Sofiaf
Mina garderobsblommor har fått bruna bladkanter, längre in är de gula och i mitten gröna.
Inte alla blad är så utan bara vissa.

Jag undrar om den fått för mycket sol eller kanske är det för lite sol?
De står ca 2 m in från fönstret som har östläge så det känns inte som att det skulle vara för mycket sol, men bladen ser ut att vara "svedda".

Gröna mormor
Bruna bladkanter brukar bero på torr luft, vilket det har varit i år med all kyla. Jag vet inte om det gäller även garderobsblomman, men det gäller för många andra krukväxter.
vanjalarsa
Har den fått för mycket näring?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Sofiaf
vanjalarsa: Jag har inte gett den någon näring alls under vintern så det borde inte bero på det.

Gröna mormor: Det kan vara en orsak, jag har flyttat längre norrut där det är torrare luft så kan vara det växten reagerar mot. de står inte i drag men rätt nära balkongdörren.

Tack för svaren!
vanjalarsa
ok. Det var bara en tanke.....Men jag har då aldrig hört att de vill ha fuktig luft?!
Gröna mormor
CITAT (vanjalarsa @ 11-03-2012, 13:22) *
ok. Det var bara en tanke.....Men jag har då aldrig hört att de vill ha fuktig luft?!

Alla växter behöver fukt i någon form och när det som i år varit ovanligt torr luft både utomhus och inomhus, hos oss har det legat på 30% luftfuktighet, så behöver växter duschas lite. Vi människor mår ju inte heller bra vid så torr luftfuktighet.
Bassam
Hej
Blad får gula kanten, på grund av bladen fick lite vatten.
Obs
Det händer när luften har lite fukt eller om jorden fick mycket vatten så rötterna skadad av svampen så rötterna kommer inte ta tillräckligt vatten från jord.

Obs
Det är bästa lösningen att man duscha varje dag.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon