Full version: Vår
BigDaddy
Nu är våren här. Jag har stängt av extraljuset för mina växter.
Städat & gjort rent. Beskurit det mesta.
Min citron har en himla massa blommor & bloknoppar. Ett par små kart. Vill ju gärna beskära även den men är inte enkelt att klippa av blommor.
Har läst att en citron i kruka inte klarar att ha mer än ett par frukter i slutändan ändå så visst borde jag våga klippa?
El ska jag vänta så jag ser att de bästa bildade frukterna får sitta kvar?
El kanske ska jag vänta än längre tills all frukt är borta tycker ni?

Min stora fråga eg. nu är när kan jag börja flytta ut växter till den inglasade altanen?
Bor i Götet.
Jag tänker rosmarinträd, citrus, oliv, fikon osv.
Vore så skönt att få ut dem från huset. Blir så skitet & körigt vid alla fönster & snart ska sättas en massa nya fröer så vill gärna så fort det går flytta ut dem.
Alexander-VG-zon3
Hålls det frostritt kan du sätta ut alla.

Citronen fäller den kart den inte kan hålla, vill du dock ha större och ev godare frukter så kan du kart gallra och spara några av de finaste. Annars vuxna träd i rymliga krukor kan få väldigt hög skörd.

Annars beskär det efter att det blommat, så får du njuta av blommorna.

BigDaddy
Ok bra.

Ja det är väl inte frostfritt än antar jag så får väl vänta.
Hade vart så gött att bära ut dem. April - Då borde det väl funka att ställa dem på altanen för gott väl? smile.gif
katah
Jag bor i Östergötland, zon2-3.
Jag har halva växthuset= inglasad altan frostfritt över vintern.
Vi brukar ha den 1. april som riktmärke, om värdet är ok kring det datumet,öppnar vi hela växthuset
för plantdrivning.
Det kan bli någon frostnäpp även efter det men det är sällan vi behöver sätta någon extravärme efter det.
( vi har en restvärmeblås dit från husets värmesystem året runt)
Alexander-VG-zon3
Du får mäta och se vad du har som lägst, jag har redan börjat sätta ut på dagarna och avhärda. Vissa frostfrianätter nhar dom stått ute dygnet runt, men ute ute under barsol får man avhärda även mot solen. Men i uterum behöver du bara bry dig om det blir frost eller ej.
BigDaddy
Ok gött. Tack ska ni ha. Känns som det börjar närma sig då.
Dagtid när solen lyser är det varmare på altanen än inomhus, men nätterna är ju ff ngn minusgrad ibland.
Dock hade jag först & främst tänkt mig de stora växterna & de bör väl klara även ngn frostnatt tycker man.
Jag siktar på första veckan i April & sedan kör jag bara på. smile.gif
Alexander-VG-zon3
Om dom tål vårfrost eller ej har inget med ålder eller storlek att göra, utan om hur mycket eller lite växten har invintrat och är i vila. Exempel en rosmarin som invintrat tål i kruka minst ner till -5c, och är den fortfarande i vila på våren tål den samma temp, har den dock vaknat och börjat växa kan den skadas svårt vid redan -1c.

Säkrast är därför alltid undvika vårfrost på krukodlade växter eller växter som varit varmt innan gäller även dom som normalt sett är härdiga. Till hösten när dom varit ute och hängt med i temperatur säkningen och hinner invintra så tål dom frost ''igen''.
BigDaddy
Ok bra att veta, tack. Ja mina var invintrade men har vaknat till liv. Rummet jag hade dem i höll 5-15 grader under vintern men sedan vädret blivit mildare så har tempen höjts där & kvällssolen ligger på där nu så det är betydligt varmare.
IOM det så har jag struntat i att ha stängt där så de står i rumstemp nu & växer.
Därmed efter dina råd så bör jag vara försiktigare. smile.gif
Men i April då kör jag! smile.gif
....men ska vara försiktig & ha koll på nattempen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon