*Erika*
Hejsan!

Har läst någonstans att för att få en våreld/höstglöd att blomma om behöver den stå i mörker ett visst antal timmar/dygn. Någon som vet hur många timmar och hur många veckor?

Har haft en så fin vit dubbel variant, men nu är blommningen över och bara gröna blad kvar. sad.gif

Ska den stå i kompakt mörker en del av dygnet och ljust/soligt resten? Typ så att man får flytta växten mellan en garderob eller liknande och ett fönster. Eller räcker de mörka timmar vi har nattetid till?

En liten fråga till... Ska den planteras om innan ny blommning? Ha extra gödning?

Klurigt, klurigt...har haft dem som slit-och-släng-blommor tidigare, men det vore ju trevligt om man kunde lura den att blomma fler gånger. smile.gif

// Erika
gmasterb
Hej Erika.

Oftast säger man så med den typen av blommor att det är slit och släng eftersom att det krävs så mycket energi att få den att blomma om att det är billigare att slänga den än att ens försöka.
Tyvärr kan jag inte atalet timmar i huvudet men har för mig starkt att det är 16 timmar totalt mörker per dygn under två veckors tid.
Det gäller då att du inte glömmer bort så att det blir fel. Det är viktigt med näringen under tillväxtperioden. Men man ska inte glömma bort det under blomningen. Ska försöka att fråga en odlare ang. om hur länge den ska stå i mörker...
Lycka till..
//Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte exakta antalet veckor i huvudet men jag har för mig att det är någonstans runt 6-7 veckor man måste mörkerbehandla.

+Det låter som en Calandivasort när den beskrivs med dubbla blommor isåfall kan det nog ev. ta längre tid de sorterna har längre utvecklingstid än vanlig Kalanchoe.
Fenja
Jag kanske har haft tur, men jag har en röd och en vit som rädddats ut julgrupper för ett par år sedan som blommar så snällt av sig själva. Det enda jag gör är att börja gödselvattna dem samtidigt som allting annat i februari.
Mvh
Fenja
Eivor på Väddö
Jag har fått rådet att knipsa av blomstängeln ner till första bladrosetten, alltså inte bara själva blomställningen. Sen ska den enligt uppgift börja blomma om efter ett par veckor. Trot om ni vill! Det var en personal i en handelsträdgård som gav tipset. Eivor på Väddö
Kajsa
Och detta hittade jag i en krukväxtbok, för att blomma om, helt mörkt 13 tim./ om dygnet i fem- sex veckor. Inte så enkelt att få till.
*Erika*
Tack för alla svar! smile.gif

Tror jag testar att ge den näring och så får den stå på någon lagom undanskymd plats i något fönster så får vi se om den vill blomma av sig själv. Mörkertekniken kan jag ju testa senare, om jag orkar... 13-16 timmar är ju rätt mycket huh.gif

// Erika
Kajsa

Ville bara visa min Våreld som nergrävd i rabatten blev 80 cm hög i somras. Nu har jag stammat upp den och i sommar gräver jag ner den i rabatten.
Eva St
Vilken våreld den var häftig Kajsa. Får nog göra samma försök och se om det finns samma växtkraft här.
Eva St
Åsa E
Tur man inte alltid vet hur man "ska" göra. Min Kalanchoe står i fönstret året runt, planteras om i ny jord på våren och den blommar så snällt!
Kanske inte lika överflödigt som när den var ny, men ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon