika skäl inte så jättemycket ork längre o det tar emot varje gång jag inser att jag måste klippa häckarna. Men visst, de är fina och gröna, men några blommor får jag inte :-(
Jag tror att oxel behöver mer än 3 år för att grenarna ska bli fertila (dvs utveckla blomknoppar), åtminstone om det är på grenar som kommit efter beskärning. Dvs det blir ingen blom så länge man beskär. Hagtorn är det lite annorlunda med, de kan man få att blomma på häckens sidor om man beskär årligen och lite.
Huggorm: Åtminstone Sorbus intermedia är lite långsamväxande när de startar från frö, men sedan beror det ju på vattentillgången också. Oxlar är rätt speciella på många vis. Tar lång tid på sig att blomma, fast det finns sorter som är snabbare.
Hej
Växter blomma lite eller inget blommar om finns mycket kväv i jorden eller om de inte får tillräckligt mängd av belysning.
H.Bassam
kerstinbern
06-03-2012, 04:39
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2012, 21:38)

Därför skall man kanske använda lite lämpligare växter till häckar. Avenbok eller bok kanske?
Men de fungerar inte ens i halva landet.
Huggorm
06-03-2012, 06:03
CITAT (kerstinbern @ 06-03-2012, 04:39)

Men de fungerar inte ens i halva landet.
Oxeln klarar ju bara en zon mer än bok. Men jag tror Rudan skojar med trädstorlekar, bok och avenbok blir ju minst lika stora som oxel
Japp, till och med större.
Jag tycker ändå inte att oxeln brukar anses som opraktisk i häckform. Formbeskurna häckar måste för att behålla en form beskäras två gånger om året och oxeln är ovanligt snäll. Man kan glömma ett år och skära tillbaka på ett sätt som inte fungerar lika bra med andra.
Täta blir de normalt också. Men de kan, liksom så väl visas på bilden, bli "uppstammade" om man inte sköter sidorna rätt. Det är viktigt att oxelhäcken skärs med lite lutande sidor så att solen kommer åt och plantorna därmed behåller bladen också på lågt sittande grenar.
Whiskuchi
06-03-2012, 11:09
Ja normalt sett ser de bättre ut än våran, skönt att det går att få ordning på den med en rejäl beskäring (till skillnad från fruktträden som förra ägaren beskurit/misshandlat bortom all räddning

)
Det blir till att ta fram stora sågen i helgen!
Gossen Ruda
06-03-2012, 11:52
Boken kan bli större det håller jag med om men som häckväxt är oxeln underlägsen avenboken. Glesare grenar och blad är regel här i mitt bostadsområde.
Glömde att skriva att innan jag köpte tomten så stod oxeln i många år oklippt då ägarna bodde ute vid Skärhamn och orkade inte sköta tomten/arvet.
Tack för beskedet om tidpunkten för nedsågningen, jag gör detendera dagen. Om ni inte tagit upp det nu hade jag väntat till våren. Min häck planterades 1945 och jag har försökt rädda den 2 gånger. Nu får den sista chansen.
Whiskuchi
26-03-2012, 12:07
Nu är vårr oxelhäck bara en rad med stubbar, hur fort växer den upp igen? Trädgården känns
väldigt exponerad nu.
Det tar sin tid att få den tät igen, men går snabbare om du
- luckrar jorden intill, ca 50 cm på varje sida
- lägger på kogödsel
- vattnar när knopparna börjar spricka och sedan då och då under säsongen, droppslang är bra
I slutet av juni eller under juli brukar de sätta fart. Om du sedan får höjd på 30 cm eller 1 meter beror på vilken jordmån och vattentillgång du har/ger häcken.
Nu fick jag jättemycket bra svar innan jag ens hann ställa frågan...bra med sökfunktionen :-)
Ett par frågor till bara:
Min Oxelheck är ca 10 år med ett försök till genomgående stam. Efter att ha läst denna tråd tänkte jag göra en beskärning ner till 10 cm ungefär. Det innebär att en del plantor blir bara en stubbe utan några synliga ögon, men vad jag förstått genom att läsa ovan så ska det gå bra. Sedan tänkte jag inte spara någon genomgående stam för det har jag ju provat med ett glest resultat. Under förutsättning att häcken sedan växer normalbra, så tänkte jag släppa upp den lite itaget (i omvändt V form). Hur mycket borde man släppa upp häcken varje klippning för att få en tät skapelse?
[attachment=68765:Oxel_2012.JPG]
Genomgående stam verkar inte vara någon hit för oxel. Men om man nu vill ha det, går det då att "renovera" häcken genom att klippa in alla sidogrenar till, inte vet jag, 5 cm? Skulle oxeln bryta nya sidogrenar och förgrena de inklippta? (eller blir det en stolprad hela sommaren?) Är det så man fräshar till en äldre häck med genomgående stam eller klipper man alltid ner den? (Typ bok, inte gran)
/Unni
OBS! Ja, jag ska ta bort gräset.
Bra exempelbild. Jag är inte häckuppbyggnadsexpert men jag har spanat in många häckuppdragningar och inte sett någon som riktigt lyckats med genomgående stam på oxel. Jag tror att man ska toppskära regelbundet, dvs i ung ved så att de bildar mängder av toppar som i sin tur får kappas om utrymme att bilda sidogrenar. Tids nog blir det en grov stambas med grövre grenar som en gång varit flera toppar pga nedskärning, och dessa i sin tur bildar också flera toppskott osv.
Skär man det som först är topp och det som sedan är toppar varje år, i ettårig ved, blir det inte så stor åldersskillnad på veden heller och man slipper fenomenet att det blir kvastar på en bar stam.
Inskärning av sidogrenar i den här åldern kommer visserligen leda till lite mer täthet, men resultatet kommer i alla fall att bli glest.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=8...p;#entry1036720
Whiskuchi
29-05-2012, 14:23
Jag puttar upp min gamla tråd med en liten uppdatering - nu börjar den bryta nytt! Jag hann bli lite nervös men det verkar som om alla plantorna klarade den hårda beskärningen.
Hej igen
Sedan mitt inlägg så klippte jag ner Oxelhäcken rejält, på vinst och förlust. Lägger in en bild nedan. Nu har alla plantor fullständigt exploderat i skott. Lägger till en bild på det också.
[attachment=71458:h_cken_k...ars_2012.JPG]
[attachment=71457:H_ck_juli.jpg]
Hur skulle ni gjort? Klippa den nu igen eller vänta till våren?
/Unni
Vilken positiv rapport! Kul att se bilderna!
Absolut, vänta till våren. Låt plantorna behålla bladen, som är de som gör att rotsystemen kan överleva och de och plantorna kan samla kraft inför nästa vår.
Hej
Att beskärning på våren ger många nya grenar, eftersom roten blir mera lämplig för grönskar.
H.Bassam
Whiskuchi
20-07-2012, 19:14
CITAT (Unni @ 19-07-2012, 21:08)

Hej igen
Sedan mitt inlägg så klippte jag ner Oxelhäcken rejält, på vinst och förlust. Lägger in en bild nedan. Nu har alla plantor fullständigt exploderat i skott. Lägger till en bild på det också.
[attachment=71458:h_cken_k...ars_2012.JPG]
[attachment=71457:H_ck_juli.jpg]
Hur skulle ni gjort? Klippa den nu igen eller vänta till våren?
/Unni
Ser precis likadant ut här! En del har mer, en del mindre (de bröt nytt senare). En planta dog men den var relativt nysatt just där - de grävde i gränsen när vi byggde ut huset och en planta flyttades. Den levde förra året men orkade nog inte med att kapas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.