Full version: Plantera om smått?
Tjaa
Hej, har planterat lite växter, bl.a gräslök och de ska planteras om men är i det här stadiet som växter brukar dö för mig, har både blomjord & såjord och det kommer stå inomhus i köket.

Vilken jord funkar bäst?
Hur ska det planteras?
Hur mycket ska det vattnas?
Nåt annat som ökar chansen för att lyckas?

Mvh Tjaa
CillaM
De långa rangliga är OK att plantera om i enskilda krukor, är det tomater? I så fall sätt rotklumpen långt ner i krukan så att tomatstammen kan rota sig på fler ställen utefter stammen, blir stadigare då. De andra små ska du vänta med, ungefär tills de är i samma storlek som de långa rangliga är. Vattna underifrån, det gäller även de små, blir mycket kraftigare och stadigare växter. O vattna bara när det är torrt, annars ruttnar de små. Jord: plantjord, inte för kraftig gödsling för du kommer att få plantera om dom en gång till, minst. Då kan du ha kraftigare gödsling. De större växterna kan du nu ha svalare, men ljus måste de ha, mycket! Ställ inte vid fönstret där solen kommer ha ihjäl dom, inte ovanför element som torkar ut för snabbt. Försök alltså hitta ett ställe där du kan ha dom relativt svalt, runt 10° och mycket ljust. O ljuset ska helst vara väldigt nära plantorna. Det där är en hel vetenskap egentligen men lite förenklat alltså.
katah
De allra flesta behöver en planteringsjord vid omplanteringen.

Är de största plantorna tomater?
De kan du plantera direkt till 1 litersbyttor, mjölkkartong går jättebra.
men det behövs några hål på botten av byttan och ett underfat så att det inte blir för blöt.
Tomaterna kan du gärna plantera om djupt, så att bara toppen tittar ut på ytan.
Tomat bildar rötter på hela stammen under jorden.

De minsta; vilka är dom?

Man ser först "hjärtbladen" två blad alltså.
Efter det börjar komma plantans riktiga blad som är mer karakteristiska just för växten.
När du har ett par sådana på dom små, brukar det vara dax att plantera om dom.

Vattna inte för mycket , och inte för lite heller,vattnet måste få rinna av och jorden får inte vara geggigt,
men aldrig torrt heller. Vattna helst på fatet under.
Tjaa
CITAT (CillaM @ 05-03-2012, 19:26) *
De långa rangliga är OK att plantera om i enskilda krukor, är det tomater?
hahaha de vette fan men nånting i lådan ska va tomater wink.gif

CITAT
Vattna underifrån, det gäller även de små, blir mycket kraftigare och stadigare växter.
När de är i lådan brukar jag köra med blomspruta när jorden börjar se torr ut och de funkar tills jag planterar om.
CITAT
plantjord
Vad är det för skillnad på plantjord, blomjord och såjord?

CITAT
men ljus måste de ha, mycket!
Har en 23W lågenergilampa med bra ljusspektrum ovanför.

CITAT (katah @ 05-03-2012, 19:29) *
De minsta; vilka är dom?
Nedre höger och nedre mitten tror jag är blommor, plantera lite sånt också.
ingaröbo
Nedan höger ser ut som basilika, har du sått det? Rör försiktigt på plantorna så känner du i så fall den härliga doften.
katah
Cilla, vi har svarat samtidigt wink.gif det blev dubbelt budskap där.

Tjaa, råd nummer ett whistling.gif skriv en anteckning vad du har sått och vart ( en pinne i krukan, eller en bit målartjep på kanten av krukan) så att du har en chans att göra rätt.
" rätt" är nämligen väldigt olika för olika växter.

Såjord är jord med mycket lite näring, lagom till sådder som inte klarar av en " starkare" gödslat jord.

Blomjord / planteringsjord måste vara ungefär samma sak ( rätta mig någon om jag har fel)
jag odlar så pass mycket att jag köper alltid ekologiskt planteringsjord av Hasselfors ( kanske 10 säcka på våren), så jag har inte full koll på andra varianter, men anser att den är absolut det bästa jag har testat hittills.

Om du bara vill experimentera lite duger blomjord utmärkt.
Räkna med att det går åt rätt mycket jord när man börja plantera om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon