guddeein
Försöker att dra upp bananplantor musa sikkimensis och musa velutina från frö, har haft dom varmt 9 tim och kallt runt 15 grder i 15 timmar, men inget händer. Planterade dom i slutet av januari, lade dom i blöt ca 2 dygn innan. Är det någon annan som lyckats få upp några eller har några bra tips. sad.gif
Alexander-VG-zon3
Baner behöver hög värme för att gro upp mot 35 är inga problem, och att man filar fröna så mycket att man ser lite av frövitan, efter man filat ska man lägga dom i blöt så frövitan suger åt sig och fröet sväller sen kan man då så dom varmt och ljus och hålla lätt fuktig hela tiden.
guddeein
Tack, ska genast försöka fila på några frön så kanske det kommer upp något. Försöker också att dra upp palmer (tar lång tid), kaktusar, agave och yucca. Allt utom bananer och palmer har kommit upp, i alla fall någon eller några av dom.

Har också provat en annan medtod med bananer där man lägger dom i blöt 48 tim i jummet vatten och sedan virar in dom i blött papper, lägger dom i uppblåst plastpåse på ett varmt ställa. Ska bli spännande och se om det fungerar.
Alexander-VG-zon3
De flesta palmer är det också bra att fila och sen så varmt, är dom bara färska brukar dom gro på någon vecka/månad. Är dom inte färska kan det ta flera månader innan dom gror. Tyvärr är ibland både bananfrö och plamför redan döda när man köper dom av att dom förvarats fel. Vill man vara säker så får man köpa plantor. Finns att köpa fröplantor med om man vill se dom växa upp.

Sedan finns det vissa palmer som kan behövas väckas av kyla (och välxande melland värme och kyla).
kentbra
Ett stort problem brukar vara att fröna ofta är för gamla.
Det är inte samma omsättning på fröer av lite udda växter och många påsar kan bli liggande i år.
Allra bäst är om man får riktigt färska fröer. Inte alltid så lätt. Men prata med vänner som åker utomlands.
De kan ofta ta med sig hem.
De man köper hos stora företag och grossister gror sällan. Samma med mycket från E-bay.

Jag sitter i Thailand varje vinter, från november till april.
Vill du ha något så hör av dig.
www.hoyamani.se
guddeein
Tack så mycket, alla tips är väkomna, jag vet att palmer inte är lätta att få upp. Har fått upp palmer tidigare, men då köpte jag fröna på kanaria, men jag har aldrig filat på dom, absolut värt ett försök eftersom dom tar väldigt lång tid på sej. Fick upp en palm från daddelfrö från julgodiset, men det tog nog minst ett halvår. Jag har nu köppt mina palmfrön från palmkungen och bananfröna från England. Övriga frön från England verkar vara bra, då både goja bär och chili willy har kommit upp (alla frön jag sådde).

Ett annat tips jag fick från England är att knäcka yttersta skalet på stora palmfrön genom att pressa försiktigt, tog en tving och det gick bra. Nu återstår att se om dom gror.

zoi
Åh vad glad jag blev för lite tips, fick kul frö och lökar av en vän som bor på Madeira. Hade svårt att hitta vettig info. om frösådd av banan och papaya. Nu skall jag testa, Tack!
katah
Kan man räkna med att få bananer av dessa någon gång?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon